دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

آنچه بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی باید بدانند
 
آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی یك بیماری التهابی مزمن است كه در آن سیستم ایمنی بدن ندانسته به مفاصل حمله می كند. شایع ترین علائم آرتریت روماتوئید شامل درد، تورم و التهاب مفاصل می شود. مفاصل در نهایت می توانند بدشكل شوند. احتمال ابتلای زنان به این بیماری سه برابر بیشتر از مردان است.
آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی یك بیماری التهابی مزمن است كه در آن سیستم ایمنی بدن ندانسته به مفاصل حمله می كند. شایع ترین علائم آرتریت روماتوئید شامل درد، تورم و التهاب مفاصل می شود. مفاصل در نهایت می توانند بدشكل شوند. احتمال ابتلای زنان به این بیماری سه برابر بیشتر از مردان است.

آنچه بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی باید بدانند
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، اینكه عاقبت شما به عنوان كسی كه به روماتیسم مفاصل دچار است چه خواهد شد بستگی به عوامل زیادی دارد، از جمله اینكه تست RF (فاكتور روماتوئید) یا تست آنتی-CCP (آنتی بادی ضدسیترولین) شما مثبت شده است یا نه. دیگر فاكتورهایی كه می توانند بر عاقبت بیماران روماتیسم مفاصل اثر بگذارند شامل سنی كه بیماری تشخیص داده شده، وضعیت سلامت عمومی و اینكه عوارضی هم ایجاد شده یا نه می شوند.

در اغلب موارد درمان می تواند آسیب مفاصل را كاهش داده یا محدود نماید و كیفیت زندگی فرد را بهتر كند. انتخاب های درست در سبك زندگی و پیگیری درمان می تواند تفاوت بزرگی در عاقبت بیماران روماتیسمی ایجاد كند.

كیفیت زندگی بیماران روماتیسم مفصلی چگونه خواهد بود؟
آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی می تواند بر تمام مفاصل بدن اثر بگذارد و به غضروف ها و تاندون ها آسیب بزند. گاهی آرتریت روماتوئید می تواند بر استخوان ها و دیگر ارگان های بدن نیز اثر بگذارد. افرادی كه به این بیماری دچارند بیشتر ممكن است دچار ناتوانی هایی شوند و این مسئله بر كیفیت زندگی آنها اثر خواهد گذاشت.
اگر تست RF یا تست آنتی – CCP شما مثبت شده باشد، علائم شدیدتری از روماتیسم مفصلی را تجربه خواهید كرد.
درمان به موقع می تواند درد و ناتوانی های ناشی از روماتیسم را به حداقل برساند. اگر علائم جدیدی داشتید یا علائم موجودتان بدتر شد فوراً به پزشكتان مراجعه كنید.

علاوه بر دارودرمانی، یك سری از مراقبت های فردی نیز می توانند به بهبود وضعیت عمومی سلامت و كیفیت زندگی تان كمك كنند:
. ورزش كنید: ورزش های كم شدت باید بخشی از برنامهٔ درمانی شما باشند. تركیبی از ورزش هوازی، قدرتی و كششی می تواند به شما احساس قوی تر بودن بدهد.
. استراحت كنید: شب ها خوب بخوابید و طی روز هروقت لازم بود به مفاصل خسته تان استراحت بدهید.
. تغذیهٔ خوبی داشته باشید: رژیم غذایی خاصی برای مبتلایان به روماتیسم مفصلی وجود ندارد اما داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل مهم است. میوه و سبزی و غلات كامل و پروتئین كم چرب بیشتر بخورید و از خوردن غذاهای فرآوری شده و هله هوله ها پرهیز كنید چون سبب التهاب در بدن می شوند.
. از درمان های مكمل كمك بگیرید: ماساژ، طب سوزنی و دارودرمانی می توانند به تسكین علائم كمك كنند. همچنین می توانید از پدهای گرمایی برای كاهش دردتان استفاده كنید.

بیماران روماتیسم مفصلی به چه مراقبت های درمانی نیاز دارند؟
اگر دچار روماتیسم مفصلی هستید باید هر زمان كه لازم است به پزشك متخصص خود مراجعه كنید. پزشك روماتولوژیست در بیماری های روماتیسمی و دیگر بیماری های خودایمنی تخصص دارد. پزشكتان ممكن است داروهای ضدروماتیسم برایتان تجویز كند كه كمك می كنند فعالیت بیماری كاهش یافته و جلوی آسیب به مفاصل گرفته شود.
روماتیسم مفصلی برای همهٔ افراد یك جور نیست. پزشك شما عوارضتان را ارزیابی و برنامهٔ درمان برایتان تعیین می كند. او روند پیشرفت بیماری تان را كنترل كرده و داروهایتان را در این روند تنظیم می كند. ممكن است گاهی فیزیوتراپی، كاردرمانی و یا دیگر درمان ها را به شما توصیه كند.

بیماران روماتیسم مفصلی در معرض چه عوارض و بیماری های دیگری هستند؟
روماتیسم مفصلی می تواند عوارضی ایجاد كند. نودول های زیر پوست و بد فرم شدن مفاصل، برخی از شایع ترین عوارض اند. بعضی از افراد ممكن است در ستون فقرات گردن دچار مشكلاتی شوند. دیگر عوارض احتمالی شامل موارد زیر می شود:
. آنمی
. التهاب چشم
. پوكی استخوان
. دیابت

افرادی كه روماتیسم مفصلی دارند بیشتر در معرض التهاب های زیر هستند:
. التهاب رگ ها (واسكولیت روماتوئید)
. التهاب دیوارهٔ بیرونی قلب (پریكاردیت)
. التهاب عضله قلب (میوكاردیت)

نسبت به بیماری های زیر هشیار باشید:
بیماری قلبی
روماتیسم مفصلی یك بیماری التهابی است، به همین علت می تواند به رگ ها آسیب زده و آنها را باریك كند. در نتیجه احتمال بیماری قلبی، خصوصاً بیماری ایسكمیك قلب بیشتر می شود.
كسی كه روماتیسم مفصلی دارد بیشتر ممكن است به دلیل انفاركتوس میوكاردیال، آنژین و یا نارسایی احتقانی قلب در بیمارستان بستری شود. این خطرات درصورتی كه تست RF مثبت باشد، روماتیسم دارای فعالیت جدی در بدن باشد و یا بیمار پیش از 45 سالگی یائسه شده باشد بیشتر خواهد بود.

عفونت ها
افرادی كه بیماری های خودایمنی مانند روماتیسم مفصلی دارند به طوركلی مستعد عفونت ها هستند، از جمله عفونت های لثه و بیماری سل؛ بنابراین این افراد باید همهٔ واكسن های خود را به موقع دریافت كنند و در صورت مشاهده هرگونه علامتی از عفونت فوراً به پزشك مراجعه نمایند.

مشكلات ریوی
روماتیسم به دلیل اینكه یك بیماری التهابی مزمن است می تواند بر خیلی از اندام ها اثر بگذارد. با پیشرفت روماتیسم مفصلی، ریسك مشكلات ریوی مانند نودول ها یا فشارخون بالا در ریه ها افزایش می یابد. همچنین این افراد در معرض ابتلا به انسداد در راه های هوایی كوچك ریه ها هستند. شایع ترین مشكل ریوی در روماتیسم مفصلی، بیماری ریوی بینابینی است كه می تواند منجر به فیبروز ریوی شود كه جای زخم در ریه به جا می گذارد.

آیا روماتیسم مفصلی می تواند بر سلامت روانی و هیجانی اثر بگذارد؟
این امكان وجود دارد كه زندگی كردن با روماتیسم مفصلی بر سلامت روان فرد نیز اثر بگذارد. تقریباً 40 درصد از افرادی كه این بیماری را دارند علائم افسردگی را تجربه می كنند. علت دقیق این ارتباط هنوز معلوم نیست؛ اما به هرحال زندگی با یك بیماری مزمن، درد و ناتوانی می تواند در برخی افراد به افسردگی منجر شود. بین التهاب و افسردگی نیز ممكن است ارتباطی وجود داشته باشد.
افسردگی می تواند باعث شود چندان پیگیر برنامهٔ درمان خود نباشید و همین علائم روماتیسم را بدتر كند. افسردگی احتمال روی آوردن به الكل و مواد مخدر را نیز بیشتر می كند كه به سلامتی آسیب می زنند.

آیا روماتیسم مفصلی بر طول عمر بیمار نیز اثر می گذارد؟
هرچند روماتیسم مفصلی كُشنده نیست اما عوارض ناشی از آن می توانند طول عمر فرد را تقریباً ده سال كوتاه تر كنند. لازم به یادآوری است كه پیشرفت این بیماری در افراد بسیار با هم متفاوت است. كسانی كه تست RF و آنتی – CCP آنها مثبت شده است معمولاً بیماری شان با سرعت بیشتری پیشرفت می كند.
گزینه های درمانی برای روماتیسم مفصلی در حال پیشرفت اند و داروهای جدید می توانند احتمال شدت گرفتن و یا عود این بیماری را كاهش دهند. شما می توانید با پیگیری برنامهٔ درمانی تان و مراجعه منظم به پزشك، آیندهٔ بهتری داشته باشید و كیفیت زندگی تان را ارتقا دهید.
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۴:۲۵ - ۲۴/۰۲/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۰۳