دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

نحوه پیشگیری از آسیب های گردنی هنگام استفاده از تلفن همراه
 
دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی


متخصص طب فیزیكی و توانبخشی دانشگاه به افراد توصیه كرد برای پیشگیری از بروز آسیب مهره های گردنی در هنگام استفاده از تلفن همراه از خم كردن سرخود به سمت پایین اجتناب كنند.

دكتر داریوش الیاس پور متخصص طب فیزیكی و توانبخشی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در برنامه نبض رادیوجوان در مورد نحوه استفاده صحیح از تلفن همراه گفت: تلفن همراه دو كاربرد دارد؛ كاربرد اول مكالمه كه با خود گوشی یا یك وسیله اتصالی به نام هندزفری انجام می شود. كاربرد دیگر استفاده از صفحات تصویری و ارتباط نوشتاری یا دیدن تصاویر و نوشته ها از طریق تلفن همراه است.



دكتر الیاس پور مكالمه در حالت هندزفری را از نظر سلامتی راحت تر و بهتر عنوان كرد و افزود: هنگام مكالمه های طولانی مدت بهتر است كه گردن به یك سمت خم نشود تا فشار كمتری به گردن شخص وارد شود.

این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی گفت: وقتی از تلفن همراه به عنوان وسیله ای برای مطالعه استفاده شود افراد ممكن است كه دچار مشكلات زیادی شوند زیرا معمولا افراد در این حالت گوشی را جلوی خود نگه داشته و به مدت طولانی سر خود را به سمت پایین خم می كنند .

دكتر داریوش الیاس پور خاطرنشان كرد: وقتی سر فرد به سمت پایین خم می شود نیرویی كه به مهره های ستون فقرات و مهره های گردنی وارد می شود دو یا سه برابر زمانی است كه فرد مستقیم رو به جلو نگاه می كند.

وی این نیروی وارده را در واقع همان وزن سر عنوان كرد كه در حالت خم شدن گردن به سمت جلو به مهره ها و دیسك های بین مهره ای كه آسیب پذیر هستند نیروی بیشتری وارد می شود.

این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی افزود: با توجه به این كه فشار وارده به صورت نامتوازن به دیسك ها وارد می شود و جهت این فشار به سمت عقب است؛ دیسك ها از ناحیه عقب و ناحیه پشت ستون فقرات دچار بیرون زدگی و آسیب می شوند.

دكتر داریوش الیاس پور درخصوص راهكارهای جلوگیری از آسیب های احتمالی مهره های گردنی به افراد توصیه كرد: برای پیشگیری از بروز آسیب حتما گوشی را در مقابل صورت خود قرار داده و از خم كردن سرخود به سمت پایین اجتناب كنید. این موضوع باید به یك عادت تبدیل شود تا همواره هنگام استفاده از گوشی سر كاملا صاف و در وضعیت عمودی و نگاه رو به جلو باشد.

این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی با تاكید برعدم استفاده طولانی مدت از گوشی همراه افزود: باید توجه داشته باشیم كه وقتی به مدت طولانی حتی در یك وضعیت صحیح و طبیعی از گوشی استفاده كنیم به دیسك های گردنی و ستون فقرات فشار زیادی وارد می شود.

به گفته وی استراحت و كشش گردن در فواصل زمانی مناسب می تواند سلامت دیسك ها را حفظ كند.

دكتر داریوش الیاس پور در خاتمه سخنان خود سلامت عمومی بدن(شامل تغذیه مناسب، مصرف آب كافی و استراحت مناسب) را برای پیشگری از آسیب به دیسك ها كمك كننده عنوان كرد.

انتهای پیام/

كدخبرنگار: 7700 س.ع
منبع خبر:
اخبار علمی
   تاریخ: ۱۲:۴۴ - ۲۴/۰۲/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۷