دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

پارسال برای بیش از یك هزار معلول زنجانی كارت ویژه صادر شد
 
زنجان- ایرنا - سرپرست بهزیستی استان زنجان گفت: طی یكسال گذشته یك هزارو 699 پرونده توانبخشی معلولین و مددجویان بهزیستی در كمیسیون پزشكی تحت بررسی قرار گرفته كه برای یك هزارو 310 كارت ویژه افراد دارای معلولیت صادر شده است و 127 نفر از افراد دارای معلولیت نیز از معافیت سربازی بهره مند شده اند.
پارسال برای بیش از یك هزار معلول زنجانی كارت ویژه صادر شد زنجان- ایرنا - سرپرست بهزیستی استان زنجان گفت: طی یكسال گذشته یك هزارو 699 پرونده توانبخشی معلولین و مددجویان بهزیستی در كمیسیون پزشكی تحت بررسی قرار گرفته كه برای یك هزارو 310 كارت ویژه افراد دارای معلولیت صادر شده است و 127 نفر از افراد دارای معلولیت نیز از معافیت سربازی بهره مند شده اند.

سلمان حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: كمیسیون پزشكی فرآیندی است كه طی آن بررسی مستندات و مدارك پزشكی دال بر اختلالات و بیماری های منجر به معلولیت انجام گرفته است و ارزیابی نوع و شدت معلولیت توسط متخصصان توانپزشكی در كمیسیون پزشكی توانبخشی انجام می شود.

وی معلولیت ها را در 6 گروه عمده و شایع از جمله اختلالات جسمی، حركتی، ذهنی، بینایی، شنوایی گفتاری، اعصاب و روان و چند معلولیتی ذكر كرد و گفت: شدت معلولیت هر گروه در چهار سطح، خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید تعیین می شود.

سرپرست بهزیستی زنجان ادامه داد: پس از ثبت درخواست اولیه، مدارك متقاضیان تشكیل پرونده توانبخشی به كمیسیون پزشكی بهزیستی ارسال شده و پس از بررسی معلولیت فرد درخواست كننده به همراه مدارك و مستندات پزشكی در كمیسیون پزشكی توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت، نظریه كمیسیون در سامانه كمیسیون پزشكی (سامانه ارمغان)، ثبت شده و در صورت تایید معلولیت، پرونده توانبخشی در سامانه ارمغان تشكیل می شود.

این مسوول ادامه داد: در حوزه توانبخشی كمیسیون پزشكی به منزله درگاه ورود افراد دارای معلولیت به منظور دریافت خدمات مستمر و غیرمستمر تشكیل می شود و پس از تاییدیه كمیسیون بر اساس استاندارد جهانی تشكیل پرونده و كمیته توانبخشی، نیاز سنجی و اولویت بندی انجام می گیرد.

حسینی افزود: ارائه خدمات گوناگون مددكاری اجتماعی، معافیت سربازی مشمولان دارای افراد معلول شدید در خانواده، ارجاع افراد به مراكز روزانه توانبخشی و یا تیمهای سیار ویزیت در منزل و یا مراكز شبانه روزی توانبخشی مراقبتی، كمك هزینه های تحصیلی و تردد، حرفه آموزی و كارگاه های حمایتی تولیدی، توانمندسازی و مناسب سازی منزل و خودروی افراد دارای معلولیت منوط به تایید كمیسیون پزشكی است.

وی خاطرنشان كرد: كمیسیون پزشكی اعصاب و روان، كمیسیون معافیت از خدمت نظام وظیفه و كمیسیون تجدید نظر در بهزیستی استان با حضور اعضای تخصصی برگزار می شود.

برچسب ها
- معلولیت
- زنجان
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۲:۱۵ - ۲۴/۰۲/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۱