دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

پشت صحنه پاسخگویی به مردم درباره یارانه ها/نحوه تعیین دهك خانوارها سوال اصلی شهروندان
 
تهران - ایرنا - مدیرعامل موسسه نیكوكاری رعدالغدیر با اشاره به طرح توزیع عادلانه یارانه ها گفت: سامانه تماس این موسسه با 120 اپراتور معلول جسمی و حركتی دركنار دولت برای پاسخگویی به سوالات مردمی درباره یارانه ها ایستاده و شهروندان برای اطلاع از دهك خانوارها می توانند با شماره تلفن 092406369 بگیرند.
پشت صحنه پاسخگویی به مردم درباره یارانه ها/نحوه تعیین دهك خانوارها سوال اصلی شهروندان تهران - ایرنا - مدیرعامل موسسه نیكوكاری رعدالغدیر با اشاره به طرح توزیع عادلانه یارانه ها گفت: سامانه تماس این موسسه با 120 اپراتور معلول جسمی و حركتی دركنار دولت برای پاسخگویی به سوالات مردمی درباره یارانه ها ایستاده و شهروندان برای اطلاع از دهك خانوارها می توانند با شماره تلفن 092406369 بگیرند.

به گزارش ایرنا، طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها به عنوان یكی از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم كه به جراحی اقتصادی تعبیر شده و با هدف كاهش فاصله طبقاتی و حمایت از دهك های پایین جامعه انجام می شود، سوالاتی برای برخی از اقشار جامعه ایجاد كرده است كه از زمان اجرا به همت برخی مراكز اجتماعی در كشور پاسخ داده می شود.

موسسه نیكوكاری رعد الغدیر كه از سال 1380 با هشت كارآموز جانباز و معلول در یافت آباد تهران آغاز به كار كرد و محلی برای باور به توانمندی و توسعه مهارت های معلولان جسمی و حركتی شد؛ یكی از این مراكز اجتماعی است كه اكنون در قالب 120 اپراتور در كنار دولت سیزدهم برای پاسخ به سوالات و ابهامات مردمی ایستاده است.

علیرضا آتشك مدیرعامل مركز نیكوكاری رعد الغدیر در گفت و گو با ایرنا درباره عملكرد این موسسه و نحوه كمك به شهروندان در طرح مردمی سازی یارانه ها گفت: موسسه رعد الغدیر به عنوان یك مركز كارآفرینی اجتماعی با ارائه خدمات رایگان، آموزش و توانبخشی معمولان جسمی حركتی درصدد اشتغال زایی این جمعیت است.

پشت صحنه پاسخگویی به مردم درباره یارانه ها/نحوه تعیین دهك خانوارها سوال اصلی شهروندان

مدیرعامل مركز نیكوكاری رعد الغدیر ادامه داد: اكنون هم این موسسه به صورت مستقیم و غیرمستقیم (از طریق معرفی به كار) نزدیك به چهار هزار مددجو را توانمند ساخته و با حمایت آنها برای دریافت مدارك فنی و حرفه ای، نزدیك به 200 نفر از اعضا را مشغول به كار و هزار نفر را معرفی به كار كرده است.

آتشك اظهارداشت: این مركز در راستای سه محور فعالیت كارآفرینی اجتماعی اعم از اقدامات خیریه، كارگاه تولید خیاطی و صنایع دستی و مركز تماس (از سال 96) فعالیت می كند.

وی اضافه كرد: معلولان جسمی و حركتی به دلیل قدرت تحمل و صبر بالا در سراسر دنیا به عنوان یكی از گزینه های مناسب در این زمینه به شمار می روند. این طرح هم باتوجه به بررسی های متعدد از كشورهای مختلف اجرایی شده و معلولان در زمینه اپراتور تلفن حرفه ای با فن بیان، توانمندی در پاسخگویی به مراجعان خشمگین همچنین مهارت های حرفه ای تعلیم و تربیت شده اند.

مدیرعامل مركز نیكوكاری رعد الغدیر افزود: در واقع این موسسه از سال 96 به عنوان شریك اجتماعی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی همكاری كرده و در این راستا، تماس های سرخط 6369 (كه مربوط به موضوع یارانه ها است) نیز از زمان اجرای طرح پاسخ داده می شود. اكنون هم در طرح مردمی سازی یارانه ها از جانب دولت سیزدهم 120 اپراتور معلول در سه شیفت به صورت شبانه روزی پاسخگوی مردم خواهند بود.

آتشك درباره ثبت اعتراضات مردمی گفت: كار این مركز اطلاع رسانی است و ثبت اعتراض در این موسسه انجام نمی شود. مشتریان و مخاطبان این حوزه بیشتر چهارگونه سوال مطرح می كنند. در این مدت نیز 30 سوال متداول شناسایی شده و اپراتورها در این زمینه آموزش داده و طبق متن مكالمه پاسخگو خواهند بود.

یكی از ابهامات اساسی مردم در زمینه یارانه ها چگونگی تعیین دهك خانواده است؛ مخاطبان در صورت تماس با شماره تلفن گویا 092406369 و ورود كد ملی (كد ملی سرپرست خانوار) و شماره موبایل مربوط به این كد ملی، بلافاصله پیامكی دریافت كرده و دهك خانواده مشخص می شود.

پشت صحنه پاسخگویی به مردم درباره یارانه ها/نحوه تعیین دهك خانوارها سوال اصلی شهروندان

وی افزود: برای نمونه در صورت تمایل به ثبت اعتراض عدد یك را وارد كرده و شكایت موردنظر را ثبت و یك شماره پیگیری دریافت می كنند. این نخستین راهنمایی برای مخاطبان است. برخی از مخاطبان هم جزو جاماندگان این طرح بوده و در حقیقت از آغاز اجرا علیرغم فرصت دولت اقدام به ثبت نام نكرده و موفق به دریافت این اعتبار هم نشده اند.

مدیرعامل مركز نیكوكاری رعد الغدیر گفت: این جمعیت باید نخست با مراجعه به سازمان هدفمندی یارانه ها و ثبت نام در سامانه مربوطه (كه در حال به روزرسانی است) اعتراض خود را ثبت كنند.

وی افزود: برخی از جمعیت یارانه بگیر كشور هم كه در دوره جدید پرداختی ها حذف شده و جزو محذوفین محسوب می شوند، با مراجعه به سایت اعلام شده (hemayat.mcls.gov.ir) ثبت درخواست و اعتراض می كنند.

به گفته آتشك، اطلاعات این افراد در سامانه مربوطه ثبت شده و یك كد برای معترضان ارسال می شود. معاونت رفاه اجتماعی این اعتراض را بررسی و در صورت تایید این مهم كه این خانواده براساس قانون بودجه 1401 جزو دهك دهم معیشتی (یعنی برخوردار) محسوب نمی شوند، یارانه را مجددا دریافت و مبلغ این 2 ماه را نیز خواهند گرفت.

آتشك اضافه كرد: در واقع براساس قانون بودجه، شاخص های موردنظر اعم از مالكیت خودرو و ملك، تراكنش های مالی و دریافتی ها (كه به عنوان حساب، هزینه و حقوق ثابت یك فرمول ارائه می كند) بررسی می شود. این شاخص ها گروه برخوردار خانواده را تعیین و پرداخت یارانه طبق قانون مصوب 1401 مشخص خواهد شد. برخی از اقشار جامعه نیز بنابر برخی از مشكلات طرح باید مجددا این حمایت را دریافت كنند.

وی با اشاره به جمعیت 85 میلیونی جامعه ایران یادآور شد: در سراسر كشور سطح سواد و گویش و... متفاوت بوده و برخی مخاطبان، دسترسی به سامانه های اینترنتی نداشته و در بخش سامانه های تلفنی راهنمایی می شوند.

پشت صحنه پاسخگویی به مردم درباره یارانه ها/نحوه تعیین دهك خانوارها سوال اصلی شهروندان

وی درباره نحوه ارتباط گیری با این موسسه نیز خاطرنشان كرد: آمار و اطلاعات سایت موسسه نیكوكاری الغدیر (كه با جست وجو در مرورگرها برای مخاطبان قابل دسترسی است) قابل مشاهده بوده و متقاضیان با ثبت نام در سامانه می توانند در قالب حامی، مشاور (برای ارائه مشورت های فكری) یا داوطلب با مركز ارتباط برقرار كنند.

روزانه 400 تا 500 تماس را پاسخ می دهم
در بازدید از مركز پاسخگویی به سوالات مردمی، «نرگس» یكی از كاركنان این سامانه كه از سال 95 در این مركز فعالیت می كند گفت: این سامانه برای راهنمایی مردم و پاسخگویی به ابهامات و سوالات هموطنان در مورد مردمی سازی یارانه ها طراحی شده است. از سراسر كشور با ما تماس می گیرند و راهنمایی می خواهند. من روزانه 400 تا 500 تماس را پاسخ می دهم.

نرگس توضیح داد: اكنون برخی بازنشستگان و سالمندان با افزایش تراكنش مواجه شده و به همین دلیل از دریافت یارانه محروم شده اند. به عنوان مثال پسر پزشك و متمول یك خانواده جداسازی یارانه را پشت گوش انداخته و این مساله سبب محرومیت والدین او از دریافت یارانه شده است.

از نرگس در باره سختی های این كار می پرسم افزود: این مركز تماس برای راهنمایی مردم راه اندازی شده است؛ اما گاه برخی هموطنان تصور می كنند كه همكاران ما از طریق این سامانه ثبت اعتراض انجام می دهند؛ بنابراین وقتی با ثبت شكایت موافقت نمی شود، ناراحت شده و تصور می كنند كه كوتاهی می كنیم.

پشت صحنه پاسخگویی به مردم درباره یارانه ها/نحوه تعیین دهك خانوارها سوال اصلی شهروندان

نرگس گفت: من گاه با درد مخاطبانم گریه می كنم. در حد توانم دلسوزانه شهروندان را راهنمایی كرده و دوست دارم هموطنانم بدانند كه مشاوره هایم كه به ثمر بنشیند، خودم هم به اندازه آن ها خوشحال می شوم.

موضوع دهك بندی یارانه ها برای مردم شفاف نیست
«رضا» یكی دیگر از كاركنان این بخش است كه از نهم تیرماه 97 در این مركز حضور داشته و از تیرماه 1400 در این بخش فعالیت می كند.

از رضا درباره سوالات متداول و ابهامات پرتكرار مردمی سوال كردم. او پاسخ داد: موضوع دهك بندی یارانه ها برای مردم شفاف نیست. برخی گروه ها هنوز نمی دانند كه بر چه اساسی از دریافت این یارانه محروم شده اند.

رضا گفت: گاهی برخی تماس می گیرند و می گویند در اطراف ما برخی از یارانه بگیران میلیاردر بوده و من به عنوان یك شهروند محروم دلیل حذف شدنم از این لیست را نمی دانم.

وی گفت: "اگر به عنوان یك خبرنگار ناراحت نمی شوید، معتقدم رسانه ها در انتشار اخبار و اطلاعات باید بهتر عمل كنند" خبررسانی و آگاهی بخشی عمومی باید ادامه داشته باشد. مطالبه برخی گروه ها از این بخش ثبت اعتراض و شكایت بوده و هنوز نمی دانند كه این سامانه صرفا جهت راهنمایی مردم است.

رضا افزود: ثبت اعتراض مسئولیت حقوقی داشته و خارج از وظیفه این سامانه و ممنوع است. پذیرش حضوری هم انجام نمی شود و مركز صرفا به صورت تماس های تلفنی باید پاسخگوی شهروندان باشد.

وی تصریح كرد: برخی تماس می گیرند و خواهان ثبت اعتراض شده و در صورت مخالفتم توهین می كنند. البته من ناراحت نمی شوم؛ می دانم این مساله ناشی از ناآگاهی برخی هموطنانم است.

پشت صحنه پاسخگویی به مردم درباره یارانه ها/نحوه تعیین دهك خانوارها سوال اصلی شهروندان

وی افزود: دیروز یكی از تماس گیرنده ها كه خواهان ثبت شكایت بود، در مقابل مخالفت من می گفت "چرا حقوق می گیرم و چه غلطی می كنم" دوست دارم بدانند كه من گاه خارج از مسئولیت و حیطه وظایفم نیز تماس ها را راهنمایی میكنم؛ اما انجام برخی مطالبات خارج از توان من است.

رضا گفت: بازتاب این عمل را در زندگی شخصی ام هم تجربه كرده ام. هفته گذشته پیرزنی در بین مخاطبانم داشتم كه برخی سوالاتش خارج از حیطه مسئولیت هایم بود و من راهنمایی اش می كردم، عصر تصادف وحشتناكی كردم و یك خراش برنداشتم؛ قطعا بازتاب این اعمال در زندگی شخصی همه ما هر روز، هر لحظه اتفاق می افتد.

برچسب ها
- دولت سیزدهم
- موسسه نیكوكاری رعد
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۴۹ - ۰۲/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۸۰