دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

ممنوعیت ورود به محل كار بدون داشتن پاسپورت «كرونا»
 
شفاآنلاین>سلامت> همزمان با شیوع ویروس كرونا دانشمندان در بسیاری از كشورها تلاش برای ساخت واكسن این بیماری را آغاز كرده اند. هم اكنون كه یك سال از زمان همه گیری ویروس كرونا می گذرد، این بلای عالمگیر نزدیك به 100 میلیون مبتلا برجا گذاشته است و هنوز هم كشورهای جهان برای مقابله با آن مشكلات فراوانی را پیش روی خود می بینند.

به گزارش شفاآنلاین: با وجود این، توزیع واكسن كرونا در برخی كشورها آغاز شده است كه در مرحله نخست كادر درمان و افراد با اولویت بالاتر این واكسن را دریافت می كنند و سپس عموم مردم به آن دسترسی خواهند داشت. برای آنكه تزریق عمومی این واكسن به صورت منظم انجام شود، شركت ها و سازمان ها از این هفته پایگاه های داده اختصاصی ایجاد كردند و توزیع دقیق واكسن كرونا را به كمك فناوری پیش می برند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) هفته جاری از تمامی كارفرمایانی كه واكسن كرونا در سازمان آنها تزریق می شود درخواست كرد برای ثبت اطلاعات كارمندان خود از پایگاه های داده مخصوص استفاده كنند تا افرادی كه واكسن به آنها تزریق شده است بهتر قابل ردیابی باشند.

در این میان سازمان خدمات بهداشت ملی انگلستان (NHS) از روز گذشته قانونی را به تصویب رساند تا به موجب آن درج اطلاعات دریافت كنندگان واكسن كرونا بخصوص در ادارات و سازمان ها در پایگاه های داده الزامی شود و از این طریق بررسی احتمال ناقل بودن مجدد یا بروز هرگونه بیماری بعدی برای این افراد آسان تر شود.
پاسپورت دیجیتالی كووید
از زمان شیوع بیماری همه گیر كرونا بسیاری از سازمان های جهان فعالیت های خود را به صورت آنلاین پیش بردند و هم اكنون كه فرآیند تزریق واكسن آغاز شده است، برخی مراكز تصمیم دارند بار دیگر با استخدام نیروی كاری جدید، فعالیت های گسترده خود را از سر بگیرند. در این میان طی هفته گذشته بسیاری از شركت های اروپایی و امریكایی با انتشار بیانیه های مختلف اعلام كردند نیروی كاری جدیدی كه واكسن كرونا را دریافت نكرده باشد استخدام نمی كنند و برخی سازمان ها اظهار داشتند از ادامه همكاری با آن دسته از كارمندان خود كه تمایلی به دریافت واكسن كرونا ندارند، معذورند. در این میان سیستم های هوشمند آی تی درحال ایجاد یك گذرنامه الكترونیكی مخصوص واكسن هستند كه اجازه ورود كارمندان به سازمان ها را صادر می كند و تعداد دقیق افرادی كه واكسن را دریافت نكرده اند، نشان می دهد.

شركت وُركدِی از بزرگ ترین پلتفرم های كاریابی جهان كه نرم افزار حقوق و منابع انسانی آن در بیش از 1300 كمپانی بریتانیایی مورد استفاده قرار می گیرد استفاده از این پاسپورت دیجیتالی را آغاز كرده است و تمامی شركت های زیرمجموعه آن از هم اكنون مجبورند با در اختیار گرفتن پایگاه داده ویژه و درج اطلاعات كارمندان، این گذرنامه مخصوص دریافت واكسن كرونا را برای افراد صادر كنند.
شركت «برایت اچ آر» كه به صورت مشابه با بیش از 70 هزار كسب و كار كوچك و بزرگ در سراسر جهان همكاری دارد نیز از این ماه ابزارهای مانیتورینگ دریافت كنندگان واكسن كرونا را در سازمان ها ارائه كرده است تا از این طریق مشخص شود در مراكزی كه فعالیت كارمندان آن به صورت حضوری آغاز شده است، چه كسانی واكسن را دریافت كرده اند و چه كسانی از دریافت این واكسن سر باز می زنند.

پاسپورت الكترونیكی كه شركت برایت اچ آر برای مانیتورینگ و ردیابی دریافت كنندگان واكسن كرونا راه اندازی كرده است VaccTrak نام دارد و هم اكنون تمامی افرادی كه در مراكز بهداشتی و مراقبت های اجتماعی انگلستان كار می كنند، این ابزار را به كار می گیرند تا پس از تزریق واكسن كرونا اطلاعات آنها ثبت شود.

«جیمز پاتس»، مدیر خدمات حقوقی شركت برایت اچ آر در این خصوص گفت: «در جریان تزریق عمومی واكسن كرونا مشكلات پیچیده و گسترده ای وجود دارد كه با ایجاد پایگاه های داده و صدور گذرنامه های الكترونیكی ویژه دریافت واكسن می توانیم این مشكلات را برطرف كنیم. پاسپورت الكترونیكی VaccTrak قابلیتی است كه به نظر من مشكلات كارفرمایان را برطرف می كند و به آنها امكان می دهد كارمندان دور از ویروس كرونا را به كار گیرند.»

او توضیح داد كه این سیستم به یك پایگاه داده جامع متصل است كه كارفرمایان به آن دسترسی دارند و همچنین آموزش های لازم در مورد واكسن كرونا هم در این گذرنامه الكترونیكی آورده شده است تا هرگونه نگرانی در این زمینه برطرف شود و شایعات منتشر شده پیرامون انواع مختلف واكسن كرونا بی اساس باشد.

پاتس در ادامه گفت: «ما با این اقدام به كارفرمایان كمك می كنیم تا در تعیین خط مشی خود در مورد واكسن بهتر اقدام كنند. البته باید توجه داشته باشید كه این پایگاه داده فقط برای كارفرمایان كاربرد ندارند و از این طریق تمامی سازمان هایی كه با ارباب رجوع سر و كار دارند براحتی می توانند دریابند چه افرادی واكسن را دریافت كرده اند تا ورود آنها به فضای سازمانی بلامانع باشد. این سیستم برای قضاوت كردن افراد و جلوگیری از فعالیت آنها وضع نشده است و درعوض ما از این طریق می كوشیم ایمنی و سلامت بیشتری را برای مردم لحاظ كنیم. توجه داشته باشید كه استفاده از این سیستم یك الزام قانونی نیست و سازمان ها در صورت تمایل می توانند آن را به كار گیرند.»

زندگی در كنار مبتلایان
هم اكنون كه یك سال از زمان همه گیری ویروس كرونا می گذرد كسب و كارها سعی كرده اند فعالیت در دنیای غیرمجازی را هم بار دیگر آغاز كنند و به صورت همزمان بسیاری از مدارس درهای خود را به روی دانش آموزان باز كرده اند. این اتفاق موج تازه نگرانی را ایجاد كرده است تا مبادا حضور دوباره افراد در جامعه بتواند انتشار ویروس كرونا را بیشتر كند. با این توضیحات كارشناسان به دنبال روش های مختلف هستند تا ضمن بازگشت زندگی به حالت عادی، جلو شیوع بیشتر ویروس كرونا را بگیرند و انتشار گذرنامه های الكترونیكی مخصوص دریافت واكسن كرونا از جمله این اتفاقات بوده است. بسیاری از مشاغل تمایل دارند به مشتریان خود نشان دهند كه تمامی كارمندان آنها واكسن كرونا را دریافت كرده اند و ورود ارباب رجوع به دفاتر آنها مشكلی ندارد. در این میان كارمندان جدیدی كه به تازگی در سازمان ها استخدام شده اند قصد دارند بدون هرگونه نگرانی كنار دیگر افراد فعالیت كاری خود را انجام دهند و این همان هدفی است كه پاتس و شركت برایت اچ آر با صدور گذرنامه های الكترونیكی واكسن كرونا سعی دارند آن را محقق كنند. شركت مذكور به این نتیجه رسیده است كه گذرنامه دیجیتالی واكسن كرونا مجوزی است كه به سازمان ها اجازه می دهد با خیال راحت دفاتر و مراكز خود را باز كنند و بدون اقدامات سختگیرانه برای كنترل ویروس همه گیر كرونا، به كارمندان امكان دهند تا فعالیت حضوری داشته باشند.

پاتس همچنین گفت: «اگر یكی از كارمندان اعلام كند كه تمایلی به دریافت واكسن كرونا ندارد و ترجیح می دهد اقدامات كنترلی در محل كار او برقرار باشد، در چنین شرایطی سازمان می تواند توضیح دهد كه دریافت این گذرنامه دیجیتالی یك دستورالعمل از سوی كارفرما محسوب می شود و بدون داشتن آن شخص اجازه ورود به سازمان را ندارد. این همان اتفاقی است كه در نهایت باعث می شود مشكلات سال گذشته ناشی از شیوع ویروس همه گیر كرونا تكرار نشود.»

برخی مشاغل هم اكنون اظهار می دارند كه نسبت به قبل موضع سختگیرانه تری را اتخاذ می كنند تا جلو هرگونه مشكل ثانوی گرفته شود. بزرگ ترین مركز ارائه خدمات لوله كشی در انگلیس این هفته اعلام كرد تمامی كارمندان آن از هفته جاری موظف می شوند واكسن كرونا را دریافت كنند و در غیر این صورت فعالیت كاری آنها به حالت تعلیق درمی آید. همچنین شركت خدمات جهانگردی ساگا با انتشار بیانیه ای توضیح داد دریافت واكسن و گذرنامه دیجیتالی مربوطه برای تمام مسافران كشتی های مسافرتی آن الزامی است و خدمه كشتی ها نیز باید این گذرنامه را در اختیار بگیرند. مركز ارائه خدمات درمانی بارچستر كه بیش از 200 شركت درمانی زیرمجموعه دارد هم اظهار داشت هر فردی كه از زدن واكسن امتناع كند در سیستم خود استخدام نخواهد كرد.

با این حال به گفته «جرِمی كوی» یكی از وكلای متخصص مركز «راسل-كوك»، شركت هایی كه كارمندان خود را به خاطر عدم دریافت واكسن كرونا اخراج كنند ممكن است در برابر قانون تبعیض یا اخراج ناعادلانه مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند و دولت ها باید هرچه سریع تر قوانین دقیق در این زمینه تصویب كنند تا فرآیند توزیع واكسن بین كارمندان آسان تر شود.روزنامه ایران
منبع خبر:
شفا آنلاین
   تاریخ: ۰۹:۰۶ - ۱۲/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۷