دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

شكایت والدین از شبكه های اجتماعی درباره اعتیاد كودكان ممكن می شود
 
براساس لایحه ای جدید ایالت كالیفرنیا آمریكا به زودی شبكه های اجتماعی را وادار می كند مسئولیت آسیب به كودكانی را بپذیرند كه به محصولات آنها معتاد شده اند.
شكایت والدین از شبكه های اجتماعی درباره اعتیاد كودكان ممكن می شود براساس لایحه ای جدید ایالت كالیفرنیا آمریكا به زودی شبكه های اجتماعی را وادار می كند مسئولیت آسیب به كودكانی را بپذیرند كه به محصولات آنها معتاد شده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، همچنین این لایحه به والدین اجازه می دهد از پلتفرم هایی مانند اینستاگرام و تیك تاك شكایت كنند. آنها می توانند تا سقف 25 هزار دلار به ازای هر مورد تخلف درخواست غرامت كنند.

در لایحه مذكور كه به مجلس ایالتی ارائه شده در تعریف «اعتیاد» آمده كودكان زیر 18 سال به طور فیزیكی، ذهنی، احساسی، از لحاظ رشد یا مادی آسیب می بینند و با وجود آنكه آنها خواهان توقف یا كاهش مدت زمان استفاده از شبكه اجتماعی هستند، قادر به انجام این كار نیستند زیرا گرفتار شبكه اجتماعی شده اند.

گروه های كسب و كاری هشدار داده اند در صورت تصویب این قانون، شبكه های اجتماعی در كالیفرنیا به جای قبول ریسك های قانونی، فعالیت برای كودكان را متوقف می كنند.

لایحه پیشنهادی تنها برای شبكه های اجتماعی به كار می رود كه طی سال قبل حداقل 100 میلیون دلار درآمد داشته اند. به عبارت دیگر به نظر می رسد قانون پیشنهادی، شبكه های اجتماعی بزرگ مانند فیس بوك را هدف گرفته كه بخش بزرگی از بازار را در قبضه خود دارند.

البته لایحه ارائه شده برای سرویس های پخش محتوا مانند نتفلیكس و هولو یا شركت هایی كه فقط سرویس های ایمیل و پیامك ارائه می دهند، به كار برده نمی شود.

جوردن كانینگهام یكی از اعضای مجلس كالیفرنیا كه این لایحه را ارائه كرده، می گوید: عصر آزمایش اجتماعی بی پروا روی كودكان تمام شده و ما خواهان حفاظت از آنها هستیم.

در لایحه مذكور دو راه فرار از مسئولیت برای شبكه های اجتماعی در دادگاه در نظر گرفته شده است. اگر این لایحه به قانون تبدیل شود، از یكم ژانویه سال بعد اجرایی می شود و شركت هایی كه ویژگی های اعتیاد آور برای كودكان را از یكم آوریل حذف كنند، مسئولیتی برای پرداخت غرامت نخواهند داشت.

همچنین شركت هایی كه به طور مرتب عملكردهای خود را بررسی می كنند تا ویژگی های اعتیاد آور برای كودكان را شناسایی و حذف كنند، در مقابل شكایات والدین ایمن خواهند بود.

با این وجود گروه های تجاری مختلف با این لایحه مخالفت كرده اند.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۹:۵۲ - ۰۳/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۳