دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

وب دا - مناطق كم برخوردار در اولویت تخصیص اعتبارات بهداشتی و درمانی قرار دارد
 
رئیس دانشگاه علوم پزشكی تبریز توسعه خدمات بهداشتی درمانی در مناطق كم برخوردار را مورد تاكید قرار داد و گفت: اولویت اساسی ما در تخصیص اعتبارات مناطق محروم و كم برخوردار در سطح استان است.
​​​​​​​رئیس دانشگاه علوم پزشكی تبریز در نشست مشترك با نمایندگان شورای اسلامی استان مطرح كرد؛ مناطق كم برخوردار در اولویت تخصیص اعتبارات بهداشتی و درمانی قرار دارد
رئیس دانشگاه علوم پزشكی تبریز توسعه خدمات بهداشتی درمانی در مناطق كم برخوردار را مورد تاكید قرار داد و گفت: اولویت اساسی ما در تخصیص اعتبارات مناطق محروم و كم برخوردار در سطح استان است.



به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی تبریز، دكتر بهمن نقی پور در نشست مشترك با نمایندگان شورای اسلامی استان كه عصر روز دوشنبه دوم خردادماه 1401 در سالن كنفرانس حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد اظهار كرد: با اشاره به فعالیت حدود 24 هزار نفر در بدنه این دانشگاه در سطح استان، در دوران همه گیری كرونا شاهد از خود گذشتگی كادر بهداشت و درمان بودیم و امروز به منظور ارائه خدمات مطلوب به مردم شریف استان نیازمند همراهی همه ادارات، نهادها وسازمان ها هستیم.
وی تحقق برنامه های حوزه بهداشت را در گرو همراهی مردم با دانشگاه علوم پزشكی دانست و گفت: در حوزه بهداشت اگر می خواهیم به موفقیت ویژه ای دست بیابیم و شاهد شكوفایی و ارتقای این بخش باشیم باید مردم دست به دست هم داده و همكاری لازم را با برنامه های این بخش داشته باشند.
وی ادامه داد: تمام تیم های دانشگاهی با نیت خدمت در اختیار مردم هستند تا عدالت اجتماعی درحوزه سلامت رعایت شود و سعی خواهیم كرد بی عدالتی ها را رفع كنیم .
وی در خصوص پروژه های عمرانی گفت: لیست پروژه های عمرانی ناقص با درصدهای پیشرفت متفاوت را احصاء كرده ایم و در این خصوص مطالبه شدیدی از وزارتخانه داریم و در این رابطه قول اعتباری بالغ بر 800 میلیارد تومان در سفر رئیس جمهور محترم به استانمان را گرفته ایم و اعتباری نیز مازاد بر این اعتبار برای پروژه های شهرستان ها در حال مصوب شدن است و به امید خدا تا سال 1402 ما شاهد تحول بسیار عظیمی در حوزه پروژه های استانی و خدمات بهداشتی و درمانی خواهیم بود.
دكتر نقی پور توجه به تكمیل پروژه های نیمه تمام را یادآور شده و گفت: طبق مستندات در 5 ماه گذشته 14 پروژه، آماده افتتاح برای حضور رئیس جمهور محترم است.
وی ادامه داد: برای بیمارستان 1000 تختخوابی نیز جذب اعتبار خوبی داریم چون از این طریق به كل استان و سایر استان های همجوار ارائه خدمت خواهیم داشت.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی تبریز گفت: با وجود شرایط سخت اقتصادی، با عنایت و حمایت ویژه مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و وزیر بهداشت و درمان، اعتباری نیز برای پرداخت بدهی های دانشگاه علوم پزشكی تبریز اختصاص داده شده است.
دكتر نقی پور گفت: در حوزه بهداشت، تغذیه، روش و سبك زندگی، سلامت روان، ورزش، نشاط و تفریح و مسائلی همچون قند خون، فشارخون، بحث جمعیتی و پیری جمعیت نیازمند همراهی مردم عزیزمان هستیم.
وی خاطرنشان كرد: پاسخگویی به مردم و مسئولین بالادستی از وظایف ماست و ما باید در حل مشكلات شفاف سازی كنیم و ضمن عمل به جهاد تبیین در رفع مشكلات، پشتیبان هم باشیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی تبریز، رعایت اخلاق حرفه ای را سرلوحه عمل دانشگاه علوم پزشكی عنوان كرد و گفت: تقویت رعایت اخلاق پزشكی و حرفه ای در بین دانشجویان و همكاران به عنوان یكی از اصلی ترین برنامه های این دانشگاه ها همیشه مد نظر قرار دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی تبریز در خصوص تكریم ارباب رجوع گفت: نباید عدم تكریم و احترام عده خیلی معدود را به كل سیستم تعمیم داد و باید با طرح مشكلات و مصادیق آن، بررسی های لازم انجام گرفته و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شود.
دكتر نقی پور در خصوص تأمین نیروی انسانی گفت: در بحث تأمین و توزیع نیروی انسانی طرحی، متخصص، پرستار و ... رعایت عدالت صورت گرفته است و تلاش می شود تا تبعیضی در خصوص تعیین محل نیروی انسانی به شهرستان ها نداشته باشیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی تبریز، مطالبه گری در خصوص پروژه های عمرانی نیمه تمام از سوی اعضای شورای اسلامی استان را مورد توجه قرار داد و گفت: خط قرمز دانشگاه علوم پزشكی تبریز عدم رعایت پاكدستی و خیانت در ارائه خدمات دانشگاهی است و همیشه بر رعایت عدالت در تمامی مناقصات و برون سپاری ها تأكید كرده ایم .
دكتر نقی پور با اشاره به الزام رعایت سند نقشه درمانی كشور در تمام استان ها خاطرنشان كرد: این سند قانون ارائه خدمات بهداشتی و درمانی كشور است و برنامه سیستم گسترش بر اساس این سند تدوین شده است و دانشگاه علوم پزشكی تبریز نسبت به ارائه خدمات مانند درمانگاه، خانه بهداشت، بیمارستان، اختصاص تجهیزات پزشكی و ... در سطح استان عمل می كند و دانشگاه نمی تواند بر خلاف این سند در شهری یا شهرستانی به احداث یا اختصاص دستگاه یا تجهیزات اقدام كند.
وی استفاده از پتانسیل خیرین در توسعه خدمات بهداشتی و درمانی را یادآور شد و گفت: در بحث پروژه های عمرانی كه از طرف خیرین حمایت می شود، دانشگاه علوم پزشكی تبریز با تمام توان در خدمت این بزرگواران بوده و نظارت، انجام كارهای اداری، صدور مجوز و... را بر عهده می گیرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی تبریز خاطرنشان كرد: در سیستم های اجرایی و دولتی تلاش می شود كه هدف نهایی كه همان خدمت رسانی و رضایت مردم است در مسیری باشد كه در نهایت به رضایت الهی منتهی شود.
وی با بیان این كه شوراها پل ارتباطی بین مردم و دستگاهای اجرایی هستند افزود: دانشگاه علوم پزشكی حوزه وسیع و علمی است و از سایر ادارات متفاوت است چون در این مجموعه آموزش، پژوهش، تحقیقات، درمان، بهداشت، غذا و دارو، استاد و دانشجو، رنكینگ های جهانی و 000 مطرح است كه روز به روز نیز در حال پیشرفت است و نیز در بحث آموزش رتبه یك كشوری، در بحث پژوهش رتبه 2 كشوری و در بحث واكسیناسیون جزو سه استان نخست و سه دانشگاه اول هستیم.
دكترشهرام دبیری-رئیس شورای استان آذربایجان شرقی- نیز در این نشست، ضمن معرفی اعضای شورا گفت: شورا ها به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان دغدغه حل مشكلات مردم را دارند و پیگیر مسائل و مشكلات مردم هستند.
وی افزود: یكی از وظایف شورای استان، نظارت بر حوزه بهداشت شهری، اماكن عمومی و ...است. شورا به عنوان یكی از اركان نظام می تواند طرح و لایحه را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.
وی ادامه داد: این شورا آمادگی خود را در ارتباط با حل مشكلات بهداشتی استان و تبیین سیاست های دولت در حیطه بهداشتی اعلام می كند و امیدواریم با حل مشكلات، رضایت مردم را جلب كنیم.
در ادامه دكتریعقوب هوشیار-شهردار تبریز- ضمن تبریك سالروز فتح خرمشهر و تشكر از زحمات كادر بهداشت و درمان با اشاره به اینكه یكی از مؤلفه های اصلی در حوزه بهداشت، حفظ سلامتی است گفت: سلامتی یك حوزه عام است و تمام امورات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... را شامل می شود.
وی افزود: یكی از بهترین جلوه های شورای شهر و روستا مشاركت مردم است، چون شوراها توسط مردم انتخاب شده و با آن ها در ارتباط هستند.
در ادامه جلسه هریك از نمایندگان شوراهای اسلامی استان انتظاراتی را كه از مسئولین دانشگاه داشتند بدین شرح اعلام كردند.
توجه به تكریم ارباب رجوع، ایجاد و راه اندازی درمانگاه های تخصصی در مناطق كم برخوردار مانند احداث و ایجاد اورژانس جاده ای، رفع كمبودهای بیمارستانی و تجهیز بیمارستان های شهرستان های استان به تجهیزات پزشكی بروز و تخصصی كه این كمبودها یكی از عوامل مهم مهاجرت به شهرهای بزرگ شده است، اختصاص پزشك خانواده و ایجاد خانه های بهداشت در روستاهای استان و مشكل تعطیلی برخی از این خانه های بهداشت، تعیین و انتخاب روسای بیمارستان ها با مدارك مدیریتی، اتمام طرح های نیمه تمام، تبدیل وضعیت كاركنان شركتی و قراردادی، عدم وجوددستگاه MRI یا سی تی اسكن در برخی از شهرستان ها، بحث مهر و تأیید پزشكی دفترچه های بیمه روستایی، مشكلات مناقصه و برون سپاری، عدم وجود چارت سازمانی در برخی از مراكز، عدم تجهیز برخی از آمبولانس ها به دستگاه شوك، رسیدگی به مشكلات بیمه های خدمات درمانی و تأمین سلامت، افزایش بیماری های مقاربتی و عدم آموزش جوانان در رابطه با مشكلات و عواقب ناشی از آن مانند ایدز، هپاتیت و برخی بیماری های عفونی، كمبود پزشكان متخصص در برخی شهرستان ها و....
دكترعلی جنتی -معان توسعه مدیریت و منابع دانشگاه- نیز در این جلسه گفت: شرط موفقیت در حوزه سلامت، مشاركت مردم است و شورای شهر و روستا به عنوان نماینده مردم هستند و با همكاری نمایندگان شورای اسلامی استان، خیرین سلامت و مردم موفقیت نظام سلامت تضمین می شود.
وی افزود: منابع حوزه نظام سلامت محدود است و ما مجبور هستیم برنامه ها را اولویت بندی كرده و بدانیم كه متخصص یا دستگاه سی تی اسكن طی این اولویت بندی به كجا و كدام منطقه اختصاص یابد.
وی در خصوص تعطیل بودن خانه های بهداشت گفت: 99درصد خانه های بهداشت ما همیشه دایر هستند و اگر هم مواردی باشد لطفاً با مصداق ارائه شود تا پیگیری و مشكل رفع شود.
دكتر جنتی در خصوص مناقصات و برون سپاری دانشگاه گفت: برای عدم تبعیض، سامانه ای طراحی شده كه برای شركت در مناقصه در این سامانه ثبت نام می شود .
وی در ارتباط با عدم پرداخت كارانه و اضافه كار در شهرستان ها گفت: اضافه كار و كارانه همكارانمان در شهرستان ها تا آذرماه سال 1400 پرداخت شده است.
وی در خصوص مشكل چادر زدن همراهان بیماران در مكان های نامناسب گفت: در بیمارستان مردانی آذر، همراه سرا احداث شده و برنامه و منابعی برای همراه سرا درنظر گرفته شده است .
وی در خاتمه سخنان خود گفت: تكریم ارباب رجوع از دغدغه های اصلی تمام دستگاه ها و سازمان ها است و ما باید بدانیم كه به خاطر مردم انجام وظیفه می كنیم و تلاش براین است كه از طریق آموزش و تأكید بر رعایت ادب و احترام به شأن والای انسانی، حرمت فرد مراجعه كننده را حفظ كنیم.
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۰۹:۳۸ - ۰۷/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۶