دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

این بازی های ساده كودكتان را باهوش تر می كند
 
پنج سال اول زندگی كودك پایه و اساس سلامت، رشد و تكامل آینده او، چه جسمی و چه ذهنی است. چند فعالیت مفید برای بهبود مغز كودكان ارائه كرده ایم كه برای ساعاتی كودكتان را از تماشای تلویزیون و بازی های گوشی های موبایل دور كند.
كودكان به گزارش همشهری آنلاین، پنج سال اول زندگی كودك پایه و اساس سلامت، رشد و تكامل آینده او، چه جسمی و چه ذهنی است. به عنوان یك والد، این مسئولیت شماست كه زمینه رشد و تقویت مغز كودك را با درگیر كردن در فعالیت های سرگرم كننده فراهم كنید. به همین منظور، چند فعالیت مفید برای بهبود مغز كودكان ارائه كرده ایم كه برای ساعاتی كودكتان را از تماشای تلویزیون و بازی های گوشی های موبایل دور كند.

در عصر تكنولوژی، همه ما بیشتر وقت خود را به جای دنیای واقعی در دنیای دیجیتال می گذرانیم. در این میان، كودكان به تبعیت از والدین ترجیح می دهند به جای بازی های خانگی و خلاقانه، وقتشان را صرف بازی های موبایلی می كنند، غافل از اینكه این بازی های اعتیادآور بر عملكرد مغز كودكان تأثیر منفی می گذارد.

یك نظرسنجی در سال 2020 توسط مركز تحقیقات پیو نشان داد كه 60درصد كودكان قبل از 5 سالگی از تلفن همراه برخوردار بودند و 31درصد قبل از 2 سالگی با تلفن همراه آشنا شده بودند. در حالی كه شواهد قطعی در مورد تأثیر بد تلفن همراه بر مغز كودكان وجود ندارد اما برخی از مطالعات یافته های نگران كننده ای را نشان می دهند. داده های اولیه از یك مطالعه رشد شناختی مغز كودكان نشان داد كه افزایش مدت زمان استفاده از موبایل نه تنها برای مغز مضر است بلكه می تواند بر روانشناسی، الگوهای تفكر، خواب و رفتار كودك تأثیر بگذارد.

متأسفانه این روزها اغلب والدین مهارت استفاده از تلفن همراه توسط كودكشان را نشانه باهوشی او دانسته و هیچ گونه محدودیتی در این زمینه برای فرزندشان قائل نیستند، درحالی كه به گزارش CNN، كودكانی كه بیش ازحد زمان خود را به بازی با تبلت یا تلفن هوشمند و تماشای تلویزیون می گذرانند، ازنظر ذهنی ضعیف تر از دیگر كودكان خواهند بود.

برخلاف بازی های موجود در گوشی های تلفن همراه، به گفته محققان و كارشناسان رشد كودك، بعضی بازی های ساده و روزمره می توانند رشد مغز كودكان، رشد زبان، ریاضی، یادگیری اجتماعی و عاطفی كودكان را تقویت كند. در ادامه به معرفی چند فعالیت هیجان انگیز برای افزایش ضریب هوشی كودكان می پردازیم.

این بازی های ساده كودكتان را باهوش تر می كند

ذهن خوانی این بازی یك راه آسان و جالب برای آشنا كردن كودك با محیط اطراف، تقویت مغز او و افزایش توجه به جزئیات است. شما می توانید این بازی را در خانه با كمك فلش كارت، تصاویر یا اشیا انجام دهید. به عنوان مثال، تصویری از یك اسباب بازی، توپ یا گل را به كودك خود نشان دهید و از او بخواهید در اطرافش آن را برای شما پیدا كند. این به تشخیص اشیا و بهبود دایره لغات، همراه با سایر توانایی های شناختی كودك كمك می كند. یك روش دیگر برای انجام این بازی این است كه یك شیء را در ذهنتان تجسم كنید و با بیان ویژگی های آن شی مثل رنگ، شكل یا اندازه آن، از كودك بخواهید شی ء موردنظر شما را حدس بزند.

نقش آفرینی این بازی ابزاری مؤثر برای تقویت خلاقیت و تخیل كودكان است. علاوه بر این، بازی نقش آفرینی در موارد زیر تأثیرگذار است:

- توسعه مهارت های زبانی و ارتباطی
- تشویق كودكان به بیان عقایدشان
- توسعه مهارت های اجتماعی از طریق همكاری با كودكان دیگر
- تشویق كودكان به درك موقعیت های واقعی زندگی نحوه انجام این بازی به این صورت است كه سناریوها یا موقعیت هایی كه كودك می تواند اجرا كند را ایجاد كنید و اجازه دهید كودك از تخیل خود برای بازی استفاده كند. به عنوان مثال می توان به خرید در سوپر ماركت، معلم بازی، پزشك، بانكدار، آتش نشان و غیره اشاره كرد.

پازل پازل یك بازی فكری عالی برای كودكان در رده سنی 2 تا 8 سال است. این بازی به طور مؤثر مغز كودك را درگیر می كند و به آن ها در تشخیص شكل، افزایش صبر، تمركز، تعیین هدف، مهارت حل مسئله و هماهنگی دست و چشم كمك می كند.

مارپیچ این بازی سنتی در حین سرگرمی یك روش هوشمندانه برای تقویت مغز كودكان است. مارپیچ توانایی های حل مسئله را افزایش می دهد و مهارت های حركتی و مشاهده ای كودك را بهبود می بخشد. زمانی كه كودك سعی می كند راهی را از طریق پیچ وخم ها پیدا كند، مغز خود را برای تفكر سریع تر تحریك می كند. این بازی همچنین به افزایش اعتمادبه نفس، صبر و پشتكار كودك كمك می كند. والدین می توانند با پرینت تصاویر مارپیچ و یا خرید كتاب های مارپیچ به راحتی اسباب سرگرمی كودكان را در خانه فراهم كنند.

برج سازی با لوازم مختلف روی هم گذاشتن اسباب بازی ها یا برج سازی با آن ها ممكن است یك فعالیت ساده برای كودكان به نظر برسد اما این پتانسیل ر ا دارد كه رشد اولیه مغز را تقویت كند و درعین حال مهارت های حركتی و هماهنگی دست و چشم كودك را بهبود ببخشد. قرار دادن بلوك های خانه سازی روی همدیگر و یا بازی جُنگا می تواند نمونه های مناسبی برای انجام این بازی باشد.

بازی های فیزیكی درگیر كردن كل بدن فرصتی برای تقویت مهارت های عملكرد اجرایی در كودكان را فراهم می كند. پرتاب و گرفتن توپ، پریدن و دویدن در تقویت مغز كودك بسیار مؤثر است. بازی هایی مانند طناب كشی، حلقه كمر، لی لی، بولینگ یا هر بازی دیگری كه باعث تحرك كودك می شود نیز راهی عالی برای خودكنترلی و تقویت هوش است.

جعبه حسی چند شیء قابل حدس مثل عروسك، ماشین، مداد، دفتر، قاشق، گوجه و... را داخل یك جعبه قرار دهید و از كودكتان بخواهید درحالی كه چشمانش بسته است، اشیا داخل جعبه را با لمس كردن حدس بزند. این بازی كودك را تشویق می كند تا با لمس اشیاء تمركز كند و ذهنش را به سمت چیزهای مختلف سوق دهد كه این امر باعث بهبود حافظه، مسیرهای عصبی و اطلاعات حسی كودكان می شود.

این فعالیت ها ممكن است ساده و ابتدایی به نظر برسند اما یك روش عالی برای بهبود رشد شناختی، زبانی و حافظه در كودكان هستند و مهم ترین مسئله درباره این بازی ها این است كه شما می توانید با حداقل وسایل در داخل خانه یك سرگرمی مفید برای كودكتان فراهم كنید. همچنین وجه مشترك همه این فعالیت ها این است كه آن ها از ذهن، بدن و حواس خود به طور هم زمان استفاده می كنند و این مهم ترین هدف است؛ بنابراین، بازی هایی را كه كودكتان دوست دارد با شما بازی كند انتخاب كنید و از آن لذت ببرید.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۰۸:۱۷ - ۰۷/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۸