دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

شناسایی 61 غیرروانشناس دیگر/ از مردم عذرخواهی می كنم
 
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران گفت: 61 غیر روانشناس و 32 صفحه را در این زمینه شناسایی شده و به عنوان لیست دوم افراد غیرمجاز در حیطه روانشناسی معرفی خواهند شد.
شناسایی 61 غیرروانشناس دیگر/ از مردم عذرخواهی می كنم رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران گفت: 61 غیر روانشناس و 32 صفحه را در این زمینه شناسایی شده و به عنوان لیست دوم افراد غیرمجاز در حیطه روانشناسی معرفی خواهند شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با خبرنگاران گفت: در همه جای دنیا هر كسی كه می خواهد در حوزه سلامت روان فعالیت كند باید براساس قوانین آن كشور عمل كند و باید از فیلترهای تخصصی عبور كند.

وی با اشاره به قانون سازمان روانشناسی در مجلس شورای اسلامی گفت: 61 غیر روانشناس و 32 صفحه را در این زمینه شناسایی شده و به عنوان لیست دوم افراد غیرمجاز در حیطه روانشناسی معرفی خواهند شد.

وی با بیان اینكه روانشناس كسی است كه دارای مدرك فوق لیسانس باشد گفت: لفظ روانشناس بعد از دریافت مدرك به افراد اطلاق نمی شود بلكه باید در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مراجعه كرده و مجوز دریافت كند بنابراین اگر كسی مدرك هم داشته باشد اما مجوز نداشته باشد براساس قانون اجازه فعالیت ندارد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: هیچ ارگانی حق نظارت بر روانشناسان را ندارد و صرفاً سازمان اجازه ورود به این حیطه را دارد.

حاتمی گفت: روان شناس نماها با نفوذهایی كه داشتند توانستند به صداوسیما راه پیدا كنند و برخی از افراد به صورت قارچ در فضای مجازی گسترش پیدا كردند كه به دنبال آن سوءاستفاده های مالی و… رخ می داد.

وی گفت: خیلی از این روان شناس نماها به تذكرات ما اهمیتی نمی دادند و می گفتند هركاری كه می خواهید انجام دهید و به همین دلیل ما كار را به مردم واگذار كردیم.

وی ادامه داد: با وجود كرونا فعالیت این افراد به صورت قارچ گونه افزایش یافت ما اقدامات قانونی زیادی كردیم اما نتیجه نگرفتیم پس تصمیم گرفتیم اسامی را با مردم در میان بگذاریم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: هیچ ارگانی حق نظارت بر روانشناسان را ندارد و صرفاً سازمان اجازه ورود به این حیطه را دارد. همیشه گلایه هایی از مردم درباره برخی افراد كه به عنوان روانشناس فعالیت می كنند وجود داشت وقتی بررسی كردیم متوجه شدیم برخی افراد كه هیچ مدركی حتی در این حوزه ندارد در حال فعالیت هستند و بعضاً این تخلفات از سوی این افراد صورت می گیرد. به طور مثال ما از آقای شهرام اسلامی با توجه به اینكه فوق دیپلم مكانیك داشت اما در این زمینه فعالیت می كرد، شكایت كردیم كه متأسفانه با لابی گری تبرئه شد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: من از مردم ایران عذرخواهی می كنم، قصور ما را بپذیرید، افرادی كه از سمت روان شناس نماها آسیب دیدند و مورد سوءاستفاده قرار گرفتند ما را ببخشند، ما سعی كردیم این موضوع را از طریق نهادهای مسئول حل كنیم اما به بن بست رسیدیم و می دیدم برخی نهادها به این افراد مجوز فعالیت می دهند!

حاتمی تصریح كرد: این افراد غیرروانشناس مشكلات مردم را با استفاده از كلمات زیبا به مشكلات و اختلالات مزمن روانی تبدیل كردند.

وی گفت: در بسیاری از موارد افراد خودشان دارای مشكل و بیماری بودند و بعد از این كه تحت درمان قرار گرفتند همان مطالب را به عنوان روانشناس به مردم ارائه می دهند و از این طریق از مردم كلاهبرداری می كردند.

در حال تكمیل…
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۲:۲۱ - ۰۸/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۳