دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

غربالگری 24 هزار و 915 نوزاد در كرمانشاه
 
مدیر كل بهزیستی استان كرمانشاه گفت : طی پارسال 24 هزار و 915 نوزاد را مورد غربالگری اولیه انجام دادیم كه 24 مورد از این تعداد برای اقدامات تجویز سمعك و كاشت حلزون معرفی شدند.
فرحناز محمدی گفت : یكی از فعالیت هایی كه در معاونت پیشگیری اداره كل بهزیستی در راستای پیشگیری از معلولیت ها در حال انجام است و به طور مستمر در كل سال انجام می گیرد، برنامه «غربالگری شنوایی» نوزادان و شیرخواران است.

به گفته مدیر كل بهزیستی استان كرمانشاه مهمترین هدف این برنامه تشخیص به موقع مشكلات شنوایی و مداخله به هنگام است طی پارسال 24 هزار و 915 نوزاد را مورد غربالگری اولیه انجام دادیم كه 54 مورد از این تعداد به مراحل تشخیص نهایی رسیدند و 24 مورد از این تعداد هم برای اقدامات تجویز سمعك و كاشت حلزون معرفی شدند.

بیش از سه سال است كه كاشت حلزون در كرمانشاه انجام می شود و نیاز به ارجاع نوزادان و شیرخواران به دیگر استان ها نیست.

در این زمینه یك مركز به نام «نغمه» داریم كه اقدامات توانبخشی قبل و بعد از كاشت حلزون را انجام می هد و همچنین اقدامات توانبخشی و گفتاردرمانی برای كودكانی كه از سمعك استفاده می كنند در این مركز انجام می گیرد.

پارسال یك افزایش ظرفیت یارانه ای در مركز نغمه داشتیم كه پیگیر هستیم با توجه به نیاز استان این آمار را به بیش از 50 نفر هم برسانیم.

پوشش بالای 98 درصد غربالگری نوزادان در استان انجام شده نوزادی را نداریم كه پس از تولد در بیمارستان هایی كه زایشگاه دارند، غربالگری شنوایی برای او انجام نشود، البته پیگیری های بعدی و مراجعات بعدی با فاصله 6 ماهه هم نیاز است .
   تاریخ: ۱۰:۱۴ - ۰۹/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۶