دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

4 مشكل عجیب تلفن های همراه برای بدن | یك پیشنهاد ساده برای رفع مشكلات گردن
 
كرونا علاوه بر كووید بیماری های دیگری را هم به بار آورده؛ قرنطینه استفاده ما از موبایل و لپ تاپ را آنقدر زیاد كرده كه مشكلات گردن، دست و حتی خواب گریبانگیر عده زیادی از مردم شده؛ اما راه حل چیست؟
گردن همشهری آنلاین - فاطمه عباسی: گوشی های هوشمند بلاهای جدیدی بر سر بدن ما وارد می كنند؛ متخصصان كایروپراكتیك می گویند خم كردن سر برای استفاده از تلفن به ستون فقرات فشار زیادی وارد می كند و البته این تنها راهی نیست كه دستگاه های تلفن به ما آسیب می رسانند.

گاردین در گزارشی نوشت: انجمن كایروپراكتیك استرالیا ادعا كرده است كه استفاده اجباری ما از دستگاه های تلفن همراه در حال تغییر دادن شكل بدن ما است! چگونه؟ فرض كنید گوشی خود را در زاویه ای نگه می دارید كه باعث می شود سر خود را 60 درجه پایین خم كنید. این كار تقریبا 27 كیلوگرم به وزن ستون فقرات شما اضافه می كند. حالا تصور كنید كه هر روز چند ساعت این كار را انجام دهید. این یكی به هم ریختگی وحشتناك است.

با وجود اینكه تلفن های همراه عمری قدیمی دارند و «گردن درد پیامكی» به عنوان یك بیماری در سال 2011 شناسایی شده، اما همه گیری كرونا تاثیر بسیار بدتری روی اوضاع جسمانی مردم گذاشته و خم كردن سر روی گوشی منجر به 700 تا 1400 ساعت استرس بیش از حد روی ستون فقرات گردنی در طول یك سال شده است.

سامی مارگو، از انجمن فیزیوتراپی بریتانیا، می گوید: «افراد زندگی خود را با پیامك پیش می برند و متوجه نمی شوند كه نیاز به استراحت دارند.» او اشاره می كند كه این كار باعث «سردرد، گردن درد، درد بازو و بی حسی» می شود كه همراه با یك سبك زندگی كم تحرك، می تواند منجر به عواقبی جدی شود.

این اولین بار نیست كه در مورد خطرات گوشی های همراه هشدار داده می شود؛ در سال 2011 به دلیل افزایش مرگ و میر عابران پیاده در ایالات متحده، برخی از شهرها جریمه هایی را برای افرادی كه هنگام پیاده روی پیام می دهند، در نظر گرفتند و برای بیماری ناشی از این كار نیز اسمی انتخاب شد: «انگشت بلك بری» كه گوشی رایجی در آن زمان بود. این بیماری هم به وضعیتی اشاره دارد كه در آن انگشت شست شما در اثر ارسال پیام كوتاه طولانی مدت ملتهب می شود.

4 مشكل عجیب تلفن های همراه برای بدن | یك پیشنهاد ساده برای رفع مشكلات گردن فشار روی گردن با افزایش زاویه خم شدگی به سمت پایین افزایش می یابد
مورد سوم در رابطه با نور آبی ساطع شده از تلفن هاست كه می تواند در تولید ملاتونین و روند خواب اختلال ایجاد كند. اگر فشاری را كه چشم در اثر استفاده طولانی مدت از صفحات نمایشی گوشی و تبلت تحمل می كند، هم حساب كنید عدد این آسیب ها به 4 افزایش می یابد.

چند سال پیش فرضیه ای مطرح شد كه انسان ها در حال پیدا كردن خارهای استخوانی در قاعده جمجمه خود هستند تا با تمام وضعیت های وحشتناك مربوط به تلفن همراه مقابله كنند. تا آن زمان اما متخصصان، حركاتی ورزشی را توصیه می كنند كه به سادگی قابل انجام هستند.

دكتر علی نقره كار، فوق تخصص درد یك پیشنهاد ساده داد: حالت صحیح نشستن را رعایت كنید تا فشار كمتری به ستون فقرات وارد شود. صاف و در ارتفاعی مناسب نسبت به موبایل یا لپ تاپ خود بنشینید. سعی كنید تلفن خود را در سطح چشم نگه دارید و هر چند وقت یكبار هم به بدنتان استراحت بدهید. اول از همه چشم هایتان را كه مدت هاست به یك صفحه در فاصله ثابت خیره بوده، بچرخانید و در مرحله بعد هم كمی بدنتان را از حفظ یك حالت تكراری به مدت طولانی خلاص كنید.

اما بهترین كار محدود كردن استفاده از تلفن همراه است. قوز ارزشش را ندارند! تلفن خود را زمین بگذارید.

- 7 نكته كاربردی برای خواب راحت | چه دما و خوراكی هایی به بهتر شدن كیفیت خواب كمك می كنند؟
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۰۸:۱۶ - ۰۹/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۶