دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

كسی به خاطر نداشتن ویلچر و عصا خانه نشین نشده/توضیحات بهزیستی درخصوص تامین ویلچربرقی
 
سرپرست دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشكی سازمان بهزیستی كشور از پیش بینی افزایش 38 درصدی اعتبارات تامین تجهیزات توانبخشی و بهداشتی خبر داد.
كسی به خاطر نداشتن ویلچر و عصا خانه نشین نشده/توضیحات بهزیستی درخصوص تامین ویلچربرقی رامین رضایی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینكه مجموع اعتبارات تخصیص یافته سال گذشته برای تامین تجهیزات توانبخشی 39 میلیارد تومان بوده است، اظهار كرد: 25 درصد از این اعتبارات برای خرید تجهیزات بهداشتی و مابقی آن برای تامین وسایل كمك توانبخشی صرف شد.

وی با اشاره به میزان اعتبار تجهیزات توانبخشی برای سال 1401، از پیش بینی افزایش 38 درصدی این اعتبارات خبر داد و گفت: هیات دولت باید این میزان افزایش را تایید كند. در سال گذشته اعتبارات برای این موضوع به طور كامل تخصیص پیدا كرد و برای سال جاری نیز باید منتظر ماند و دید كه باتوجه به اعتبارات، اعتبارات تجهیزات توانبخشی به طور كامل تخصیص می یابد یا خیر؟.

سرپرست دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشكی بهزیستی كشور با اشاره به اینكه بخش عمده ای از این تجهیزات درخصوص وسایل كمك توانبخشی است، به سرانه تامین ویلچر اشاره كرد و افزود: سرانه ویلچر در سال گذشته حدود 3 میلیون تومان بود و برای تهیه ویلچر برای یك فرد دارای معلولیت باید 3 میلیون تومان پرداخت می شد، اما امسال نیز باتوجه به افزایش قیمت ها رقم آن تغییر خواهد كرد.

رضایی ادامه داد: برخی از وسایل كمك توانبخشی قیمت های بالاتری دارند و آن به تمایل خود فرد بستگی دارد؛ بخشی كه مازاد نیازهای فرد و هزینه های اعتبارات است، فرد باید خودش آن را پرداخت كند و سازمان بهزیستی سرانه ای كه طبق دستورالعمل های مالی سازمان اعلام می شود را پرداخت می كند.

وی با اشاره به اینكه تفاوتی در تامین تجهیزات برای افراد دارای معلولیت نداریم، درخصوص رویكرد سازمان بهزیستی برای تامین تجهیزات توانبخشی باتوجه میزان تورم و افزایش قیمت تجهیزات توانبخشی توضیح داد و گفت: سازمان بهزیستی یك رویكرد كلی دارد و آن این است كه حسب جمعیت نیازمند هر استان و براساس توان اقتصادی سازمان كمك هزینه میان استان ها را توزیع می كند. تاكنون كسی به خاطر نداشتن ویلچر، عصا و واكر خانه نشین نشده است. طبیعتا ما تلاش كردیم عادلانه آن را تقسیم كنیم و نگاه ما به توزیع عادلانه خدمات است.

سرپرست دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشكی بهزیستی كشور در پاسخ به این سوال كه تجهیزات توانبخشی در قالب كالا یا به صورت كمك هزینه میان مددجویان توزیع می شود؟ یادآور شد: سازمان بهزیستی هر استان كه توان تهیه برخی از كالاها مانند ویلچر، عصا، ساعت بریل و... را دارد راسا برای تهیه وارد سامانه تعریف شده و درخواست خود را ثبت می كند، پس از آن شركت های تولیدكننده، كالاهای خود را عرضه می كنند. تلاش سازمان بهزیستی این است كه باكیفیت ترین كالا را با ارزان ترین قیمت پیشنهادی خریداری كند.

وی ادامه داد: اما برخی از كالاها را ما تهیه نمی كنیم به طور مثال ویلچر برقی برای هر فرد دارای معلولیتی كاربرد ندارد اما سازمان بهزیستی تهیه ویلچر برقی را برای آن دسته از افراد دارای معلولیتی كه از ناحیه گردن دچار نقص عضو و نیازمند هستند، در اولویت كار خود قرار می دهد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۴:۲۶ - ۱۵/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۰