دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

مدال طلا و جایزه ویژه جشنواره بین المللی اختراعات، به دانشجوی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تعلق گرفت
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

مدال طلا و جایزه ویژه جشنواره بین المللی اختراعات، به دانشجوی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تعلق گرفت

"هاجر صادقی" دانشجوی دكتری تخصصی پرستاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و تیم همكارش با ارائه اختراع « طراحی سیستم توانبخشی با قابلیت كنترل از راه دور »، به جشنواره اختراعات و خلاقیت اروپا كه در كشور رومانی برگزار شد، مدال طلا و جایزه ویژه این جشنواره را دریافت كردند.

اختراع هاجر صادقی و تیم همكارش به نام های « علیرضا سلمانی، دانشجوی كارشناسی ارشد روان پرستاری دانشگاه علوم پزشكی تهران، سیدرضا موسوی، دانشجوی كارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشكی اصفهان، مائده فخر الدینی، دانشجوی كارشناسی مامایی دانشگاه آزاد اردبیل، لیلا حسنقلی زاده، دانشجوی كارشناسی ارشد هوشبری دانشگاه علوم پزشكی ایران »، یكی از 600 اختراع مخترعان و فناوران بیش از 35 كشور شركت كننده دنیا بود كه از نظر نوآوری، ماهیت طرح، كم هزینه و مقرون به صرفه بودن، تأثیر اجتماعی و اقتصادی، فرصت های بازار و غیره، مورد ارزیابی و نمره دهی هیات داوران جشنواره قرار گرفت، و مدال طلا و جایزه ویژه این جشنواره جهانی را از آن خود كرد.

این جشنواره جهانی (Euroinvent)، از 26 الی 28 می (پنجم تا هفتم خردادماه جاری)، با حمایت فدراسیون بین المللی مخترعان (IFIA) و زیر نظر سازمان مالكیت فكری اختراعات جهان، به میزبانی كشور رومانی برگزار شد.

صادقی در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه، درباره این اختراع حوزه توانبخشی توضیح داد: « طراحی سیستم توانبخشی با قابلیت كنترل از راه دور »، در زمینه فنی مرتبط با تجهیزات پزشكی (بخش نیازهای انسانی و زیر بخش سلامتی و بهداشتی ) و به طور ویژه مرتبط با سیستم های توانبخشی در نقاط مختلف بدن همچون دست، پا، كمر، زانو، آرنج و سر می باشد.

این مخترع حوزه توانبخشی، درباره كاربرد اختراع گفت: این سیستم، از گرما درمانی، سرما درمانی، ایجاد ویبریشن، كنترل دما، كنترل حركات انگشتان، مغناطیس و فرو سرخ درمانی و اصلاح حركت انگشت، در پیشگیری از عوارض ناشی از آسیب های بالقوه و كنترل این آسیب ها در بیماران دچار محرومیت حسی و سایر افراد همچون تنیس بازان، گیمر ها و مردم عادی جامعه كاربرد دارد.

وی افزود: از مراحل درمان قبل از بهبودی كامل، توانبخشی یا بازتوانی نیروی از دست رفته است كه به صورتهای مختلفی انجام میشود، و یكی از عمده روش های توانبخشی، فیزیوتراپی می باشد كه به عنوان یك بخش كلینیكی جهت بازتوانی نیروی از دست رفته مورد استفاده عموم قرار میگیرد .

صادقی در همین راستا توضیح داد كه اختراع ما به عنوان سیستم هوشمند توانبخشی، به صورت قابل حمل طراحی شده است، و مانند یك مركز فیزیوتراپی عمل كرده كه موجب بازتوانی نیروی از دست رفته در ناحیه مد نظر و تقویت آن ناحیه می شود. سیستم هوشمند به طور كلی از یك پردازنده، مانیتور و المانهای توانبخشی، قابلیت شارژی بودن، ریموت كنترل و یك پنل كنترل كاربری تشكیل شده است كه به صورت پرتابل و قابل برنامه ریزی می باشد و جهت بازتوانی نیروی عضلانی دست و تحریك عضلات، افزایش گردش خون و كاهش التهاب در محل استفاده می شود.

بگفته دانشجوی فناور دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تولید انبوه این سیستم می تواند به افراد جهت پیشگیری و كنترل مشكلات عضلانی استخوانی و تنشهای روزمره به جهت رفع خستگی و استرس، چه در بیماران و چه افراد عادی، كمك بسیار موثری بنماید.

فناور و مخترع جوان كشورمان خاطرنشان كرد كه « طراحی سیستم توانبخشی با قابلیت كنترل از راه دور »، به صورت تیمی انجام و حاصل ماه ها تلاش، مطالعه، كسب دانش در حوزه مالكیت فكری و محوریت پتنت، تجاری سازی، مالكیت صنعتی و پیگیری مداوم است، كه قبل از ارائه در جشنواره، ثبت شد و نمونه اولیه آن ساخته شده كه همراه با خاتمه پروژه های دیگر تیم در این حوزه، به صورت مجموعه كامل تری به بازار معرفی خواهد شد، چرا كه صرفا به دنبال طی مسیر پتنت نیستیم، بلكه هدفمان كمك به ارتقای شاخص GII (Global Innovation Index) یا شاخص نوآوری جهانی در كشورمان و تولید علم نافع هستیم .

وی همچنین گفت كه این اختراع، با راهنمایی دفتر نمایندگی WIPO ( (World Intellectual Property Organization در ایران، به جشنواره جهانی رومانی ارائه شد و با ارزیابی هیات داوران، از میان 600 اختراع شركت داده شده، مدال طلا و گواهی نامه معتبر جشنواره را دریافت كرد، ضمن آنكه جایزه ویژه ، گواهی و تندیس اختصاصی جشنواره نیز كه به امضای رییس WIIPA (Word Invention Intellectual property Association ) رسیده و امضای Mohd Mustafa Al Bakri Abdullah و پروفسور prof Jon SANDU ضمیمه آن می باشد، به این اختراع تعلق گرفت كه توسط نمایندگان WIIPA در ایران و با حضور مسئولان كشوری اعطا خواهد شد.

وی در پایان این گفت وگو، آشنایی با فرایند مالكیت فكری و اهمیت فعالیت در این حوزه را مرهون حمایت مدیریت توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی دانست كه منجر به شناسایی و حل چالشهای احتمالی شد. و در ادامه، از همكاری تیمی بالاخص كمیته ثبت اختراع مركز پژوهشهای علمی دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی تهران و مركز رشد دانشگاه علوم پزشكی قزوین تشكر و قدردانی كرد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۱۹:۰۹ - ۱۴/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۸