دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

درد فك در دوره یائسگی زنان تشدید می شود
 
تحقیقات ارتباط قوی بین استروژن و تجربه درد را نشان می دهد.

به گزارش جام جم آنلاین، دوران یائسگی با گرگرفتگی، اختلالات خواب و تحریك پذیری همراه است اما از دست دادن استروژن كه در دوران یائسگی رخ می دهد ممكن است بر احساس درد یك زن، به ویژه، تجربه درد فك، تأثیر گذارد.

نتایج مطالعه محققان نشان داد كه درد فك، یك نوع رایج درد اسكلتی- عضلانی، كه بعد از كمردرد در جایگاه دوم است، ممكن است در دوران گذار یائسگی بدتر شود.

اختلالات گیجگاهی فكی، گروهی متشكل از بیش از 30 بیماری است كه باعث درد و اختلال در عملكرد عضلات فك و مفاصل می شود.

زنان دو برابر مردان در معرض ابتلاء به اختلالات گیجگاهی فكی هستند و برخی تحقیقات نشان می دهد كه این وضعیت ممكن است تحت تأثیر تغییرات هورمونی باشد.

شایع ترین علامت اختلالات گیجگاهی فكی، درد در ماهیچه های جویدنی یا مفصل فك، دردی كه به صورت یا گردن گسترش می یابد، سفتی فك، محدودیت حركت یا قفل شدن فك، كلیك كردن دردناك هنگام باز كردن یا بستن دهان، صدای زنگ در گوش ها، كم شنوایی، یا سرگیجه، و تغییر در نحوه قرار گرفتن دندان های بالا و پایین روی هم است.

محققان دریافتند كه زنان در دوران گذار یائسگی دیررس، درد اختلالات گیجگاهی فكی شدیدتری را تجربه كردند و علائم یائسگی مانند گرگرفتگی با درد مرتبط با اختلالات گیجگاهی فكی در این گروه ارتباط بیشتری داشت. به گفته محققان، هر دو این عوامل با افزایش سن و پیشرفت در مرحله پس از یائسگی كاهش می یابند.

منبع: مهر
   تاریخ: ۰۵:۵۶ - ۱۱/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۸