دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

كاهش استقبال از تحصیل در رشته های تخصصی پزشكی زنگ خطری برای نظام سلامت
 
عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نسبت به كاهش استقبال جوانان برای تحصیل در رشته های تخصصی پزشكی به ویژه رشته متخصص طب داخلی و افزایش میزان مهاجرت پزشكان و نخبگان از كشور هشدار داد.
محمدعلی محسنی بندپی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد اظهارنظرهایی در سی و دومین كنگره سالانه پزشكان متخصص داخلی ایران مبنی بر اینكه مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولت به ویژه وزارت بهداشت باید به رشته متخصص طب داخلی توجه بیشتری كرده و برنامه ریزی خود را برای حمایت و تقویت از این رشته بهبود بخشند، گفت: یكی از مهمترین مشكلات كنونی تمام پزشكان واقعی نبودن تعرفه های پزشكی چه در بخش خصوصی و چه دولتی است كه متاسفانه باعث كاهش سطح استقبال از تحصیل در رشته های تخصصی به ویژه داخلی كه مادر رشته های تخصصی و یكی از رشته های بسیار مهم است، شود.

افزایش ظرفیت رشته های پزشكی باید با برنامه ریزی برای ماندگاری پزشكان در كشور توام شود

نماینده مردم نوشهر، چالوس و كلاردشت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هم اكنون بسیاری از رشته های تخصصی خالی مانده است و عدم استقبال جوانان از رشته های تخصصی مورد نیاز كشور زنگ خطری برای نظام سلامت است كما اینكه مدتی قبل یكی از نمایندگان مجلس نیز از تریبون صحن در قالب تذكری اعلام كرده بود كه اگر با همین وضعیت جلو برویم و متخصصان داخلی كه 25 سال از عمر خود را به تحصیل اختصاص می دهند مورد بی توجهی قرار گیرند مجبور می شویم همچون زمان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از كشورهایی همچون پاكستان، بنگلادش و هندوستان پزشك جذب كنیم كه قطعا این اقدام در شان جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی تصریح كرد: به تازگی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزایش 20 درصدی ظرفیت پزشكان را در دستوركار خود قرار داده است ضمن اینكه بنده بارها در صحن مجلس تذكر داده ام كه مشكل ما در حوزه پزشكی كمبود نیروهای تربیت شده نیست بلكه نبود انگیزه كافی برای ماندن این پزشكان در بخش دولتی و تمایل آنها به مهاجرت است.

هزینه های بخش خصوصی به دلار و تعرفه های پزشكی آن به ریال است

محسنی بندپی با اشاره به یكی از مشكلاتی كه باعث كاهش انگیزه جامعه پزشكان برای فعالیت در كشور شده است، اظهار كرد: هزینه های درمان در بخش خصوصی از تجهیزات پزشكی تا تامین داروها و سایر امكانات به دلار است اما تعرفه های پزشكی این بخش شاید كفاف هزینه های جاری پزشكان را هم ندهد. از سوی دیگر در بخش دولتی به دلیل تعرفه های پایین تر و تاخیر زیاد در پرداخت به پزشكان این مشكلات بیشتر است به همین دلیل انگیزه آنها برای فعالیت در بخش خصوصی را مضاعف می كند.

وی افزود: شرایط اقتصادی كنونی نه تنها باعث بی انگیزگی در پزشكان بلكه جامعه تحصیلكردگان كشور شده است و عاملی برای سیل خروج نخبگان از كشور بیش از گذشته شود و هرچند افرادی كه دل در گروی مملكت دارند قطعا با همه سختی ها می سازند و به جامعه خدمت می كنند اما نباید فراموش كنیم كه ما به عنوان مسئولان كشور باید منابع موجود را به درستی مدیریت كنیم كه یكی از این منابع نیروی انسانی است.

تشویق پزشكان به مهاجرت خیانت به مملكت است

رئیس كمیته بهزیستی و توانبخشی كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان كرد: ما نباید نیروی انسانی را به تفكری كه دارند، واگذار كنیم چرا كه بخش اعظمی از نخبگانی كه از كشور خارج می شوند از خدمات تحصیل رایگان بهره مند شده اند و از بیت المال استفاده كرده اند بنابراین هر فردی كه خواسته یا ناخواسته جوانان تحصیلكرده را تشویق كند كه از كشور خارج شوند هم به مملكت و هم آرمان شهدا خیانت كرده و مغایر با منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی رفتار كرده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاكید كرد: ما باید موانع موجود در مسیر فعالیت نخبگان را احصاء كنیم و با رفع آنها به درستی منابع انسانی را مدیریت كنیم. ضمن اینكه قرار شده است وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی برنامه های خود را در جهت ایجاد انگیزه برای پیشگیری از خروج نخبگان به ویژه متخصصان داخلی از كشور ارائه دهد.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: هم اكنون ظرفیت محدودی كه در دوره های دستیاری برای اغلب رشته ها وجود دارد هم خالی می ماند كه می طلبد قبل از اینكه برای افزایش ظرفیت رشته ها اقدام كنیم، علل خالی ماندن ظرفیت های موجود را مورد بررسی قرار دهیم. ضمن اینكه برای ماندگاری نیروی انسانی تربیت شده در كشور برنامه ریزی كنیم و تا این شرایط را فراهم نكرده و انگیزه اساسی برای آنها ایجاد نكنیم كه مهمترینش انگیزه مادی است قطعا آنها به طرق مختلف سعی می كنند از انجام وظایف خود شانه خالی كنند و از فرصت های دیگری كه در كشورهای همسایه برای پزشكان ایجاد شده است كه حتی آزمون زبان هم برای آنها برگزار نمی كنند و منابع انسانی تحصیلكرده را در این شرایط سخت اقتصادی به خوبی و تنها از طریق مدیریت منابعی كه دارند، جذب می كنند، استفاده كنند و اگر در این خصوص تدبیری نیندیشیم به زودی ممكن است دچار آسیب جدی در حوزه تامین نیروی انسانی متخصص شویم./

پایان پیام
منبع خبر:
خانه ملت
   تاریخ: ۱۱:۱۲ - ۱۷/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۷