دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

جریان ملی دانش و فناوری در حوزه كودكان استثنایی ایجاد شود
 
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در جلسه مشترك با رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش  تاكید كرد جریان ملی دانش و فناوری در حوزه كودكان استثنایی ایجاد شود.
معلم دانش آموزان استثنایی

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در جلسه مشترك با رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش  تاكید كرد جریان ملی دانش و فناوری در حوزه كودكان استثنایی ایجاد شود.

حمید طریفی حسینی در این نشست با بیان اینكه آموزش و پرورش استثنایی یك نظام آموزشی كامل است، گفت: كودكان از زمان بدو تشخیص و قبل از ورود به مدرسه می توانند تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی باشند و خدمات دریافت كنند.

وی افزود: كودكان پس از تشخیص، خدمات خانواده محور به آن ها ارائه می شود، سپس خدمات توان بخشی و آموزشی را دریافت می كنند و این خدمات در دوران تحصیل ادامه پیدا می كند.

طریفی حسینی با بیان اینكه سازمان آموزش و پرورش استثنایی هفت گروه از دانش آموزان با نیازهای ویژه را تحت پوشش قرار می دهد، گفت: دانش آموزان كم توان ذهنی به عنوان بزرگترین گروه تحت پوشش این سازمان، یك نظام آموزشی خاص در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای آن ها تهیه و تدوین شده است.

وی افرود: هم چنین 36 رشته مهارتی برای دانش آموزان كم توان ذهنی در مقطع كاردانش خاص استثنایی ایجاد شده است تا دانش آموزان كم توان ذهنی بتوانند در این رشته ها ادامه تحصیل دهند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینكه دانش آموزان استثنایی با هوشبهر عادی از كتاب های سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی استفاده می كنند، گفت: تمامی كتاب هایی كه در سازمان پژوهش تالیف می شوند در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی می شوند.

وی تصریح كرد: در گروه نابینا كتاب ها به بریل یا درشت خط تبدیل می شوند و یا در گروه ناشنوا محتوای تصاویری برای دانش آموزان طراحی می شود.

وی با بیان اینكه سازمان آموزش و پرودش استثنایی یك مجموعه كاملا تخصصی است، گفت: این دانش تخصصی یك وجهه تجربی دارد كه حاصل ارتباط مستقیم با محیط های یاددهی و یادگیری است.

رئیس سازمان آمورش و پرورش استثنایی با بیان اینكه جریان ملی دانش و فناوری در حوزه كودكان استثنایی ایجاد می شود، گفت: در آموزش و پرورش استثنایی به دنبال این هستیم كه پژوهش ها به سمت كاربردی شدن پیش روند و از مرحله دانش به فناوری برسند و نتایج پژوهش ها در مدارس استفاده شود.

طریفی حسینی گفت: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان دارای ظرفیت بی بدیلی هستند كه می توانند با سازمان آموزش و پرورش استثنایی در زمینه پژوهش همكاری كنند.

معاون وزیر گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی دارای داده های ارزشمند به خصوص در برنامه ملی سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان است كه می توان از آن در پژوهش های كاربردی استفاده كرد.

علی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نیز در این جلسه با بیان اینكه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش سه ماموریت اصلی دارد، گفت: كمك به تصمیم سازی برای حوزه مختلف آموزش و پرورش و توسعه فرهنگ تحقیق و پژوهش ازجمله ماموریت های پژوهشگاه است.

وی افزود: هم چنین انجام پژوهش های بنیادین و كاربردی از دیگر ماموریت های این پژوهشگاه است.

دانش و فناوری كودكان استثنایی
منبع خبر:
پانا
   تاریخ: ۰۷:۴۸ - ۲۱/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۴