دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

اختلافات بین زن و شوهر «نمك زندگی» است؟
 
هر روز با همسرتان برای بهتر شدن رابطه با یكدیگر گفتگو كنید و احساسات خود را بازگو كنید، همچنین مراقب لحن و صدای خود باشید.


به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال های اول زندگی مشترك ممكن است زوجین به علت عدم تجربه و آگاهی ناكافی دچارمشكلات و اختلافات زیادی شوند، البته این اختلاف نظر ها و دلخوری ها در زندگی امری طبیعی است و به قول قدیمی ها «نمك زندگی» است.

اما در این میان چگونگی حل و فصل مشكلات و اختلافات زناشویی مهم است و زوجین باید تلاش كنند تا محیط خانه را به مكانی امن برای اعضای آن تبدیل كنند.

بسیاری از زوجین از مهارت های لازم برای برقراری ارتباط با یكدیگر برخوردار نیستند و در برخی موارد همین امر زندگی را به كامشان تلخ می كند كه البته با آموزش مهارت های زندگی می توانند روز های شیرین و دلچسبی را پیش روی خود داشته باشند.

اگر روابط بین زوجین خوب برقرار شود، تصویر خوبی از زندگی در ذهنشان ایجاد می شود. اما برعكس اگر روابط بین زوجین بد باشد، زندگیشان طعم گس و تلخی به خود می گیرد.

خیلی از زوجین فقط در شادی ها كنار هم هستند، به طوری كه در مشكلات، بیشتر باید در كنارهم بود و با كمك همدیگر آن بحران را حل كرد. گاهی اوقات پیش می آید كه خانم یا آقا در رفتار همدیگر سخت گیری می كنند و مشكلات را جدی می گیرند و ناامیدانه با یكدیگر صحبت می كنند، این كار باعث دوری همدیگر می شود.

لیلا ماهر روانشناس می گوید: یك رابطه ویژگی هایی دارد كه باعث تاثیرگذاری میان زوجین می شود. همانطوری كه ما می دانیم یك رابطه از سه بخش فرستنده پیام، گیرنده پیام و خود پیام تشكیل شده است. اما چیزی كه رابطه را می تواند موثرومفید كند یا آنطوری كه مامی خواهیم پیش رود این است كه آن چیزی كه فرستنده پیام می فرستد با چیزی كه گیرنده پیام می گیرد، همخوانی داشته باشد. خیلی وقت ها آن چیزی كه ما می فرستیم با آن چیزی كه مخاطب دریافت می كند همخوانی ندارد و این می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد.

بیشتر بخوانید

- 7 راه مهم برای نجات رابطه زناشویی ظرف دو دقیقه چه كاری رابطه زوجین را تقویت می كند؟

لیلا ماهر اظهار كرد: یكی از مواردی كه افراد باید مد نظر قرار دهند این است كه نسبت به هیجانات و نیاز های خود آگاه باشند. وقتی كه من به خودم آگاه باشم و بدانم چی هستم، كجا هستم و از همسرم چه چیزی می خواهم، راحت وارد رابطه می شوم و راحت تر می توانم منظورم را برسانم.

وی ادامه داد: در رابطه، گفتن و شنیدن خیلی مهم است. گاهی اوقات فقط من می گویم، اما صبر نمی كنم كه بشنوم و گاهی اوقات مطمئن نمی شوم آن مطلبی كه گفتم مخاطبم درست متوجه شده است یا خیر. یا آن چیزی كه از مخاطبم شنیدم همانی است كه منظورش بوده؟

وی افزود: ما باید از انعكاس محتوا و احساسات استفاده كنیم، یعنی وقتی حرفی را به همسرمان می زنیم مطمئن شویم كه برداشت او از گفته ما درست باشد، یعنی از همسرمان بپرسیم كه برداشت او از صحبت ما چه بوده و بالعكس وقتی كه همسرمان حرفی را به ما می زند وما احساس ناراحتی یا تعجب می كنیم، از او بپرسیم كه برداشتی كه ما از مسأله داشتیم درست است یا خیر؟

برای برقراری ارتباط بهتر با همسر خود به یاد داشته باشید احساساتی كه سعی در مخفی كردنشان را دارید، بروز دهید. شما باید به شریك زندگی خود اعتماد كنید. برای ساختن پایه های یك رابطه موفق و خوب، مهربان و صادق بودن با همسرتان اهمیت دارد.

اثرات همدلی بر روی زوجین

زوجین برای داشتن یك زندگی آرام و بی دغدغه نیاز به صمیمیت و همدلی و محبت دارند.

لیلا ماهر روانشناس گفت: نكته دیگر كه در رابطه خیلی مهم است، همدلی می باشد. آدم ها با ما وارد رابطه می شوند و شروع به صحبت می كنند و از ما می خواهند كه با آن ها همدلی كنیم، ولی گاهی اوقات بلد نیستیم به شكل صحیح همدلی كنیم. برای مثال:سارا به من می گوید كه خیلی زشت و چاق هستم، و دوستش نرگس شروع به نظر دادن می كند. در این مواقع افراد می خواهند با دیگران صحبت كنند و فرد مقابل را با خود همدل كنند و در آن لحظه به قضاوت كردن و نظر دادن نیاز ندارند.

همدلی در این موقعیت باید طوری باشد كه طرف مقابل متوجه شود كه او را قضاوت نكردید و او را می فهمید. این احساس را در طرف مقابل به وجود نیاورید كه شما از كره دیگری آمدید و یا با یك زبان دیگری با او صحبت می كنید.

برای حفظ آرامش و چارچوب زندگی خود، كنترل زندگیتان را دست هركسی ندهید، چون ممكن است شما از روی ظاهر به آن فرد اعتماد كرده باشید ودر باطن آن فرد، دلسوز و مهربان نبوده است و از سر حسادت و یا ناآگاهی راهكار هایی را ارائه بدهند كه چهارچوب خانواده را از بین ببرد.

در همدلی خیلی مهم است كه قضاوت نكنیم و برچسب نزنیم. دستور ندهیم، مقایسه نكینم. كاری انجام دهیم كه مخاطب احساس كند كه شنیده و دیده شده است و از حرفی كه به شما زده پشیمان نشود. رابطه موثر بین زوجین به پایداری و موفقیت یك زندگی كمك می كند. این زوجین هستند كه با كار هایی كه انجام می دهند، ازدواج را به طلاق می كشانند و یا باعث قوی شدن ارتباطشان می شوند.

گاهی اوقات پیش آمده است كه زوجین با یكدیگر اختلاف دارند و به مشكل بر می خورند و همین امر باعث می شود كه سفره دل خود را پیش دوستان و آشنایان باز كنند و دیگران هم به راحتی برای آن ها نسخه بپیچند.

لیلا ماهر اظهار كرد: در یك رابطه، چیزی كه بیشتر از همه اهمیت دارد، احترام میان زوجین است. یعنی همسر خود را باور كنید و عزت نفس او را حفظ كنید، هیچگاه او را تحقیر نكنید و نگویید تو نمی توانی این كار را انجام دهی.

همواره روانشناسان و جامعه شناسان بر تحكیم بنیان خانواده و ارتباط مناسب زوجین تاكید دارند و در این راستا نكاتی را به زوجین یادآور می شوند. نكاتی از قبیل: پذیرش اشتباهات یكدیگر، پذیرش تفاوت های شخصیتی خود و همسر، همراه بودن با همسر، تنها نگذاشتن همراه زندگی خود، صرف نكردن وقت خود با دوستان و سایر خویشاوندان از آن جمله هستند.

زوجین در زندگی خود ممكن است درباره همه چیز توافق نداشته باشند، در صورتی كه همسرتان درباره چیزی مخالفت كرد شما سعی نكنید كه موافقت خود را هر طور كه شده، یعنی با صدای بلند و توهین و سخنان تند اعلام كنید. این كار به تخریب یك رابطه كمك می كند؛ طبق مقالاتی كه در این زمینه نوشته شده است، اشاره شده كه با مخالفت همسرتان موافقت كنید و به نظرات او گوش دهید و در آرامش به گفتگو و شنیدن دلایل همدیگر بپردازید.

حال رابطه زناشویی زمانی خوب و پایه های آن مستحكم می شود كه صمیمیت و احترام و همدلی و ارتباط موثر بین زن و مرد برقرار باشد.
   تاریخ: ۰۳:۵۷ - ۰۱/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۰