دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

پارسال 22 هزار نوزاد و كودك در یزد غربالگری شنوایی شدند
 
معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان یزد از غربالگری شنوایی 18 هزار و 385 نوزاد و همچنین سه هزار و 985 كودك 3 تا 5 سال در سال گذشته در این استان خبر داد.
پارسال 22 هزار نوزاد و كودك در یزد غربالگری شنوایی شدند «ناصرصباغ زادگان» در كارگاه كشوری ارزشیابی برنامه غربالگری شنوایی ضمن اعلان این خبر، افزود: ماحصل این غربالگری شناسایی 46 كودك و نوزاد با اختلال شنوایی بود كه به مراكز تخصصی ارجاع شدند.

وی با اشاره به آغاز اجرای برنامه غربالگری شنوایی نوزادان از سال 84 در استان یزد، گفت: از همان ابتدا تلاش بر این بود پوشش برنامه رشد قابل توجه ای داشته باشد و این در آمار و گزارش عملكردی استان بسیار مشهود است.

وی با بیان این كه سال 84 در شروع برنامه 608 نوزاد غربالگری شدند، اظهار كرد: در سال 87 یعنی سه سال بعد بیش از 8 هزار و 200 نفر نوزاد غربالگری شدند كه این رشد فزایند و قابل توجه، نشان از اهمیت موضوع دارد.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان یكی از مهم ترین فعالیت های بهزیستی را غربالگری شنوایی دانست و گفت: هرچه بتوانیم نتیجه این كار را شفّاف تر و دقیق تر بدست بیاوریم ورودی ما در حوزه معلولیت و توانبخشی كاهش پیدا می كند.

وی سیاست بهزیستی را پوشش حداكثری طرح های غربالگری دانست و گفت: در همین راستا 99 درصد و حتی در برخی سال ها صد در صد از متولدین در استان غربالگری شنوایی شدند.

صباغ زادگان شناسایی اختلال شنوایی در یك زمان طلایی را حائز اهمیت دانست و خاطرنشان كرد: یكی از اقدامات خوب بهزیستی یزد در تعامل با مركز بهداشت، مهمور كردن كارت واكسیناسیون نوزادن به غربالگری شنوایی است.

وی افزود: هر نوزادی كه بدو تولد غربالگری شنوایی می شود، مهر سبزی روی كارت واكسیناسیون وی زده می شود كه این در پیگیری بعدی بسیار كمك كننده است و در صورتی كه تست ها انجام نشده باشد، در ماه های بعد ارجاع داده می شود.

معاون بهزیستی استان، راه اندازی مركز پیگیری غربالگری در سال 89 را از دیگر اقدامات بهزیستی ذكر كرد و گفت: با راه اندازی این مركز تمام مواردی كه نیاز به ارجاع دارند جهت پیگیری نهایی و حصول به نتیجه به این مركز ارجاع می شوند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان یزد، كارگاه كشوری ارزشیابی برنامه غربالگری شنوایی با حضور كارشناسان غربالگری شنوایی بهزیستی سراسر كشور طی دو روز به میزبانی یزد برگزار شد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۷:۴۰ - ۲۱/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۳