دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

ناآشنایی خانواده ها از اوتیسم سبب تشدید بیماری می شود
 
نماینده مدیران مراكز آموزشی و توانبخشی اوتیسم كشور گفت:مردم هنوز با طیف اختلال اوتیسم و مشكلات آنها آشنا نبوده و نمی توانند با مبتلایان ارتباط برقرار كنند.
مریم نجفی امروز در دیدار از موسسه خیریه سرای امید كاشان، گفت: علت ایجاد اختلال اوتیسم مشخص نبوده و از این رو پیشگیری از آن نیز معلوم نیست و با توجه به گسترش این اختلال، باید مردم با آن آشنا شوند تا با شناسایی مبتلایان، ارائه خدمت به آن ها نیز بیشتر و بهتر شود.

باید كاری كنیم كه همه شهروندان در مسیر رشد و پرورش بچه های اوتیسم احساس وظیفه كنند. برخی خانواده های اوتیسم، به علت شرایط خاص فرزندان خود بیش از 10 سال است كه به هیچ مراسمی نرفته اند.

به گفته او اوتیسم، یك اختلال عصبی، رشدی است كه قابل درمان نیست و فقط می توان آن را كنترل كرد، بنابراین مبتلایان باید در فاصله 18 ماهگی تا سه سالگی شناسایی شوند كه شناسایی دیرهنگام بیمار، منجر به افزایش مشكل می شود.

شناسایی زودهنگام اوتیسم و مداخله در زمان مناسب درمان با استفاده از كار های توانبخشی و آموزشی می تواند مبتلایان را به جامعه برگرداند، اما نا آشنایی خانواده ها با این اختلال، منجر به تشدید بیماری و تحمیل عوارض ناشی از آن می شود.

نجفی می گوید: مردم هنوز با طیف اختلال اوتیسم و مشكلات آن ها آشنا نبوده و نمی توانند با مبتلایان ارتباط برقرار كنند. بچه های اوتیسم، آستانه تحمل كمی دارند و نمی توانند صبر كنند بنابراین تحمل نگاه سنگین مردم در محل تجمع ها را ندارند.

بچه های عادی از امكانات شهروندی استفاده می كنند، ولی كودكان اوتیسم و معلول به علت ویژگی های خاص خود ممكن است نتوانند از هیچ كدام از این خدمات بهره مند شوند در حالی كه عضو جامعه ایران هستند و استفاده از این خدمات حق آنهاست.

نجفی گفت: یارانه هر كودك اوتیسم مبلغ هشت میلیون ریال بود و از تیر سال گذشته به رقم 15 میلیون ریال افزایش یافت كه در برابر نرخ كلاس های بهزیستی با این تورم و مشكلات اقتصادی جوابگو نیست. ضمن اینكه برخی از مراكز هنوز این مبلغ را هم دریافت نكرده و مسئولان بهزیستی پیگیر آن هستند.

بچه های اوتیسم به دلیل مشكلاتی كه دارند، فقط سه نفر در یك كلاس باید تحت آموزش باشند كه با این اوصاف هر مركز نیازمند افزایش تعداد مربی است و سازمان بهزیستی در بین نهاد های دولتی حامی طیف اوتیسم، پیشرو بوده است.

به گفته او اولین مركز آموزش كودكان اوتیسم دو دهه پیش در اصفهان تشكیل شد و امروز 105 مركز در كل كشور بیش از چهار هزار كودك مبتلا را تحت پوشش دارد و خدمات دولتی دریافت می كنند كه این رقم جوابگوی نیاز آن ها نیست.

نماینده مدیران مراكز آموزشی و توانبخشی اوتیسم كشور، گفت: مركز نگهداری شبانه روزی برای نگهداری از كودكان اوتیسم در كشور نداریم، چون كسی قادر به نگهداری آن ها نیست و امیدواریم اطلاع رسانی به مردم و مسئولان، اتفاقی خوب برای حمایت از خانواده ها باشد.
   تاریخ: ۱۸:۴۸ - ۲۰/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۳