دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

دیسك كمر با تزریق ژل درمان می شود
 
هیدروژل تزریقی كمردرد ناشی از دیسك های آسیب دیده را در آزمایشات انسانی درمان می كند.


آزمایشات انسانی نشان داده است كه تزریق هیدروژل یك درمان امیدواركننده و موثر برای كمردرد مزمن ناشی از بیماری دیسك دژنراتیو (DDD) است. این درمان به مراتب كمتر از سایر جراحی ها تهاجمی است و تاییدیه FDA (سازمان غذا و دارو آمریكا) را دریافت كرده است.

دیسك های ستون فقرات نقش مهمی در محافظت از مهره ها دارند، اما مانند بسیاری از قسمت های بدن با افزایش سن شروع به فرسودگی می كنند. در بسیاری از افراد، مایع پرشده دیسك ها می تواند خشك شود یا نشت كند و باعث درد شود و بر تحرك تأثیر بگذارد.
متأسفانه، درمان ها تا حد زیادی به مراقبت هایی مانند استراحت، فیزیوتراپی و مسكن ها یا در موارد شدیدتر، جراحی كه در آن دیسك ها برداشته شده یا با پروتز جایگزین می شوند، محدود می شود.

اخیراً، دانشمندان گزینه جدیدی را توسعه داده اند. هیدروژلی كه می تواند به ستون فقرات تزریق شود. جایی كه شكاف ها و پارگی های دیسك آسیب دیده را پر می كند و بخشی از بالشتك آن را برای كاهش درد بازیابی می كند.
این ژل كه توسط شركت پزشكی ReGelTec ساخته شده است، با نام Hydrafil شناخته می شود و در سال 2020 از سازمان غذا و داروی آمریكا، نام ابزار Breakthrough Device را دریافت كرد؛ و اكنون نتایج اولین آزمایشات انسانی در دست است.

این كارآزمایی شامل 20 بیمار 22 تا 69 ساله بود كه همگی كمردرد مزمن ناشی از DDD داشتند. همه آن ها درد خود را چهار یا بیشتر در مقیاس 10 درجه ای توصیف كرده بودند، و همه با سایر روش های درمانی تنها تسكین خفیفی از درمان های موجود را گزارش كرده بودند.

در روش درمانب پیشنهادی، ابتدا ژل حرارت داده می شود تا به مایع غلیظی تبدیل شود و سپس با استفاده از یك سوزن گیج 17 به دیسك های آسیب دیده تزریق می شود. تا هنگامی كه دمای بدن خنك می شود، ایمپلنتی با همان نوع خواص بیومكانیكی دیسك طبیعی تشكیل می دهد. سپس بیماران به مدت شش ماه تحت نظر قرار گرفتند تا بهبودی آن ها ارزیابی شود.
مطمئناً، همه شركت كنندگان بهبود هایی را در درد و تحرك گزارش كردند. در مقیاس 0 تا 10، میانگین سطح درد گزارش شده از 7.1 به 2.0 كاهش یافت.
در پرسشنامه ای در مورد اینكه چگونه كمردرد آن ها را از انجام فعالیت های روزمره باز می دارد، میانگین امتیاز آن ها از 48 به 6 كاهش یافت.
داگلاس بیل، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: اگر این یافته ها در تحقیقات بیشتر تأیید شود، این روش ممكن است یك درمان بسیار امیدواركننده برای كمردرد مزمن در افرادی باشد كه تسكین كافی از مراقبت های محافظه كارانه پیدا نكرده اند.
تزریق ژل آسان است، نیازی به جراحی باز ندارد و روشی آسان برای بیمار است.این تحقیق هفته آینده در نشست علمی سالانه انجمن رادیولوژی مداخله ای ارائه خواهد شد.

منبع: سایت نیواطلس
   تاریخ: ۱۲:۱۱ - ۲۰/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۸