دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

كمبود 380 هزار سمعك در كشور
 
تهران - ایرنا- رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران بر ضرورت تامین سمعك از طریق واردات بیش از پیش تاكید كرد و گفت: اكنون 500 هزار كم شنوا در كشور وجود دارد و با كمبود 380 هزار سعمك مواجه هستیم.
كمبود 380 هزار سمعك در كشور تهران - ایرنا- رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران بر ضرورت تامین سمعك از طریق واردات بیش از پیش تاكید كرد و گفت: اكنون 500 هزار كم شنوا در كشور وجود دارد و با كمبود 380 هزار سعمك مواجه هستیم.

شنوایی مهم ترین حس در انسان است كه گاهی دچار مشكل می شود. گوش با دریافت اصوات اطراف و پردازش این صدا ها باعث شنوایی در انسان می شود. اختلال در سیستم شنوایی انسان، زندگی فرد را بسیار تحت تاثیر قرار می دهد و حتی باعث انزوا و گوشه گیری در او می شود.

در اصل كم شنوایی یا آسیب شنوایی مشكل در عملكرد یك یا هر دو گوش است. این اختلال تقریبا در بین افراد یك جامعه به خصوص در سالمندان امری بسیار شایع است كه به دلایل مختلفی رخ می دهد.

كم شنوایی یعنی كاهش حساسیت شنوایی نسبت به صداهایی كه بطور طبیعی شنیده می شوند.

به كم شنوایی عبارتهایی مانند كاهش شنوایی، افت شنوایی، سنگین شدن گوش، كری، ناشنوایی، ناشنوا یا سخت شنوا و … نیز گفته می شود و می تواند هر فردی را در هر سنی، درگیر كند و طبق آمار بهداشت جهانی (WHO)، در حدود پنج درصد از حمعیت جهان 360 میلیون نفر (328 میلیون بزرگسال و 32 میلیون كودك) از كم شنوایی ناتوان كننده رنج می برند

از دست دادن شنوایی یكی از شایع ترین مشكلاتی است كه می تواند هر زمان به سراغ هر كسی بیاید و زندگی او را تحت تاثیر قرار بدهد.

خسرو گورایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا افزود: سالانه سه در هزار نفر از افراد متولد شده و سالمندان در كشور به جمعیت كم شنوایان افزوده می شوند و كمبود شدید سمعك زندگی آنها را مختل می كند.

وی اظهار داشت: عمر مفید استفاده از سعمك 3 تا 5 سال است و بعد از آن با توجه به تكنولوژی جدید نیاز به تعویض دارند، افرادی كه مادرزادی كم شنوا متولد می شوند و سالمندان نیز با توجه به اینكه سن امید به زندگی در آنها افزایش یافته و دچار مشكلات شنوایی می شوند، باید از این وسیله شنوایی بهره مند باشند.

گورایی تصریح كرد: واردات 100 تا 120 هزار سمعك در سال نیاز كشور را تامین نمی كند اكنون به دلیل اینكه تخصیص ارز بصورت كارشناسی برای این وسیله شنوایی انجام نشده یا بصورت ناعادلانه توزیع شده، با كمبود 380 هزار سعمك مواجه هستیم و از مسوولان مربوطه می خواهیم مساعدت های لازم را در زمینه واردات آن انجام دهند.

به گفته رئیس انجمن علمی شنوایی شنایی ایران، كم شنوایان مظلوم ترین افراد جامعه هستند و 80 درصد آنها امكان برخورداری از درمان را ندارند و باید از امكانات شنوایی مانند سمعك استفاده كنند، با توجه به اینكه تولید سمعك دارای تكنولوژی پیچیده است و امكان آن در كشور میسر نشده ضرورت برای تامین واردات آن بیش از پیش ضروری است.

گورایی افزود: امكان زبان آموزی كودكانی كه كم شنوا هستند با سمعك فراهم می شود و سالمندان نیز كه به دلیل روند پیری دچار كم شنوایی می شوند، اگر از این وسیله استفاده نكنند مشكلات زیادی برای آنها از جهت ارتباطی و گوشه گیری بوجود می آید.

وی تصریح كرد: هر سال غربالگری نوزادان از لحاظ كم شنوایی انجام می شود و كمبود سمعك می تواند مشكلات زیادی را برای مبتلایان به كم شنوایی ایجاد كند، تسریع واردات این وسیله از خواسته های این افراد است زیرا سمعك های قاچاق بی كیفیت بوده و نیاز جامعه را تامین نمی كند.

برچسب ها
- سلامت
- كم شنوایی
- بهداشت و سلامت
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۱:۴۷ - ۲۲/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۸۹