دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

وب دا - رئیس اداره سلامت گوش و پیشگیری از كم شنوایی وزارت بهداشت: راه دستیابی به اهداف برنامه سلامت گوش و پیشگیری از كم شنوایی، تلفیق این برنامه در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه (PHC) است
 
رئیس اداره سلامت گوش و پیشگیری از كم شنوایی وزارت بهداشت: راه دستیابی به اهداف برنامه سلامت گوش و پیشگیری از كم شنوایی، تلفیق این برنامه در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه (PHC) است



به گفته رئیس اداره سلامت گوش و پیشگیری از كم شنوایی وزارت بهداشت، با توجه به افزایش بار ناشی از اختلالات شنوایی در سال های اخیر، راه دستیابی به اهداف برنامه سلامت گوش و پیشگیری از كم شنوایی، تلفیق این برنامه در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه (PHC) و جلب همكاری حداكثری ارگان های مرتبط است.
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دكتر «سعید محمودیان» با حضور در كارگاه آموزشی تبیین استانداردها، فرآیندها و ثبت خدمات مراقبت از گوش و شنوایی نوزادان و كودكان، هدف از برگزاری این كارگاه را آشنایی بیشتر حاضرین با اهمیت موضوع و استانداردهای مراقبت از گوش و شنوایی نوزادان در سطوح مختلف نظام ارجاع عنوان كرد.

او در ادامه افزود: در رتبه بندی سال های سپری شده زندگی همراه با معلولیت (YLDs) و بار كلی بیماری ها در سال 2010، كم شنوایی، رتبه 13 را به خود اختصاص داده بود و متاسفانه با افزایش 10 برابری بار این اختلال در سال های اخیر، هم اكنون در جایگاه سوم این رده بندی قرار دارد.

دكتر محمودیان گفت: پس از آغاز به كار اداره سلامت گوش و پیشگیری از كم شنوایی وزارت بهداشت در سال 1393، خوشبختانه ایران به یكی از همكاران سازمان جهانی بهداشت در این حوزه تبدیل و اقدامات قابل توجهی را انجام داده است.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت، راه دستیابی به اهداف تعریف شده برنامه سلامت گوش و پیشگیری از كم شنوایی را تلفیق این برنامه در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه (PHC) و سطوح مختلف زنجیره خدمات دانست.

در ادامه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی شیراز نیز ضمن تبریك به مناسبت ولادت با سعادت هشتمین اختر تابناك آسمان امامت و ولایت گفت: بر اساس آخرین برآوردهای منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت در سال 2018، نزدیك به 466 میلیون نفر در سراسر جهان از كم شنوایی رنج می برند كه 34 میلیون نفر از آنها كودك هستند.

دكتر «عباس رضائیان زاده» افزود: پیش بینی می شود تا سال 2050 نزدیك به 900 میلیون نفر در سراسر جهان از كم شنوایی ناتوان كننده رنج می برند و متاسفانه دو سوم افراد دچار كم شنوایی نیز در كشورهای در حال توسعه زندگی می كنند.


او ادامه داد: سالانه چهار تا پنج هزار نوزاد كم­ شنوا در كشور متولد می­شوند و به دلیل ازدواج های فامیلی، میزان اختلالات شنوایی ناشی از مسائل ژنتیكی در ایران نسبت به آمار جهانی بالاتر است.

دكتر رضائیان زاده گفت: اختلال شنوایی، بار اقتصادی و اجتماعی سنگینی بر افراد، خانواده ها، جوامع و كشورها دارد، در كودكان می­تواند مهارت­های شناختی و گفتاری را به تاخیر انداخته و پیشرفت تحصیلی در مدرسه را به تعویق بیاندازد و در بالغین نیز اختلال شنوایی بیشتر سبب ایجاد مشكلات در شغل­یابی، كار و حفظ شغل و كیفیت زندگی می­شود و هزینه­های آموزش استثنایی و از دست دادن فرصت كاری به علت اختلال شنوایی می­تواند بار قابل توجهی بر اقتصاد ملی باشد.

این مقام مسوول در دانشگاه بیان كرد: با توجه به سیاست وزارت بهداشت در پیشگیری و كنترل كم شنوایی ناتوان كننده در ایران و بهره مندی مردم از خدمات مراقبت های اولیه بر اساس ادغام خدمات غیرواگیر در نظام سلامت اولیه كشور، در دانشگاه علوم پزشكی شیراز، 25 مركز سنجش شنوایی از ابتدای سال 99 در مراكز خدمات جامع سلامت شیراز و شهرستان های استان با همكاری معاونت درمان دانشگاه و سازمان بهزیستی، راه اندازی شده است كه این اقدام یك گام بزرگ در جهت ارائه خدمات تشخیص، درمان و مراقبت از كم شنوایی و ناشنوایی در نوزادان و كودكان است.

او ابراز امیدواری كرد با افزایش مراكز غربالگری و همچنین مراكز كاشت حلزون در دانشگاه های علوم پزشكی كشور، شاهد كاهش روند رو به افزایش این معلولیت خاموش باشیم.

مدیرگروه گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشكی شیراز نیز گفت: ناشنوایی به عنوان معلولیتی خاموش، فرد را با دنیای سكوت و انزوا مواجه می كند، همچنین دامنه اختلال شنوایی می تواند از خفیف تا عمیق باشد كه در حالت خفیف فرد از درك برخی صداها عاجز است، اما در نوع عمیق، عدم توانایی درك اصوات محیطی و گفتاری، منجر به اختلال در رشد و تكامل زبان و عدم امكان برقراری تعاملات اجتماعی مناسب و كارآمد می شود.

دكتر «سید بصیرهاشمی» تشخیص زودهنگام مشكلات شنوایی را بسیار مهم دانست و یكی از مهمترین روش های تشخیصی اختلالات شنوایی را غربالگری عنوان كرد.

او ضمن ابراز خرسندی از اقدامات اداره سلامت گوش و پیشگیری از كم شنوایی وزارت بهداشت، اعلام كرد: پس از آغاز برنامه كاشت حلزون در دانشگاه علوم پزشكی شیراز، تاكنون بیش از دو هزار عمل موفق در این حوزه انجام شده است./ا.كشاورزی

پایان خبر
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۰۸:۲۹ - ۲۲/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۹