دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

80 درصد كودكان استثنایی جذب مدارس می شوند
 
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ضمن اعلام جزئیاتی از سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان می گوید كه 80درصد كودكان با نیازهای ویژه، جذب مدارس می شوند و افزایش جذب این گروه، نیازمند توسعه امكانات غربالگری برای شناسایی بهتر است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ضمن اعلام جزئیاتی از سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان می گوید كه 80درصد كودكان با نیازهای ویژه، جذب مدارس می شوند و افزایش جذب این گروه، نیازمند توسعه امكانات غربالگری برای شناسایی بهتر است. حمید طریفی حسینی با بیان اینكه برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان از بزرگ ترین و فراگیرترین برنامه های وزارت آموزش و پرورش است كه با مشاركت سایر دستگاه ها بیش از 3دهه انجام شده است، گفت: از پوشش 2 تا 3درصدی در سال1373 آغاز كرده و اكنون به پوشش 99.5درصدی دانش آموزان در طرح سنجش رسیده ایم. او اضافه می كند: یك میلیون و670 هزار نوآموز در سال گذشته سنجش شده اند. یك هزار و 200پایگاه ثابت اولیه، 800پایگاه تخصصی و 427پایگاه سیار این كار را انجام دادند. حسینی با اشاره به اینكه به صورت متمركز، برنامه ما این است كه سنجش تا شهریور ادامه یابد و البته پایگاه ها برای جامانده ها اوایل مهر هم فعال باشند، عنوان كرد: بخش های مختلفی در كشور درگیر این كار هستند. این برنامه یك شورای سیاستگذاری دارد و یك ستاد هماهنگی امور سنجش در استان ها داریم. وزارت بهداشت و بهزیستی شركای استراتژیك ما هستند. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: در سازمان آموزش و پرورش استثنایی 3هدف اصلی را دنبال می كنیم و سرریز كاركرد این برنامه در بخش های مختلف آموزش و پرورش هم استفاده می شود كه سازمان ملی تعلیم و تربیت، معاونت تربیت بدنی و معاونت ابتدایی می توانند از داده های سنجش استفاده كنند. افزایش پوشش دانش آموزان با نیازهای ویژه هدف ماست و برای این كار نیازمند تقویت طرح سنجش هستیم. او با بیان اینكه 7گروه را در این سازمان تحت پوشش داریم و امسال 3گروه دیگر اضافه كردیم، گفت: شناسایی بهتر گروه های هدف نیازمند توسعه امكانات است تا بتوانیم جذب حداكثری داشته باشیم. حسینی ادامه داد: 80درصد كودكان با نیازهای ویژه، جذب مدارس می شوند و افزایش جذب این گروه، نیازمند توسعه امكانات غربالگری برای شناسایی بهتر است. در راستای پیشگیری و جلوگیری از بروز معلولیت ها نیازمند تشخیص بهنگام هستیم و برنامه ما این است كه سال به سال سن سنجش را كاهش دهیم و به دوره مهدكودك برسانیم تا داده های حاصل را مبنای مداخلات لازم قرار دهیم. او با اشاره به اینكه سومین سیاستی كه دنبال می كنیم كیفیت بخشی به امور آموزشی و پرورشی است، عنوان كرد: برای ارائه آموزش باكیفیت نیاز داریم نیمرخی از ویژگی های جسمانی، استعدادی و خانوادگی دانش آموز را داشته باشیم كه سنجش می تواند مبنای برنامه ریزی قرار بگیرد. داده های خوبی به تفكیك مناطق می توانیم در اختیار قرار دهیم. كوتاهی قد شدید، چاقی، پوسیدگی دندان، سطح سواد خانواده ها و شرایط اقتصادی و اجتماعی آنها ازجمله متغیرهایی هستند كه سنجش می شوند. او با بیان اینكه یكی از برنامه های عملیاتی امسال ما طراحی شبكه جامع هوشمند از پیشگیری، غربالگری، اجرا، مراقبت و ارائه مداخلات است كه یك الگوی چندسطحی محسوب می شود، گفت: در این طرح از مدل نظام ارجاع استفاده كردیم و یك سیستم ارجاع چندسطحی را در دست آماده سازی داریم. بخشی از شبكه خارج از آموزش و پرورش تعریف می شود و از دستگاه های مربوطه می خواهیم داده های مورد نیاز را در اختیار ما قرار دهند. هر دانش آموز از بدو تشخیص، گروه هدف ماست كه می تواند از یك روزگی كودك باشد و نیاز داریم اطلاعات وزارت بهداشت را هم داشته باشیم.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۰۰:۳۲ - ۲۳/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۶