دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

پیشنهاد حذف ماسك از سوی كمیته علمی كرونا
 
كمیته علمی كشوری كرونا اعلام كرد كه براساس رنگ بندی شهرها، می توان پروتكل استفاده از ماسك را تغییر داد.
كمیته علمی كشوری كرونا اعلام كرد كه براساس رنگ بندی شهرها، می توان پروتكل استفاده از ماسك را تغییر داد.
حمیدرضا جماعتی، دبیر كمیته علمی كشوری كرونا در پایان نشست این كمیته در این باره گفت: «باتوجه به شرایط موجود، نظر كمیته علمی كشوری كرونا این است كه براساس رنگ بندی شهرها، می توان از ماسك استفاده كرد. هم اكنون وضعیت رنگ بندی اكثر شهرهای كشور، زرد و آبی است؛ بنابراین افرادی كه بیماری های زمینه ای، سیستم ایمنی ضعیف و سن بالا ندارند و تحت درمان با داروهای سركوب كننده ایمنی نیستند در محیط های باز الزامی به استفاده از ماسك ندارند.»
جماعتی با تأكید بر اینكه در محیط های سربسته به ویژه محل هایی كه افراد زیادی حضور داشته و سیستم تهویه مناسبی ندارند، استفاده از ماسك همچنان مورد تأكید است، افزود: «درباره افرادی كه ریسك بالا دارند، مانند افراد دارای ضعف سیستم ایمنی، بیمارانی كه تحت درمان با داروهای سركوب كننده سیستم ایمنی هستند، بیماران پیوندی و سالمندان، توصیه این است كه استفاده از ماسك، استمرار داشته باشد. همچنین در بیمارستان ها و مراكز درمانی كه احتمال مراجعه بیماران مبتلا به كوویـدـ19 وجود دارد و پرسنل آن احتمالا در معرض خطر قرار می گیرند، استفاده از ماسك باید الزامی باشد. این تصمیم كمیته علمی كشوری كرونا باتوجه به شرایط موجود اتخاذ شده و ممكن است در هفته ها و ماه های آینده براساس شرایط جدید، نظر كمیته علمی هم تغییر كند.» او معتقد است اگر میزان ابتلا، بستری و مرگ ومیر بیماران كوویدـ19 در یك كشور كاهش قابل توجهی داشته باشد به نظر می رسد كه انتقال ویروس در آن جامعه كاهش یافته است: «همچنین براساس مطالعات انجام گرفته، هرقدر میزان ابتلا و بستری كوویدـ19 كاهش پیدا كند، محدودیت های اجتماعی مانند استفاده از ماسك هم می تواند اثربخشی كمتری داشته باشد؛ هر چند كه فواید استفاده از ماسك بر همگان ثابت شده است.»
جماعتی با بیان اینكه هنوز پاندمی كرونا در جهان پایان نیافته است، تأكید كرد: «در هفته های اخیر و در برخی كشورها مانند استرالیا، نیوزیلند و آمریكا، میزان ابتلا به كرونا در آمریكا و میزان مرگ ومیر بیماران، افزایش داشته و احتمال چرخش بالای ویروس در برخی كشورهای اروپایی و آفریقایی (باتوجه به كم بودن میزان واكسیناسیون در كشورهای آفریقایی) وجود دارد. نوع ویروس در چرخش در كشورهای مختلف، عمدتا BA2 بوده، اما اخیرا گزارش هایی از افزایش موارد ابتلا به BA4، BA5 و BAx2BA وجود داشته است. در برخی كشورها مانند پرتغال هم شرایط قدری نگران كننده بوده؛ چراكه در این كشور، سویه BA5 اومیكرون درحال افزایش است كه از نظر شدت، به دلتا شبیه است كه البته هنوز مورد تأیید قرار نگرفته است.»

نیاز فوری به 380هزار سمعك
رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران بر ضرورت تامین سمعك از طریق واردات بیش از پیش تأكید كرد و گفت: اكنون 500هزار كم شنوا در كشور حضور دارند و با كمبود 380هزار سمعك مواجه هستیم.
به گفته خسرو گورایی، سالانه از هر هزار تولد 3 نفر و همچنین سالمندان در كشور به جمعیت كم شنوایان افزوده می شوند و كمبود شدید سمعك زندگی آنها را مختل می كند. وی ادامه داد: «عمر مفید استفاده از سمعك 3 تا 5سال است و بعد از آن با توجه به تكنولوژی جدید نیاز به تعویض دارد. افرادی كه از بدو تولد كم شنوا متولد می شوند و سالمندان نیز با توجه به اینكه سن امید به زندگی در آنها افزایش یافته و دچار مشكلات شنوایی می شوند، نیاز مبرمی به این وسیله دارند.»
به گزارش ایرنا، گورایی ادامه داد: «واردات 100 تا 120هزار سمعك در سال نیاز كشور را تامین نمی كند. اكنون به دلیل اینكه تخصیص ارز به صورت كارشناسی برای این وسیله شنوایی انجام نشده یا به صورت ناعادلانه توزیع شده، با كمبود 380هزار سمعك مواجه هستیم و از مسئولان مربوطه می خواهیم مساعدت های لازم را در زمینه واردات آن انجام دهند.»
به گفته رئیس انجمن علمی شنوایی شنایی ایران، 80درصد از جامعه كم شنوایان ایران امكان درمان را ندارند و باید از امكانات شنوایی مانند سمعك استفاده كنند. با توجه به وارداتی بودن سمعك، نیاز به توجه ویژه به این افراد و حمایت از آنها ضروری است.
گورایی افزود: «امكان زبان آموزی كودكانی كه كم شنوا هستند با سمعك فراهم می شود. از طرفی سالمندان نیز كه به دلیل روند پیری دچار كم شنوایی می شوند، اگر از این وسیله استفاده نكنند مشكلاتی ازجمله انزوا و كم شدن ارتباطات با دیگران برای آنها به وجود می آید.»
او افزود: «هر سال غربالگری نوزادان از نظر كم شنوایی انجام می شود تا مشكلات شنوایی به موقع شناخته شوند. كمبود سمعك می تواند مشكلات زیادی را برای مبتلایان به كم شنوایی ایجاد كند. تسریع واردات این وسیله از خواسته های این افراد است؛ زیرا سمعك های قاچاق بی كیفیت بوده و نیاز جامعه را تامین نمی كنند.»
طبق آمار بهداشت جهانی، حدود 5درصد از جمعیت جهان، یعنی 360میلیون نفر (328 میلیون بزرگسال و 32میلیون كودك) از كم شنوایی ناتوان كننده رنج می برند.
قیمت ساده ترین نوع سمعك در ایران از 2میلیون تومان آغاز شده و برای انواع پیشرفته و هوشمند آن باید تا 12میلیون تومان هزینه كرد.
بالابودن هزینه تامین این سمعك ها باعث شده تا برخی از مراكز خیریه و انجمن های مردم نهاد فعال در حوزه توانبخشی، خرید سمعك را برای برخی مددجویان خود بر عهده بگیرند. مشكلات كلامی و عدم تلفظ صحیح آواها، از مشكلاتی است كه كم شنوایی به مرور در افراد ایجاد كرده و باعث كم شدن دایره ارتباطات افراد كم شنوا می شود.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۰۰:۳۲ - ۲۳/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۱۵