دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

با سوء استفاده كنندگان از كار كودك باید برخورد شود
 
بینا كاشانی عنوان كرد: به طور صددرصد نمی توان گفت كه بهره برداری و سوء استفاده از كودكان كار وجود ندارد و در مقاطعی دیده می شود كه باید با سوءاستفاده كنندگان از كار كودك برخورد شود چرا كه پیامد موضوع بهره برداری از كودكان كار بسیار مهم است.


بینا كاشانی عنوان كرد: به طور صددرصد نمی توان گفت كه بهره برداری و سوء استفاده از كودكان كار وجود ندارد و در مقاطعی دیده می شود كه باید با سوءاستفاده كنندگان از كار كودك برخورد شود چرا كه پیامد موضوع بهره برداری از كودكان كار بسیار مهم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت وگو؛ مصطفی بینا كاشانی، كارشناس مسائل اجتماعی و كودكان كار در برنامه «گفتگوی اجتماعی » در مورد مافیای كودكان كار گفت: اغلب كودكان كار برای معیشت و رفع نیاز خود كار می كنند و حتی بر اساس نیاز به سمت سود جویان می روند.

وی با اشاره به اینكه در مقوله كودكان كار باید به دلایل وجودی این موضوع فكر كرد و برنامه هایی برای كاهش آمار كودكان كار اجرایی كرد بیان داشت: بارها طرح هایی در جهت جمع آوری و ساماندهی كودكان كار اجرایی شده است كه نتایج هم نداشته و پیامد طرح ها پرداختن به مافیای كودكان كار است.

كاشانی در ادامه با بیان اینكه موضوع كودكان كار آسیب اجتماعی است كه طی مدت مدیدی به وجود آمده و حل كردن آن در مدت زمان كوتاه امكان پذیر نیست تصریح كرد: NGO های زیادی در حوزه كودكان كار و كف میدان فعالیت می كنند كه می توانند نقطه نظر های كارشناسی و دقیقی را به حاكمیت بدهند.

این كارشناس مسائل اجتماعی و كودكان كار بر ضرورت علت یابی و ریشه یابی موضوع كودكان كار برای كسب نتایج بهتر تاكید كرد و اظهار داشت: باید از نگاه جرمی به كودكان فاصله بگیریم و مقوله كار كودكان را یك آسیب اجتماعی ببینیم كه حل كردن آن نیاز به كار كارشناسی دارد در این صورت دستاوردهای مفید و دقیق تری خواهیم داشت.

وی با بیان اینكه آمار قابل توجهی از كودكان كار اتباع خارج از كشور هستند گفت: بیش از 80 درصد كودكان كار و خیابان عمدتا افغانستانی هستند و اگر این اتباع مجوز كار نداشته باشند ریشه و استمرار حركت رفع و سطح هجوم تبعات كودكان كار كاهش می یابد.

به كار گرفتن كودكان مسئله است نه كار كودكان

دكتر مریم شعبان، مدیر گروه مركز جامعه شناسی كودك دانشگاه تهران نیز در ادامه این برنامه گفت: مسئله جامعه ما به كار گرفتن كودكان است نه كودكان كار چون به كار گرفتن كودكان باعث می شود كه كودكان از جنبه های یگر زندگی مانند تحصیل و بهداشت و... محروم شوند.

وی افزود: به طور كلی كار كودكان یك واقعیت اجتماعی است ولی به كار گرفتن كودكان و قرار گرفتن كودكان در شرایط نامناسب و موجب استثمار كودك شدن برای جامعه ما مسئله است.

اجرای طرح جمع آوری كودكان كار بازدهی منفی داشته

شعبان در ادامه بیان داشت: یكی اقداماتی كه در جهت مقابله با به كار گرفتن كودكان انجام شده برنامه های ساماندهی كودكان كار و خیابان بوده كه متولی آن شهرداری است و بیش از 30 دوره برگزار شده است و متاسفانه این طرح علیرغم نیرو و انرژی زیاد بازدهی نداشته و باعث شده فضای كار كودكان پنهانی و سازمان دهی تر شود.

مدیر گروه مركز جامعه شناسی كودك دانشگاه تهران اظهار داشت: برای كاهش آمار كودكان كار مهمترین اقدامی كه باید انجام شود، انجام كار كارشناسی و دسته بندی و گونه شناسی كودكان كار و مشخص كردن گروه های كودكان بد سرپرست، بی سرپرست، مهاجرین و گونه های دیگر است تا برنامه ریزی در این حوزه بر اساس گونه های مختلف انجام شود.
منبع خبر:
رادیو گفت و گو
   تاریخ: ۱۲:۵۰ - ۲۴/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۶