دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

میزخبر/ دانش آموزان واكسن كرونا بزنند
 
روز گذشته برای چهارمین بار از ابتدای شیوع كرونا تاكنون، موارد فوت كرونا روی عدد یك قرار گرفت؛ هر چند كه تنها در 13روز گذشته، 2روز، بدون فوتی كرونا به ثبت رسید و مجموعه این اقدامات سبب شد تا پیشنهاد حذف ماسك براساس رنگ بندی شهرها از سوی كمیته علمی كشوری مقابله با كرونای وزارت بهداشت مطرح شود.
رئیس كمیته راهبردی مطالعات واكسیناسیون وزارت بهداشت می گوید دانش آموزان پیش از ورود به مدرسه، واكسن كرونا بزنند روز گذشته برای چهارمین بار از ابتدای شیوع كرونا تاكنون، موارد فوت كرونا روی عدد یك قرار گرفت؛ هر چند كه تنها در 13روز گذشته، 2روز، بدون فوتی كرونا به ثبت رسید و مجموعه این اقدامات سبب شد تا پیشنهاد حذف ماسك براساس رنگ بندی شهرها از سوی كمیته علمی كشوری مقابله با كرونای وزارت بهداشت مطرح شود.
هنوز ستاد ملی مقابله با كرونا این موضوع را مصوب نكرده، با این حال از آغاز روند نزولی ابتلا و فوت كرونا، میزان رعایت پروتكل های بهداشتی و به طور مشخص ماسك هم كاهش قابل توجهی داشته است. درحالی كه در بسیاری از كشورها، موارد ابتلا به كرونا با زیرسویه های اومیكرون در حال افزایش است و در آینده خطر شیوع این زیرسویه ها در كشور وجود دارد، اما به گفته مسعود یونسیان، رئیس كمیته راهبردی مطالعات واكسیناسیون وزارت بهداشت و متخصص اپیدمیولوژی، یك چهارم افراد كه در میان آنها كودكان هم قرار دارند، هنوز واكسن تزریق نكرده اند و یك سوم هم واكسیناسیون شان را تكمیل نكرده اند. او به همشهری می گوید واكسیناسیون كودكان علیه كرونا، اهمیت زیادی دارد؛ چراكه این افراد اگر هم خودشان، گرفتار نوع وخیم این بیماری نشوند، می توانند ناقل باشند و بیماری را در جامعه منتقل كنند؛ بنابراین توصیه كمیته علمی كشوری مقابله با كرونای وزارت بهداشت هم تزریق واكسن به این گروه سنی است. البته هنوز این موضوع از سوی ستاد ملی مقابله با كرونا به طور رسمی اعلام نشده است.
او می گوید: «توصیه به تزریق واكسن برای تمام جمعیت است كه كودكان هم در میان آنها قرار دارند. به هر حال وضعیتی كه اكنون در آن به سر می بریم به دلیل تزریق واكسن و ایمنی طبیعی است كه به دلیل ابتلا به كرونا در جمعیت بالای كشور، ایجاد شده است؛ بنابراین با توجه به اینكه مدت زمان قابل توجهی از واكسیناسیون عمومی گذشته، افرادی كه در گروه های حساس قرار می گیرند، با شیوع زیرسویه های كرونا می توانند منجر به رقم خوردن پیك جدیدی از كرونا شوند كه كودكان هم در همین گروه قرار می گیرند.»
براساس اعلام یونسیان، تزریق واكسن كرونا برای كودكان بسیار كم عارضه است و اجباری هم برای تزریق به این گروه سنی وجود ندارد، اما توصیه كلی به واكسیناسیون این گروه است كه اغلب آنها هم دانش آموز هستند و با حضور در مدارس می توانند ناقل باشند؛ آن هم در شرایطی كه تا مهرماه، ایمنی جمعی كاهش پیدا می كند و می تواند شرایط خطرناك تر از حالا شود.

بازماندگی از تحصیل بخشی از دانش آموزان استثنایی
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی می گوید در طرح سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی دانش آموزان، موارد با نیاز ویژه شناسایی می شوند، اما اول مهر ماه سركلاس نمی آیند. حمیدطریفی حسینی، با اعلام این موضوع به ایلنا، توضیح می دهد كه در قالب همین طرح، در تلاش هستند تا این دانش آموزان را شناسایی كرده و دلیل مراجعه نكردن این كودكان به مدرسه را بررسی كنند:« باید ببینیم آیا والدین فرزندشان را به بیرون از مدرسه و مراكز بهزیستی می برند یا در خانه نگهداری می كنند؟ دانش آموزی كه ویژگی آموزش پذیری دارد باید در مدرسه حاضر شود و مثل بقیه دانش آموزان درس بخواند و برنامه اصلی ما همین پوشش حداكثری است.»
طریفی حسینی در پاسخ به این سؤال كه آیا سازمان از آن دسته دانش آموزان استثنایی و دارای آسیب كه به كلی بازمانده از تحصیل هستند یا به هر دلیل خانواده، آنها را در هیچ مدرسه ای ثبت نام نكرده اند، آماری دارد؟ توضیح می دهد:« قطعا تعدادی دانش آموز با این شرایط داریم. همین برنامه كه در رابطه با پوشش حداكثری كودكان استثنایی داریم، این افراد را درنظر دارد. بنابر دلایل مختلف ممكن است شرایط خانوادگی دانش آموز استثنایی به صورتی باشد كه از نظر فرهنگی راضی نشوند فرزندشان را از خانه بیرون بیاورند یا در برخی موارد مشكلات تردد و رفت وآمد وجود داشته باشد كه موجب چنین تصمیمی شده است كه ما برای همین سرویس ایاب و ذهاب رایگان برای دانش آموزان قرار داده ایم تا آنها از در منزل تا در مدرسه آورده شوند بنابراین آن چیزی كه ما باید فراهم كرده باشیم را فراهم كرده ایم.»
او در ادامه به وضعیت سختی كار معلمان مدارس استثنایی اشاره می كند و می گوید:«معلمان دانش آموزان استثنایی سقف امتیازی دارند كه هم اكنون 1500 است و یك مبلغی هم بابت این امتیاز روی حكم معلمان می آید. ما دنبال این هستیم تا قانون مربوط به فوق العاده خاص معلمان مدارس استثنایی كه به واسطه آن، زمانی حقوق آنها نسبت به معلمان عادی خیلی متفاوت بود و بعضا تا 50درصد هم تفاوت حقوقی داشتند، احیا شود.» او به لغو برخی قوانین اشاره می كند:« قانون مدیریت خدمات كشوری زمانی خیلی از قوانین قبلی را لغو كرد و ما توانستیم به تدریج برخی از امتیازات مالی همكاران را به سازمان برگردانیم، اما بخشی از آن باقی ماند. دریافت حق سختی كار برای معلمان دانش آموزان استثنایی نیز یكی از آن بخش هایی است كه در این سال ها مغفول مانده است.»
به گفته او، قرار است امتیاز سختی كار كه هم اكنون 1500 است را به سقف 3 تا 4هزار برسد. پیش بینی می شود درصد مناسبی به حقوق همكاران اضافه شود. براساس اعلام معاون وزیر آموزش و پرورش، هم اكنون، حدود 70دانش آموز معلول شدید جسمی - حركتی وجود دارد كه از طریق وسایل الكترونیك و به صورت آموزش مجازی، آموزش ها را دریافت می كنند. این آموزش ها متناسب با سطح توانایی آن هاست و از تحصیل محروم نمی شوند.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۰۱:۲۲ - ۲۵/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۴