دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

تدوین سند جامع توانبخشی كشور / تاسیس دانشكده توانبخشی و سلامت اجتماعی در اردكان یزد
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

تدوین سند جامع توانبخشی كشور / تاسیس دانشكده توانبخشی و سلامت اجتماعی در اردكان یزد

تدوین سند جامع توانبخشی كشور از اخبار نوید بخشی است كه در بازدید امروز صبح (سه شنبه) رئیس دانشگاه از گروه آموزشی ارتوپدی فنی مطرح شد .

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه در راستای سلسله بازدیدهای برنامه ریزی شده از گروه های آموزشی، با حضور در گروه آموزشی ارتوپدی فنی گفت: این گروه از جمله گروه های اثربخش در عرصه های توانبخشی است و حضور فارغ التحصیلان در جمعیت هلال احمر و سایر مراكز توانبخشی معتبر در كنار تولیدات علمی بالا و سهم بالای H-index ، گواه افتخار به گروه ارتوپدی فنی است .

در این بازدید، دكتر ابراهیم موسوی مدیر گروه آموزشی و اعضای هیات علمی گروه ارتوپدی فنی، ضمن اظهار خرسندی از حضور ریاست دانشگاه و با تاكید بر توانمندی دانشگاه در ارائه خدمات ممتاز ارتوپدی فنی در منطقه، خواستار رفع كمبود فضای فیزیكی و پشتیبانی، خرید تجهیزات كارشناسی، تجهیزات پژوهشی مقطع دكتری كه پرهزینه است، آزمایشگاه تخصصی بیوماسكولار و ...، رایزنی جهت تاسیس رشته جدید در گروه، حذف اسكنرهای دستی و توسعه تكنولوژی مورد نیاز، توسعه كارورزی بالینی و ... شدند.

رئیس دانشگاه نیز ضمن بازدید از آزمایشگاه ها و تجهیزات این گروه، در جمع اعضای هیات علمی بیان كرد: سند جامع توانبخشی در حال تدوین است و خوشبختانه در زمینه توانبخشی توفیقات خوبی حاصل شده و در اجلاس روسای دانشگاه مصوب شد و وزارت بهداشت متعهد شده تا پایان امسال، 800 تخت توانبخشی در سطح كشور راه اندازی كند و پیشنهاد ما اختصاص پنج درصد تخت های عمومی كل كشور ، به خدمات توانبخشی است و امید است ادغام خدمات توانبخشی در نظام شبكه سلامت كشور صورت بگیرد .

دكتر خانكه تصریح كرد: 67 دانشگاه علوم پزشكی با ماموریت پزشكی داریم كه جایگاه ما از حیث توانبخشی حائز اهمیت و متفاوت است و باید با توجه به اهمیت خدمات توانبخشی، بروز و ظهور بیشتری داشته باشیم.

طراحی الگوی توانبخشی و الگوی سلامت اجتماعی

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ادامه گفت: در دوران كرونا با توجه به اینكه قسمتی از نظام سلامت هستیم، می توانستیم نقش پررنگ تری ایفا كنیم، ما در مواقع بحران هم باید وسط میدان باشیم كه خوشبختانه الگوی توانبخشی در كرونا و الگوی سلامت اجتماعی در كرونا در حال طراحی است و باید در این عرصه ممتاز باشیم.

وی تصریح كرد: دانشگاه دارای هیات علمی خوبی است و از نظر نسبت استاد به دانشجو، وضع خوبی داریم، تقریبا به ازای هر دانشجو، یك استاد داریم، چون تحصیلات تكمیلی است تا حدودی در فشاریم ولی نسبت خوبی در كشور است و باز هم نیازمند تقویت هیات علمی گروه های آموزشی هستیم و سیاستگذاری در هیات رئیسه، بهره مندی از فارغ التحصیلان دانشگاهی ما بعنوان ضریب k بالینی و سپس آموزشی است .

وی با اشاره به اعتبارات تخصیصی دانشگاه افزود: نسبت به سایر دانشگاه ها اوضاع خوبی در پرداخت داریم، حقوق كاركنان را بدون تاخیر پرداخت كردیم و در گام بعدی، محدودیت های هیات علمی را مدیریت كردیم و نمی خواهیم هیات علمی تحت تنش و فشار باشد تا بتوانند برای دانشگاه و دانشجو وقت بگذارند .

دكتر خانكه با تاكید بر حضور استادان تصریح كرد: هیات علمی باید وظیفه معلمی را تمام وقت عهده دار باشد، دانشجویان به حضور، آموزش و تربیت ما نیاز دارند، اساتید نقش تربیتی دارند كه تاثیرپذیری بالاتر از خانواده دارند و باید امید بخش ظاهر شوند، برخی ناخواسته دانشجویان را ناامید می كنند و تشویق به مهاجرت می كنند، اما فراموش نكنیم كه ایران مملكت ماست و باید به این كشور كه به دلایل مختلف، محرومیت هایی دارد، كمك كنیم و قسمتی از محرومیت ها را در حوزه تخصصی خودمان تقویت كنیم .

وی توسعه فرهنگ حضور استادان در مناطق محروم برای ارائه خدمت را مطلوب و ارزشمند عنوان كرد و گفت: حضور، همدلی و چتر حمایتی استادان، موضوعی اثرگذار و مهم است .

چتر حمایتی جمعیت هلال احمر و بنیاد شهید بر خدمات توانبخشی

دكتر خانكه در ادامه افزود: در هفته گذشته، مقدمات امضای یك تفاهم نامه خوب با جمعیت هلال احمر كه خودشان متقاضی بودند، انجام شد. در قالب تفاهم نامه همكاری، می توانیم از فضای فیزیكی تخصصی هلال احمر بهره مند شویم و گروه آموزشی ارتوپدی فنی باید در تنظیم تفاهم نامه نقش داشته باشد، موسسه نشاط بنیاد شهید نیز با ما همكاری خواهد داشت كه تامین منابع انسانی، آموزش و پژوهش با ماست و این فرصتی خوبی برای خدمات آموزشی توانبخشی محسوب می شود.

وی در پاسخ به نیاز اعضای هیات علمی برای خرید تجهیزات آموزشی و پژوهشی گفت: با معرفی نماینده از سوی گروه ارتوپدی فنی و ارجاع لیست تجهیزات به دكتر لایقی (معاون درمان)، تجهیزات مورد نیاز از طریق معاونت درمان دانشگاه تامین می شود، چرا كه تجهیزات توانبخشی در لیست خرید صندوق ذخیره ارزی، قرار گرفته و با تخفیفات مربوطه، نسبت به خرید آنها اقدام می شود.

عضو دائم فرهنگستان علوم پزشكی كشور بیان كرد: باید درصدد افزایش تعداد دانشجویان باشیم و در زمینه تعداد دانشجویان باید به كمیت در كنار كیفیت آموزشی توجه خاص داشته باشیم و درخواست ما از دكتر موسوی گفت و گو و هماهنگی با معاونت آموزشی دانشگاه و افزودن ظرفیت دانشجویان ارشد و دكتری این گروه است .

تخصیص اعتبار حداكثری به مراكز تحقیقاتی

دكتر خانكه در ادامه به تخصیص اعتبار حداكثری به مراكز تحقیقاتی و ارزیابی اساتید بر اساس امتیازاتی كه كسب می كنند، اشاره كرد و افزود : اگر گروه ها با مراكز تحقیقاتی ارتباط بگیرند یا اساتید پروپوزال آموزشی را به طرح تبدیل كنند، ما اعتبار خوبی ارائه خواهیم داد و محدودیتی در این زمینه نخواهیم داشت، امید است گروه های آموزشی، خلاصه سیاستی تهیه كنند و در سیاستگذاری كلان كشور، ایفای نقش كنند .

پیشنهاد تاسیس دانشكده توانبخشی و سلامت اجتماعی در اردكان یزد زیر نظر دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی

وی همچنین با اشاره به بازدید هفته گذشته از مركز تحقیقات سالمندی در اردكان یزد، اظهار كرد: مسئولان اردكان یزد در نظر دارند با مجوز وزیر بهداشت، دانشكده توانبخشی و سلامت اجتماعی زیر نظر دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تاسیس كنند و دانشگاه های دیگر هم اعلام آمادگی كرده اند و سازمان های متعددی درصدد همكاری با ما هستند و اگر بیرون دانشگاه خود را معرفی كنیم و در سیاستگذاری كلان كشور تاثیر بگذاریم، شاهد نتایج خوبی خواهیم بود.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور

   تاریخ: ۲۲:۵۹ - ۲۴/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۵