دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

پذیرش اختلال اوتیسم توسط خانواده ها ضروری است
 
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری گفت: سازمان های مردم نهاد بازوان توانمند دولت در اجرای فعالیت های انسان دوستانه هستند.
پذیرش اختلال اوتیسم توسط خانواده ها ضروری است فتاح احمدی شامگاه دیروز (24 خردادماه) در نشست تخصصی مدیران و نمایندگان سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه كودكان كه با حضور خیرین، گروه های جهادی و انجمن های دانشجویی به میزبانی اداره كل بهزیستی استان زنجان برگزار شد، ضمن قدردانی از فعالان حوزه كودك و با اشاره به اینكه سازمان های مردم نهاد یاری گر بهزیستی هستند، اظهار كرد: مساعدت همه جانبه در زمینه ارائه خدمات توان بخشی، آموزشی، ورزشی، فرهنگی و درمانی به خانواده های دارای فرزند بیمار حائز اهمیت است و باید قدردان خانواده های دارای كودك معلول باشیم و امكانات ویژه ای برای این كودكان مهیا كنیم.

وی با اشاره به فعالیت مراكز شبانه روزی نگه داری از كودكان دارای معلویت ذهنی و جسمی، تصریح كرد: نگه داری افراد دارای معلولیت و كودكان معلول در مراكز شبانه روزی بسیار سخت است و تنها عشق و خواست رضای خداوند است كه می تواند عامل این ایثار باشد.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری در ادامه با اشاره به اینكه بیماران معلول ذهنی فرشتگانی به شمار می روند كه نیازهای پیچیده ای داشته و فعالان این حوزه در مراكز نگه داری از این افراد بدون هیچ منتی خادم و مادریار این كودكان هستند، به وضعیت كودكان مبتلا به اوتیسم اشاره كرد و افزود: همكاری مراكز توان بخشی كودكان و اوتیسم با بهزیستی و آموزش وپرورش در زمینه شناسایی و غربال گری كودكان اوتیستیك حائز اهمیت بوده و ارتقای دانش والدین و پیشگیری از تولد كودكان دارای معلولیت با گسترش مشاوره ژنتیك با كمك پزشكان و سازمان های مردم نهاد بسیار مهم است.

این مسئول ضمن قدردانی از فعالیت مراكز اوتیسم برای حمایت همه جانبه از خانواده های بی بضاعت و آسیب پذیر كودكان اوتیسمی، اظهار كرد: سازمان های مردم نهاد تحت نظارت بهزیستی فعالیت بسیار ارزشمندی را در حمایت از كودكان انجام می دهند و یاری گر بهزیستی در این امر خطیر هستند.

وی با اشاره به آمار جهانی اوتیسم، تصریح كرد: از هر 59 تولد، یك كودك با اوتیسم به دنیا می آید. از آنجایی كه این بیماری بسیار رایج است، پیشگیری و آگاهی خانواده ها و تك تك افراد جامعه امری ضروری و حائز اهمیت است.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری با بیان اینكه مهم ترین مشكل این كودكان، نداشتن تعامل با دنیای بیرون بوده و متخصصان موظف اند شاد زیستن و افزایش اعتماد به نفس را به آن ها آموزش دهند، اضافه كرد: تشریك مساعی با دیگر افراد فعال در حوزه كودكان و نیز كودكان دارای معلولیت بسیار راه گشا و فراهم آورنده راه های جدید در اجرای این فعالیت خواهد بود.

احمدی افزود: ما باید محور كار خود را بر آموزش خانواده قرار دهیم؛ چراكه پذیرش اختلال اوتیسم توسط خانواده بسیار مهم است؛ چون بسیاری از خانواده ها نمی خواهند وجود چنین اختلالی را در فرزند خود قبول كنند، لذا زمانی برای درمان یا پیشگیری مراجعه می كنند كه دیر شده است .

این مسئول با اشاره به ظرفیت های استان زنجان متذكر شد: در مراكز حمایت از كودكان اوتیسم نیاز است كه مردم و خیرین با كسب آگاهی، كمك های داوطلبانه نیروی انسانی و كمك های مادی به درمان و بهبود بیمارانی اوتیسمی كمك كنند. اگر افراد در حوزه های مختلف از شكل اختلال اوتیسم آگاه باشند، می توانند خدمات بهتری به كودكان اوتیسمی ارائه دهند، از این رو بیشترین نیاز ما ایجاد آگاهی از چگونگی رفتار با افراد مبتلا به اوتیسم در جامعه است.

وی با ارائه پیشنهادهایی به مراكز حمایتی از كودكان اوتیسم، تاكید كرد: حضور افراد دارای معلولیت در جامعه و بین مردم موجب درك بهتر از شرایط این افراد خواهد شد و مشاركت بیش از پیش زنجانی ها را در پی خواهد داشت.

در ادامه این جلسه، مدیركل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان نیز از برگزاری طرحی برای پیمایش و پایش در حوزه كودكان به لحاظ سلامت روحی و جسمی، تغذیه و ذائقه فرهنگی و سبك زندگی خبر داد و گفت: كودكان به عنوان سرمایه های انسانی نقش بی بدیلی در رشد و توسعه همه جانبه جامعه دارند و اصولاً تحقق اهداف توسعه بدون برخورداری از كودكان سالم، با نشاط و خلاق ناممكن و دست نیافتنی است.

حسین نجفی اظهار كرد: قرارگاه و كارگروهی متشكل از نمایندگان نهادهای دولتی برای درمان و پیشگیری مسائل اجتماعی و فرهنگی، همچنین كودكان تشكیل خواهد شد تا با ارائه طرح و ایده های مراكز مردم نهاد، دفاع و بررسی این طرح ها صورت گرفته و به مرحله ابلاغ و اجرا برسد تا سمن ها برای اجرای یك طرح درگیر بروكراسی اداری نشوند.

وی با اشاره به بهینه سازی و ساماندهی پارك های استان زنجان، خاطرنشان كرد: پنج پارك شناسایی كرده ایم كه بیشتر از مكان تفریح و نشاط محلی برای فروش و توزیع موادمخدر شده با صحبت هایی كه با نیروی انتظامی و كمیته موادمخدر داشته ایم، با پیوست فرهنگی، پارك ها تبدیل به محل نشاط خانواده ها و مكانی برای برگزاری جشن ها باشد.

در این جلسه سازمان و مراكز مردم نهاد به بیان مشكلات و ارائه نقطه نظرات و ایده های خود پرداختند.
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۰۸ - ۲۵/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۹