دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

ارتباط التهاب مزمن لثه با روماتیسم مفصلی
 
تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد كه بین التهاب مزمن لثه و آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) ارتباط مستقیمی وجود دارد.
به گزارش خبرنگار حوزه كلینیك گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از الكوثر، التهاب مزمن لثه یا پریودنتیت به عنوان آخرین مرحله بیماری لثه شناخته می شود كه بر بافت هایی كه دندان را پشتیبانی و آن ها را در جای خود نگه می دارند، تأثیر می گذارد و در صورت عدم درمان، استخوان فك آسیب دیده و ممكن است دندان ها از بین بروند.

از جمله اولین علائم هشدار دهنده بیماری لثه خونریزی لثه (هنگام مسواك زدن دندان ها) و بوی بد دهان است. مرحله اولیه بیماری لثه به عنوان التهاب لثه شناخته می شود كه می تواند منجر به پریودنتیت پیشرفته شود.

پریودنتیت می تواند منجر به باز شدن فضا های كوچك بین لثه و دندان قبل از از دست دادن دندان شود. تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه اومئو در سوئد نشان داد كه از دست دادن استخوان فك به دلیل پریودنتیت پیش از شروع آرتریت روماتوئید رخ می دهد.

«پرنلا لوندبرگ»، مدرس ارشد گروه دندانپزشكی در دانشگاه اومئو گفت: كسانی كه مبتلا به آرتریت روماتوئید هستند بیشتر از كسانی كه مفاصل سالمی دارند، درمعرض خطر از دست دادن دندان هستند.

علاوه بر این پرنلا تاكید كرد: درمان هایی كه برای پریودنتیت به كار می روند نیز باعث تسكین درد مفاصل ناشی از آرتریت روماتوئید می شوند.

او یافته های خود را با تجزیه و تحلیل اشعه ایكس دندان های 176 نفر به دست آورده است كه 93 نفر از آن ها بعداً به آرتریت روماتوئید مبتلا شدند. 46 نفر از شركت كنندگان در این تحقیق تصاویر اشعه ایكس قبل از شروع علائم آرتریت روماتوئید را ثبت كردند. بر این اساس ارتباط بین از بین رفتن استخوان فك و آرتریت روماتوئید فقط در افراد غیر سیگاری مشاهده شد.

او گفت: سیگار كشیدن یك عامل خطر برای ایجاد مشكلات لثه است. سایر عوامل خطر شامل استرس، دیابت، سوء تغذیه و سیستم ایمنی ضعیف است.

آرتریت روماتوئید چیست؟

سازمان خیریه ورسوس آرتریتز توضیح داده است كه آرتریت روماتوئید یك بیماری خود ایمنی است كه در آن سیستم ایمنی بدن به بافت سالم حمله می كند. در نتیجه مفاصل ملتهب می شوند كه می تواند باعث درد، تورم و سفتی شود.

این موسسه خیریه افزود: التهاب معمولاً قسمت مهمی از عملكرد سیستم ایمنی بدن شماست و به بدن اجازه می دهد مایعات و خون بیشتری به بخشی از بدن كه توسط عفونت مورد حمله قرار می گیرد، ارسال كند. با این وجود، در آرتریت روماتوئید، التهاب در مفصل غیرضروری است و مشكلاتی را ایجاد می كند.

علاوه بر درد و سفتی در مفاصل، ممكن است مقداری قرمزی نیز وجود داشته باشد. درمان طبیعی این مشكل شامل دارو هایی مانند مسكن و فیزیوتراپی برای بهبود علائم دردناك است، حتی اگر از همان ابتدا دردناك باشد. اگر درد ادامه داشته باشد، تای چی و یوگا گزینه های مناسبی هستند.

بیشتر بخوانید

- بیماری كه فرد همراه با سرفه خون بالا می آورد
- تقویت كننده ایمنی و التیام بخش زخم ها با گیاه جادوگر!
   تاریخ: ۰۹:۱۷ - ۰۱/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۷