دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

نقش ورزش در بهبود روند ترك اعتیاد
 
فعالیت بدنی می تواند به تغییر احساسات منفی كمك كند و نتایج مثبتی برای شما به همراه داشته باشد. چه در بهبود اعتیاد، تازه وارد باشید و چه سال ها مواد را ترك كرده باشید، ورزش منظم چندین مزیت اثبات شده دارد. در این مقاله، می توانید نقش ورزش در بهبود روند ترك اعتیاد را درك كنید.
نقش ورزش در بهبود روند ترك اعتیاد

فعالیت بدنی می تواند به تغییر احساسات منفی كمك كند و نتایج مثبتی برای شما به همراه داشته باشد. چه در بهبود اعتیاد، تازه وارد باشید و چه سال ها مواد را ترك كرده باشید، ورزش منظم چندین مزیت اثبات شده دارد. در این مقاله، می توانید نقش ورزش در بهبود روند ترك اعتیاد را درك كنید.
كلینیك ترك اعتیاد خانه سپید : زمانی كه بیش از حد از مواد مخدر و الكل استفاده شود، بدن و ذهن می توانند تحت تأثیر قرار بگیرند. اعتیاد باعث تغییرات شیمیایی در بدن شما می شود. بعد از ترك مواد، ممكن است نسبت به برخی از عوامل اصلی استرس زا احساس اضطراب، افسردگی و حساسیت داشته باشید. خبر خوب این است كه فعالیت بدنی می تواند به تغییر احساسات منفی كمك كند و نتایج مثبتی برای شما به همراه داشته باشد. چه در بهبود اعتیاد، تازه وارد باشید و چه سال ها مواد را ترك كرده باشید، ورزش منظم چندین مزیت اثبات شده دارد. در این مقاله، می توانید نقش ورزش در بهبود روند ترك اعتیاد را درك كنید.

آیا ورزش می تواند به افراد در بهبودی اعتیاد كمك كند؟

نقش ورزش در بهبود روند اعتیاد می تواند یك روش نوید بخش باشد. مطالعات بر روی حیوانات نشان داده است كه شنا كردن به طور منظم، باعث كاهش ارادی مصرف مورفین در موش های وابسته به مواد افیونی و همچنین دسترسی به یك چرخه ورزشی باعث كاهش كوكائین در موش های وابسته به دارو شده است. یك مطالعه كوچك بر روی انسان، یك برنامه ورزشی را برای 38 زن و مرد كه از انواع مواد از جمله مواد افیونی، آمفتامین و كوكائین استفاده می كردند را مورد بررسی قرار داده است. شركت كنندگان موافقت كردند سه بار در هفته و به مدت دو تا شش ماه در تمرینات گروهی شركت كنند. بیست نفر مداخله را به اتمام رساندند. هنگامی كه یك سال بعد دوباره مورد ارزیابی قرار گرفتند، 10 نفر از آنها مصرف مواد خود را كاهش داده بودند.

آیا بهتر است ورزش و سایر درمان های ترك اعتیاد با هم تركیب شوند؟

برخی از شواهد دیگر همچنین نشان داده اند كه ورزش می تواند به غلبه بر اعتیاد كمك كند. نقش ورزش در بهبود روند ترك اعتیاد نشان داده است كه بهتر است ورزش و سایر درمان های ترك اعتیاد با هم تركیب شوند. معمولاً افراد مبتلا به اختلالات سوء مصرف مواد، می توانند از روش های زیادی مانند MAT، روان درمانی و گروه های كمكی متقابل برای ترك اعتیاد خود استفاده كنند. تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود كدام روش و چه مقدار ورزش به طور بالقوه در درمان اعتیاد مفید است. بیشتر درمان های اعتیاد شامل نوعی "گفتاردرمانی" یا مشاوره است. این روش معمولاً بر كمك به فرد مبتلا به اعتیاد متمركز است تا بفهمد چرا علیرغم پیامدهای منفی همچنان به رفتارهای اعتیاد آور ادامه می دهد. این روش درمانی همچنین به افراد كمك می كند تا روش های مؤثرتری را برای مدیریت احساساتی كه به دامن زدن به رفتارهای اعتیاد آور كمك می كند را ایجاد كنند.

ورزش چگونه می تواند همراه تركیب با روش های درمانی دیگر در ترك اعتیاد مؤثر باشد؟

در حالی كه این رویكردهای درمانی برای بسیاری از افراد مبتلا به اعتیاد مفید است، اما برخی از افراد احساس می كنند كه برخلاف جنبه های روحی یا عاطفی اعتیاد، به روشی نیاز دارند كه به جسم كمك كند. برخی دیگر می دانند كه ورزش به عنوان یك روش درمانی می تواند پشتیبانی برای گفتگو درمانی باشد و به كنترل ولع مصرف كمك می كند. در طول سال ها، ورزش به عنوان یك ابزار بهبودی برای كمك به خود در بین افراد بهبود یافته از اعتیاد شناخته شده است. نقش ورزش در بهبود روند ترك اعتیاد، روشی مؤثر است و می تواند با روش های دیگر برای بهبودی از اعتیاد تركیب شود.

ورزش در حین ترك اعتیاد می تواند چه اثرات مفیدی داشته باشد؟

درمان اعتیاد

نقش ورزش در بهبود روند ترك اعتیاد، در طول مراحل ترك نیز اثبات شده است. ترك كردن یك تجربه ناخوشایند است كه با ترك یك ماده اعتیاد آور (مانند الكل یا مواد مخدر) یا رفتار اعتیاد آور (مانند قمار، رابطه جنسی اجباری یا پرخوری) اتفاق می افتد. علائم ترك از نظر شدت و علائم، بسته به فرد و آنچه كه قصد ترك آن را دارند متفاوت است. تمام علائم ترك شامل ولع مصرف بیشتر ماده یا رفتار و تسكین ترك در هنگام مصرف مقدار بیشتری از ماده یا درگیر شدن آن است. احساس افسردگی یا ناامیدی، اضطراب یا بی حالی، تحریك پذیری یا عصبانیت، مشكلات گوارشی و علائم سیستم عصبی مانند تعریق، خشكی یا خیسی دهان، سردرد و تنش عضلانی در حین ترك اعتیاد رایج است.
نقش ورزش در بهبود روند ترك اعتیاد اثبات كرده است كه ورزش باعث كاهش استرس، اضطراب و افسردگی می شود. از آنجا كه اینها علائم عمده ترك اعتیاد است، كارشناسان به طور فزاینده ای پیشنهاد می كنند كه ورزش می تواند علائم ترك را كاهش دهد. به عنوان مثال، یك نوع ترك كه اثبات شده است همراه با ورزش بسیار مؤثر است، ترك نیكوتین است. مطالعات متعدد نشان داده است كه سیگاری هایی كه به برخی از ورزش ها می پردازند، در مقایسه با افرادی كه اقدام به ترك سیگار كرده اند اما ورزش نمی كنند بهتر می توانند ولع مصرف سیگار، بهبودی خلق و خو و كاهش علائم ترك را كاهش دهند.

ورزش در پیشگیری از عود اعتیاد چه نقشی دارد؟

نقش ورزش در بهبود روند ترك اعتیاد در پیشگیری از عود نیز اثبات شده است. ورزش به عنوان درمانی برای كاهش خطر عود مجدد به رفتار اعتیاد آور بررسی شده است و نشان داده است كه ولع مصرف مواد مخدر را كاهش داده و نتایج درمان را بهبود می بخشد. به عنوان مثال، افرادی كه از بیماری شاهدانه بهبود می یابند و مدت طولانی تری ورزش می كنند، می توانند ولع مصرف ماری جوانا را كاهش دهند. مدیریت احتمالی، یك سیستم مبتنی بر پاداش و نه یك درمان، همچنین ممكن است در صورت تركیب با فعالیت های مرتبط با ورزش، مؤثرتر باشد.

ورزش به عنوان یك درمان برای ترك اعتیاد از چه پتانسیلی برخوردار است؟

نقش ورزش در بهبود روند ترك اعتیاد اثبات كرده است كه ورزش به عنوان یك درمان تكمیلی برای اعتیاد، می تواند بسیار مؤثر باشد. اثرات مفید آن چه در بهبود خلق و خوی و چه در علائم ترك، برای كمك به افراد در بهبودی اعتیاد، داشتن سلامتی و جلوگیری از عود، و حتی ممكن است به ترمیم برخی آسیب های عصبی ناشی از مواد نیز كمك كند. با این حال، ورزش به تنهایی نمی تواند به شما كمك كند كه در وهله اول دلیل اعتیاد خود را درك كنید، عوامل محرك را تشخیص دهید یا روش های مؤثرتر مدیریت احساسات خود را یاد بگیرید. با این وجود، ممكن است به بهبود حالت عاطفی شما كمك كند، و ممكن است اثربخشی سایر روش های درمانی را بهبود بخشد.

محدودیت های ورزش برای ترك اعتیاد چیست؟

همچنین یك خطر كوچك وجود دارد كه اگر شما بیش از حد ورزش كنید، ممكن است به اعتیاد به ورزش مبتلا شوید، اگرچه این موارد نادر است. بهتر است قبل از شروع یك رژیم ورزشی با پزشك خود صحبت كنید تا مطمئن شوید كه برای شما مناسب است. با وجود اینكه نقش ورزش در بهبود روند ترك اعتیاد اثبات شده است، اما اگر بیش از حد این كار را انجام دهید ممكن است دچار مشكل شوید.

كلام آخر

اگر شما یا اطرافیانتان قصد دارید اعتیاد خود را ترك كنید، ما به شما كلینیك تخصصی ترك ترك اعتیاد خانه سپید را معرفی می كنیم كه به سابقه درخشان در زمینه ترك، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. برای اطلاعات بیشتر در خصوص ترك اعاید و درمان اعتیاد با ما تماس بگیرید.

https://khanesepid.com
منبع خبر:
روزنامه آسیا
   تاریخ: ۱۷:۲۸ - ۲۵/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۹