دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

مكمل های امگا 3 برای افسردگی موثر نیستند
 
نتایج یك پژوهش كلی نگر نشان می دهد كه مكمل های امگا 3 میزان افسردگی را در بیماران مبتلا به بیماری های متابولیك قلبی كه از افسردگی نیز رنج می برند، بهبود نمی بخشد.
نتایج یك پژوهش كلی نگر نشان می دهد كه مكمل های امگا 3 میزان افسردگی را در بیماران مبتلا به بیماری های متابولیك قلبی كه از افسردگی نیز رنج می برند، بهبود نمی بخشد.

مكمل های امگا 3 برای افسردگی موثر نیستند
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس ازhospitalpharmacyeurope، مكمل های امگا 3 مصرف شده توسط بیماران مبتلا به بیماری متابولیك قلبی كه افسردگی را نیز تجربه می كنند، در مقایسه با دارونما، سطح افسردگی را بهبود نمی بخشند. این نتیجه از یك بررسی سیستماتیك و متاآنالیز توسط محققانی از لستر بریتانیا به دست آمد. اصطلاح بیماری متابولیك قلبی شامل بیماری های قلبی عروقی، دیابت و نارسایی مزمن كلیه می شود و علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. علاوه بر این، در میان افراد مبتلا به بیماری قلبی متابولیك، وجود بیماری های روانی همراه مانند افسردگی، خطر مرگ و میر قلبی عروقی را افزایش می دهد.

با این حال، مطالعات نشان می دهد 28 درصد از بیمارانی كه به كلینیك های توانبخشی قلبی مراجعه می كنند، از افسردگی رنج می برند. در حالی كه افسردگی با داروهای ضد افسردگی قابل درمان است، شواهد آزمایشی وجود دارد كه نشان می دهد داروهای ضد افسردگی می توانند خطر ابتلا به بیماری های عروق مغزی و قلبی عروقی را افزایش دهند.

یك درمان جایگزین رژیمی برای افسردگی استفاده از مكمل های امگا 3 است و داده هایی وجود دارد كه نشان می دهد استفاده از این مكمل ها علائم افسردگی را در بیماران مبتلا به HIV بهبود می بخشد. به گزارش سیناپرس، علاوه بر این و به طور گسترده تر، یك متاآنالیز در سال 2019 از استفاده از مكمل های امگا 3 به این نتیجه رسید كه این مكمل ها تأثیر مفیدی بر افسردگی دارند.

برای كشف حقیقت، اخیرا یك تیم از محققان بریتانیایی یك بررسی سیستماتیك و متاآنالیز تصادفی دوسوكور را انجام دادند كه در آن از مكمل ها استفاده شده بود تا تأثیر آن بر میزان افسردگی تعیین شود. همه آزمایش ها از مكمل های امگا 3 با دوزهای بین هزار تا 3 هزار میلی گرم و برای 10، 12 یا 48 هفته استفاده كرده بود.

به طور كلی، در 6 كارآزمایی از 7 مورد، بهبود آماری معنی داری در میزان افسردگی در مقایسه با دارونما مشاهده نشد.

محققان در انتها به این نتیجه رسیدند كه در حالی كه مكمل های امگا 3 بی خطر به نظر می رسد، داده های موجود نشان نمی دهد كه چنین مكمل هایی میزان افسردگی را در بیماران مبتلا به بیماری های متابولیك قلبی كاهش می دهد.
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۵:۵۰ - ۲۵/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۰