دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

نحوه صحیح نشستن پشت میز كار چگونه است؟
 
امروزه بسیاری از مشاغل، نیاز به نشستن طولانی پشت میز دارند. به خصوص اگر در حوزه اینترنت و دیجیتال ماركتینگ فعالیت می كنید، احتمالا باید ساعات زیادی از روز را پشت میز كامپیوتر سپری كنید. عوارض بد نشستن پشت میز  ممكن است آسیب های بسیار شدیدی به كمر، گردن و ستون فقرات شما وارد كند. برخی از این ...
امروزه بسیاری از مشاغل، نیاز به نشستن طولانی پشت میز دارند. به خصوص اگر در حوزه اینترنت و دیجیتال ماركتینگ فعالیت می كنید، احتمالا باید ساعات زیادی از روز را پشت میز كامپیوتر سپری كنید. عوارض بد نشستن پشت میز  ممكن است آسیب های بسیار شدیدی به كمر، گردن و ستون فقرات شما وارد كند. برخی از این آسیب ها حتی ممكن است تا سال ها بهبود پیدا نكنند و مشكلات جدی برای شما ایجاد كنند. در این مطلب قصد داریم خطرات بد نشستن پشت میز را معرفی كنیم و نكاتی را درباره انتخاب میز و صندلی مناسب به شما توضیح دهیم. اگر شما هم ساعت های زیادی از روز را پشت میز سپری می كنید، با ما همراه باشید تا نحوه صحیح نشستن پشت میز را به شما توضیح دهیم.

نحوه صحیح نشستن پشت میز كار چگونه است؟

خطرات بد نشستن پشت میز تحقیقات نشان می دهد كه نشستن زیاد در روز، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت را افزایش می دهد و می تواند مشكلات جدی برای كمر و گردن ایجاد كند. امروزه بسیاری از مشاغل و فناوری های پیشرفته باعث می شوند كه افراد در طول روز به مدت طولانی بنشینند. به خصوص اگر كار در خانه انجام می دهید یا به عنوان یك فریلنسر فعالیت می كنید، احتمال پشت میز نشستن شما افزایش می یابد.

حال، شاید نتوانید كار خود را با شغلی كه نیاز به پیاده روی یا فعال ماندن دارد عوض كنید، اما می توانید كار دیگری برای بهبود سلامت خود انجام دهید؛ درست بنشینید!

خطرات بد نشستن پشت میز

طرز صحیح نشستن پشت میز كامپیوتر برای این كه درست بنشینید، بهتر است چند نكته را همواره رعایت كنید. پیشنهاد می كنیم هربار كه می نشینید، این نكات را تكرار كنید تا صحیح نشستن برای شما، به یك عادت تبدیل شود.

ابتدا با نشستن در انتهای صندلی خود شروع كنید. به آرامی سر و شانه های خود را به سمت بالا بكشید تا در حالت نشسته قرار گیرند. كمر خود را به سمت جلو فشار دهید و انحنای ستون فقرات خود را برجسته كنید. حال كمی خود را رها كنید و كمر خود را به آرامی به پشتی صندلی تكیه دهید. اكنون كه پشت خود را در وضعیت خوبی قرار داده اید، باید به عوامل دیگری كه بر وضعیت بدن شما تأثیر می گذارند، توجه كنید كه در ادامه بررسی می كنیم.

انتخاب صندلی مناسب یكی از مهم ترین نكات در هنگام نشستن پشت میز كامپیوتر، انتخاب صندلی مناسب و درست نشستن روی آن است. افرادی كه می دانند ارگونومی چیست، عموما از صندلی های ارگونومی كه برای وضعیت مطلوب بدن و كاهش استرس و اصطكاك روی استخوان ها در هنگام نشستن طراحی شده اند، استفاده می كنند.

بهتر است صندلی شما مجهز به سیلندر تنظیم ارتفاع باشد و پشتی صندلی نیز قابلیت تنظیم زاویه با نشیمنگاه را داشته باشد. همچنین پیشنهاد می شود صندلی شما دارای دسته های با قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشند. ارتفاع صندلی خود را به گونه ای تنظیم كنید كه پاهایتان با زمین موازی شده و زانوهایتان با باسنتان در یك راستا قرار بگیرد. اگر صندلی قابلیت تنظیم ارتفاع نداردد، بهتر است از یك زیرپایی استفاده كنید. همچنین آرنج دست را در كنار خود و بازوهایتان را به شكل L قرار دهید. اگر بازوهای شما برای استفاده از كیبود كشیده شوند، ممكن است به عضلات شانه ی شما فشار وارد شود.

انتخاب میز مناسب بهتر است از میزی استفاده كنید كه قابل تنظیم باشد. پاهای شما نیز باید صاف روی زمین بوده و فضای مناسب برای آن ها در نظر گرفته شود. میزهای كوتاه یا بلند می توانند روی نشستن شما تاثیرگذار باشند.

وضعیت مانیتور هنگامی كه به درستی روی صندلی نشستید، باید صفحه نمایش را طوری تنظیم كنید كه مستقیماً روبروی شما باشد و به اندازه یك دست با شما فاصله داشته باشد. ارتفاع مانیتور را طوری تنظیم كنید كه زاویه دید شما بیش تر از 35 درجه نباشد، زیرا به گردن شما آسیب می رساند. اگر ارتفاع صفحه نمایش شما خیلی پایین است، می توانید از وسایلی مانند كتاب برای بالا آوردن آن استفاده كنید.

صفحه كلید صفحه كلید شما باید مستقیماً در مقابل رایانه شما قرار گیرد. اگر ارتفاع كیبورد كامپیوتر شما زیاد است و برای تایپ باید مچ هایتان را با زاویه ای نامناسب كج كنید، به دنبال یك تكیه گاه باشید. مناسب نبودن صفحه كلید، می تواند باعث درد عضلانی و خستگی شود.

استفاده از ماوس مناسب موس كامپیوتر باید روی همان سطح صفحه كلید بوده و به راحتی در دسترس باشد. دور بودن وسایل روی میز مانند موس، ممكن است باعث كشیدگی عضلانی و خستگی شود. در هنگام استفاده از موس سعی كنید مچ دستتان صاف باشد و دچار خمیدگی نشود.

در دسترس بودن اشیاء روی میز سعی كنید وسایلی كه زیاد از آن ها استفاده می كنید، مانند دفترچه، تلفن، خودكار و ... را نزدیك خود و به گونه ای روی میز قرار دهید كه با كمترین تحرك به آن ها دسترسی داشته باشید.

استراحت كنید نشستن برای مدت طولانی، می تواند جریان خون را كاهش دهد و باعث خستگی عضلانی شود. برای جلوگیری از این اتفاق، به طور مكرر استراحت كنید. بلند شوید، كمی راه بروید و حتی كمی حركات كششی انجام دهید. بهتر است ساعت خود را تنظیم كنید و هر 30 دقیقه به مدت 1 الی 2 دقیقه استراحت كنید.

نكات مهم درباره حالت صحیح نشستن پشت میز كارصحیح نشستن پشت میز كار همان طور كه مشاهده كردید، مواردی كه در درست نشستن شما پشت میز كار اهمیت داشتند را به شما توضیح دادیم. اگر در طول روز زیاد روی صندلی می نشینید و یا به عنوان فریلنسر در خانه كار خود را انجام می دهید، بهتر است این موارد را رعایت كنید. در ادامه نیز چند نكته دیگر درباره شیوه صحیح نشستن را بیان می كنیم كه رعایت آن ها برای سلامتی تان مفید خواهد بود.

- گردنتان را به سمت جلو خم نكنید.
- می توانید از یك بالشتك برای پر كردن گودی كمر خود استفاده كنید.
- پای خود را روی پای دیگر قرار ندهید، زیرا باعث كندی روند جریان خون می شود و در نهایت خستگی بیش تری حس خواهید كرد.
- بهتر است از صندلی چرخ دار استفاده كنید و هنگامی كه نیاز دارید، به جای چرخاندن گردن و كمر، صندلی خود را بچرخانید.
- باسن خود را تا جای ممكن عقب ببرید و وزن خود را روی دوپا تقسیم كنید.
- سعی كنید صاف بنشینید و به هیچ عنوان لم ندهید.
- دست های خود را روی دسته صندلی قرار دهید.
- به چشمان خود استراحت دهید.
- اگر ارتفاع كیبورد مناسب است، از پد صفحه كلید استفاده نكنید. سخن پایانی نشستن در تمام روز ممكن است برای سلامتی شما بسیار مضر باشد. اگر در طول روز زیاد پشت میز می نشینید و یا برای كار در خانه مجبور هستید ساعت های زیادی با كامپیوتر یا لپتاپ كار كنید؛ بهتر است نحوه صحیح نشستن پشت میز را بدانید و به شكلی صحیح بنشینید. خطرات و عوارض اشتباه نشستن پشت میز ممكن است تا سالیان سال با شما همراه شود و سلامتی شما را به شكل جدی تهدید كند؛ به همین دلیل پیشنهاد می كنیم نكاتی كه درباره طرز صحیح نشستن پشت میز گفتیم را رعایت كنید.
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۱:۴۸ - ۲۵/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۳