دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

ایران جزو 7 كشور اول جهان در پیشگیری از ناشنوایی كودكان است
 
معاون پیشگیری سازمان بهزیستی: ایران در ارزیابی سازمان بهداشت جهانی درباره برنامه های پیشگیری از معلولیت شنوایی در سال 2021، جزو 7 كشور اول جهان قرار گرفت.
ایران جزو 7 كشور اول جهان در پیشگیری از ناشنوایی كودكان است
 معاون پیشگیری سازمان بهزیستی: ایران در ارزیابی سازمان بهداشت جهانی درباره برنامه های پیشگیری از معلولیت شنوایی در سال 2021، جزو 7 كشور اول جهان قرار گرفت.
ایران جز 7 كشور اول جهان در پیشگیری از ناشنوایی كودكان استبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، خانم «فاطمه عباسی»، افزود: ایران در خاورمیانه مقام اول را دارد و همیشه در زمینه پیشگیری از معلولیت ها پیشتاز منطقه بوده است.
وی با اشاره به آمار نوزادان غربال شده در سال 1400 در برنامه غربالگری بهزیستی افزود: پارسال 1015000 نوزاد در كشور از نظر شنوایی غربال شده اند و میانگین پوشش كشور در این طرح بیش از 92 درصد بوده است. از این تعداد حدود 3 هزار نفر دچار اختلال شنوایی تشخیص داده شده اند كه در پروسه پیگیری و درمان قرار گرفته اند.
به گفته عباسی، در كل 16 سال اجرای این برنامه 38 هزار كودك دارای اختلال شنوایی شناسایی شده اند كه چنانچه این برنامه اجرا نمی شد این كودكان قطعا ناشنوا یا كم شنوا می شدند.
عباسی با اشاره به تقدم پیشگیری بر درمان تاكید كرد: سرانه غربالگری هر كودك برای بهزیستی حدود 18000تومان است، در صورتی كه اگر كودك ناشنوا شود صرفا كمك هزینه یارانه خدمات توانبخشی او ماهانه یك میلیون و 200 هزار تومان می شود و در صورتی كه كودك به صورت میانگین 5 سال از خدمات توانبخشی برخوردار شود، حدود 75 میلیون تومان برای سازمان هزینه خواهد داشت.
رئیس مركز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی كشور، اظهار كرد: قطعا خانواده و فرد سایر هزینه های مادی و معنوی مربوط به معلولیت را نیز متحمل خواهند شد. بنا بر این هزینه فایده ی این طرح، به روشنی نشان می دهد كه پیشگیری، تا چه اندازه هزینه های فرد، خانواده و جامعه را كاهش می دهد.
عباسی در خصوص رصد آسیب های اجتماعی كه این سازمان انجام می دهد، گفت: طبق برنامه ششم توسعه كشور، بهزیستی موظف به پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی شده است كه در این راستا، بهزیستی در سال 96 طرحی برای رصد آسیب های اجتماعی كشور تدوین و اجرایی كرده است.
وی هدف از اجرای این برنامه را شناسایی آسیب ها و تعیین عوامل خطر و عوامل محافظ دانست و افزود: برای اجرای این برنامه 31 دبیرخانه در استان ها تشكیل شده كه در سطح استان ها اجرای برنامه را نظارت می كنند و یك دبیرخانه مركزی در سازمان بهزیستی بر كل برنامه نظارت دارد.
وی اعتیاد، روابط فرازناشویی، طلاق، اختلافات خانوادگی، پدیده زنان خیابانی و خودكشی را از جمله آیتم های مورد بررسی در این برنامه ذكر كرد و گفت: فلسفه اجرای این برنامه آن است كه به علت محدودیت منابع و گستردگی موضوعات اجتماعی، باید اولویت بندی كرد و برای بهینه كردن مصرف منابع، بر روی آسیب های هر منطقه و استان به صورت خاص متمركز شویم.
رئیس مركز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی كشور، اضافه كرد: این برنامه به صورت سالانه، آسیب ها را رصد می كند و بر اساس نتایج كه هر سال به روزرسانی می شود، برنامه ریزی لازم برای پیشگیری و كنترل آسیب ها انجام می گیرد.
   تاریخ: ۰۹:۴۵ - ۲۵/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۳