دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

ایجاد نیم میلیون فرصت شغلی برای 5 دهك پایین درآمدی
 
ایجاد نیم میلیون فرصت شغلی برای 5 دهك پایین درآمدی

معاون اشتغال و خودكفایی كمیته امداد برنامه های این نهاد برای ایجاد اشتغال مددجویان در حوزه های مختلف را تشریح كرد و گفت: با توجه به انعقاد تفاهم نامه با سازمان زندان ها در خصوص ایجاد اشتغال برای زندانیان آزاد شده و خانواده های آن ها در سال 1400 تا 1402، 20 هزار فرصت شغلی طی مدت سه سال هدف گذاری شده است.

به گزارش اترك، مرتضی فیروزآبادی در گفت وگویی، با اشاره به اعتبارات اشتغال مددجویان در سال 1401، بیان كرد: باتوجه به بند 5 مصوبات هشتاد و یكمین جلسه شورای عالی اشتغال در سال 1401، اجرای 500 هزار فرصت شغلی برای پنج دهك پایین درآمدی در كشور توسط این نهاد منظور شده كه در مجموع حدود 28 هزار میلیارد ریال شامل 250 هزار میلیارد ریال از محل بند ب تبصره 16 و 14 هزار میلیارد ریال از محل بند الف تبصره 18 سال جاری و مابقی از سایر منابع (منابع صندوق امداد ولایت، اشتغال پایدار روستایی و...) جهت پرداخت تسهیلات اشتغال به گروه های هدف پیش بینی شده است.

وی با اشاره به برنامه راهبری شغلی و هدایت شغلی و برنامه های كمیته امداد برای ایجاد 500 هزار فرصت شغلی در سال جاری، اظهار كرد: بنابر پیش بینی ایجاد 500 هزار فرصت شغلی در سال 1401، 200 هزار شغل در قالب الگوی راهبری شغلی و 200 هزار شغل در قالب هدایت شغلی و 100 هزار شغل در قالب كاریابی اجرا می شود.

فیروزآبادی با اشاره به برنامه های راهبری شغلی بیان كرد: در سال جاری ایجاد 200 هزار فرصت شغلی پایدار از طریق الگوی راهبری شغلی (مشاركت اقتصادی كارآفرینان حرفه ای و فعالان كسب و كار با مددجویان و نیازمندان مستعد اشتغال برای راه اندازی كسب و كارهای دارای توجیه اقتصادی و درآمدزا) كه براساس تمهیدات اتخاذ شده، 60 درصد سهم برنامه تعیین شده در قالب 20 زنجیره تولیدی-خدماتی با مشاركت راهبران پیشران و 40 درصد آن از طریق ظرفیت راهبران شغلی بومی، محلی و منطقه ای استان ها پیش بینی شده است.

به گفته معاون اشتغال و خودكفایی كمیته امداد، استان ها براساس اقتضائات جامعه هدف و شرایط اقتصادی حاكم، تحقق درصدها را مدیریت می كنند.

وی در خصوص برنامه های هدایت شغلی نیز توضیح داد و گفت: طرح های هدایت شغلی در قالب مشاغل مستقل و یا اجرای طرح های سراسری در زمینه های حمل و نقل، طرح های مولد خورشیدی و... اجرایی می شود. 100 هزار اشتغال نیز در قالب كاریابی برای مددجویان واجد شرایط اجرایی می شود.

فیروزآبادی همچنین به طرح های كاریابی در سال جاری اشاره كرد و یادآور شد: ایجاد یكصد هزار كاریابی در قالب معرفی افراد به بنگاه های اقتصادی در قالب تعامل با كارفرمایان و بسته های تشویقی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه و یا پرداخت حق بیمه سهم كارفرما از سوی امداد انجام می شود.

معاون اشتغال و خودكفایی كمیته امداد در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص بیشترین طرح های شغلی مددجویان در حوزه های مختلف خاطرنشان كرد: بنا به شرایط و اقتضائات مددجویان از قبیل محل سكونت مددجویان در مناطق شهری و روستایی و ویژگی و توانمندی های شان (سن، تحصیلات و جنسیت و...) اشتغال كمیته امداد نیز متناسب با وضعیت شان اجرایی می شود كه بر این اساس طیف وسیعی از مشاغل در عرصه های صنایع دستی، مشاغل خرد و كوچك، مشاغل دانش بنیان و... اجرایی شده است. در همین راستا فراوانی فعالیت ها در سال گذشته در عرصه های خدمات با 43 درصد، دامپروری 32 درصد، صنایع دستی 11 درصد، صنعتی و معدنی 7 درصد، كشاورزی 7 درصد و شیلات 1 درصد بوده است.

+ برنامه ها برای ایجاد اشتغال زنان سرپرست خانوار

وی در خصوص وضعیت اشتغال زنان سرپرست خانوار و برنامه های امداد برای اشتغال این اقشار همچنین گفت: بالغ بر 54 درصد از مددجویان این نهاد را زنان سرپرست خانوار تشكیل می دهند كه به واسطه این موضوع اشتغال كمیته امداد بنابر اقتضائات و شرایط زنان سرپرست خانوار برای آن ها اجرا می شود.

فیروزآبادی تأكید كرد: توجه به وظایف مادری، تناسب شغل و ظرفیت های مخاطبان از جمله چارچوب های مورد نظر جهت ایجاد اشتغال با لحاظ عزت و كرامت انسانی برای زنان سرپرست خانوار از سوی این نهاد است.
منبع خبر:
روزنامه اترک
   تاریخ: ۰۷:۵۴ - ۲۸/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۲