دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

كاهش آسیبهای اجتماعی
 
مشهد-ایرنا- رییس سازمان امور اجتماعی كشور گفت: نظام برنامه ریزی مرتبط با كاهش آسیبهای اجتماعی توانسته برخی از آسیبها را كاهش دهد كه از آن جمله می توان به كاهش آسیب طلاق در كشور اشاره كرد.
مشهد-ایرنا- رییس سازمان امور اجتماعی كشور گفت: نظام برنامه ریزی مرتبط با كاهش آسیبهای اجتماعی توانسته برخی از آسیبها را كاهش دهد كه از آن جمله می توان به كاهش آسیب طلاق در كشور اشاره كرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار ایرنا، محمد عباسی روز پنجشنبه در جریان بازدید از حاشیه شهر مشهد در گفتگو با خبرنگاران افزود: امكان ارائه آمار دقیق در خصوص میزان كاهش طلاق وجود ندارد، اما اكنون در حال رصد و بررسی و به دنبال تهیه آمار جدید هستیم، چراكه آمار گذشته آنچنان قابل استناد نیست، اما خوشبختانه روند طلاق در كشور كاهشی است.

معاون اجتماعی وزیر كشور ادامه داد: براساس گزارش یكصد و چهل و چهارمین جلسه شورای اجتماعی كشور، هنوز برای تداوم كاهش آسیبها نیاز به نظام برنامه ریزی مساله محور در مقابله آسیبهای اجتماعی داریم.

وی گفت: نظام برنامه ریزی مساله محور به مسائلی می پردازد كه منجر به بروز آسیب های اجتماعی و افزایش آنها می شود، در این ساز و كار، پیشگیری از علت اصلی بروز مساله بررسی می شود، وقتی افراد دارای مشكل از قبیل معتادان متجاحر، كودكان كار و سایر افراد دارای مشكلات را سامان می دهیم اگر منبع تولید آسیب متوقف نشود، باز هم شاهد تولید افراد آسیب دیده در جامعه خواهیم بود و درمان ما بی اثر می شود.

معاون اجتماعی وزیر كشور گفت: رفع عوامل تولید آسیبها با اقدامات فرهنگی و اجتماعی دستگاههای مرتبط و همراهی رسانه ها میسر می شود، به عنوان مثال آموزش و پرورش محل عبور همه اقشار جامعه است لذا لازم است این نهاد موضوع آسیب های اجتماعی را جدی بگیرد، از طرفی دیگر نهادهای متولی نیز باید كاهش آسیب ها را مورد توجه قرار دهند.

عباسی با اشاره به اتخاذ رویكرد نهادی در مقابله با آسیبهای اجتماعی تاكید كرد: رویكرد نهادی یعنی فعال كردن همه دستگاه های مرتبط با آسیب های اجتماعی است و البته باید تشكلهای مردمی از جمله تشكل های جهادی مردمی به علاوه رویكرد دانش محور به صورت سیستماتیك و هوشمند موضوع كاهش آسیب های اجتماعی را پیگیری و رصد كنند.

وی ادامه داد: اتخاذ این نوع رویكردها و تصمیم های مبتنی بر این شیوه برنامه ریزی، موجب بروز اقدامات مثبتی در خصوص آسیبهای اجتماعی شده است، تداوم این روند كاهش آسیبهای اجتماعی در آینده را رقم خواهد زد.

معاون وزیر كشور بر توزیع اعتبارات برنامه محور تاكید كرد و گفت: قبلا اعتبارات مربوط به آسیبهای اجتماعی به صورت دستگاهی توزیع می شد اما امسال بنا داریم اعتبارات حمایتی مرتبط به آسیبهای اجتماعی به شكل برنامه محور توزیع شود، این روند در شورای اجتماعی كشور تصویب شده است.

معاون وزیر كشور: طلاق در كشور كاهش یافته است

معاون وزیر كشور در بازدید پنج ساعته از حاشیه شهر مشهد، از محلاتی كه در آن خرده فروشی مواد مخدر به معضلی تبدیل شده بود، دیدن كرد و در جریان اقدامات نهادهای انتظامی در برخورد و مهرو موم نمودن مراكز فروش مواد مخدر قرار گرفت.

بازدید از محلات دارای جمعیت فاقد هویت (اقوام چلوها) در مشهد، بازدید از مركز اورژانس اجتماعی بشارت ویژه مداخله در بحران دختران در معرض آسیب و مجتمع ساماندهی و مركز نگهداری متكدیان سرای سبز از دیگر برنامه های رییس سازمان امور اجتماعی كشور در سفر به مشهد است.

رییس سازمان امور اجتماعی كشور علاوه بر بازدید از یك باب مدرسه 12 كلاسه در حال ساخت در حاشیه مشهد، در محله همت آباد و خیابان طالقانی كه محل اصلی صنایع و كارگاه های مجاز و غیر ومجاز بازیافت و خرید و فروش ضایعات پلاستیكی و فلزی در كلانشهر مشهد است، حضور یافت و در جریان آسیبهای اجتماعی این صنایع بویژه تاثیر آن بر پدیده كودكان كار قرار گرفت.

شهرستان مشهد با 3.8 میلیون نفر جمعیت با بیش از 1.2 میلیون نفر حاشیه نشین و معضلات ناشی از این پدیده مواجه است، شهر مشهد بیش از سه میلیون نفر جمعیت دارد.
منبع خبر:
رسا
   تاریخ: ۲۳:۵۵ - ۲۷/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۱