دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

درمان دیسك كمر چیست؟
 
سید منصور رایگانی، استاد طب فیزیكی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش كه «دیسك كمر و گردن چه بیماری است؟»، بیان داشت: قاعدتا همه افراد دیسك را در این مناطق دارند؛ یعنی فضای ژلاتینی بین دو مهره چه در كمر و چه در گردن و پشت؛ یعنی بین دو مهره كه استخوانی بوده و بافت قابل انعطاف ژلاتینی وجود دارد كه از قسمت حلقه خارجی دیسك و قسمت درونی دیسك تشكیل شده است.

وی ادامه داد: كار این فضای ژلاتینی این است كه مهره ها را روی هم نگه می دارد و به خاطر انعطاف پذیری كه دارد باعث می شود حركات ستون فقرات صورت گیرد كه باید این حركات به صورت خیلی ملایم و نرم باشد و اجازه دهد دیسك كمر، گردن یا پشت خم و راست شود كه در مجموع این را دیسك گویند.

استاد طب فیزیكی و توانبخشی خاطرنشان كرد: به صورت مصطلح شایع است دردهایی كه منشأ دردها، دیسك است را بیماری دیسك كمر یا گردن می گویند؛ یعنی همان بیماری دیسك كمر و گردن است.

رایگانی ادامه داد: این بیماری در مراحل، سنین و انواع مختلف متفاوت است؛به طوری كه برخی  اوقات این ژلاتین بین مهر ه ای به علت ضربه و تصادف به صورت پشت خروج پیدا می كند و این خارج شدن باعث می شود روی ریشه های عصب كه عصب گردن، كمر و نخاع است مشكلاتی به وجود آورد كه تحت عنوان علائم بیرون زدگی دیسك كمر و گردن آن را می نامیم.

وی ابراز كرد: در نتیجه بیماری دیسك كمر و گردن به علت مختلف از جمله ضایعه حركتی، تصادف، ضربه، كار سنگین، نشستن طولانی مدت و عفونت ها بیرون زدگی ایجاد كرده و التهاب ایجاد می كند و باعث می شود عصب تحت فشار قرار گرفته و درد ایجاد كند.

استاد طب فیزیكی و توانبخشی افزود:مشخصه دردهایی كه به علت بیماری دیسك گردن هستند این است كه درد غیر از گردن و كمر به اندام ها نیز سرایت و اصابت می كند؛ یعنی دیسك گردن اگر دچار بیماری شود به غیر از دیسك گردن در  ناحیه كتف، بین شانه ها و بازو، ساعد و انگشتان این درد حالت انتشاری پیدا می كند كه همراه با گزگز، كرختی و مورمور شدن است.

رایگانی تصریح كرد: اگر درد دیسك در ناحیه كمر باشد درد به لگن، باسن، مچ پا، روی ران، رو و پشت پا و انگشت سرایت می كند كه همراه با درد، گزگز و مورمور شدن است.

وی درباره «چگونگی درمان دیسك كمر»، گفت: اولین اقدام این است كه نوع آن مشخص شود؛ به طوری كه 90 درصد بیرون زدگی دیسك احتیاج به جراحی ندارد و با استراحت،تجویز دارو و فیزیوتراپی و توانبخشی قابل درمان است.

استاد طب فیزیكی و توانبخشی ابراز كرد: البته اگر به این موارد جواب ندهد با روش های مداخله ای قابل درمان است؛ اگر به این روش ها نیز جواب ندهد جراحی صورت گرفته و بعد از آن اقدامات توانبخشی صورت می گیرد.

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۰۷:۱۵ - ۲۹/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۹۰