دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

صدای هر بخش از بدن نشان دهنده چه بیماری است؟ | بدن از وزوز گوش تا غرغر شكم و یا آروغ زدن و سوت كشیدن بینی چه به ما می گوید؟
 
شما احتمالاً یك زندگی آرام می خواهید، اما بدن تان نظر دیگری دارد؛ او تمام روز صدای قاروقور، تق تق و وزوز می دهد. برخی اوقات این صداها می توانند نشانه ای از بیماری های زمینه ای باشند.
دكتر به گزارش همشهری آنلاین، هر غذایی كه می خوریم باید از یك روده 8 متری عبور كند. برای اینكه عبور غذا راحت تر صورت بگیرد، دیواره های دستگاه گوارش فشرده می شود. بنابر این، آن صدای غرغری كه بعد از خوردن غذا می شنوید و در پزشكی به آن بوربوریگموس گفته می شود، ناشی از عبور غذا، مایع و گاز از روده در طول فرایند هضم است.
پروفسور كولین ریس، از دانشگاه نیوكاسل، می گوید: «در نقطه اتصال روده كوچك و بزرگ كه به عنوان دریچه ایلئوسكال شناخته می شود، این فرایند پرسروصداتر است. این دریچه باز می شود تا غذای هضم شده اجازه عبور پیدا كند.»

غرغر شكم

غرغر در هنگام گرسنگی هم شنیده می شود. مغز سیگنال هایی به شكم می فرستد تا برای غذا خوردن آماده شود. صدا می تواند ناشی از تركیب شدن اسید معده (كه برای هضم غذا ترشح می شود) با هوای معده خالی باشد. اگر به همراه غرغر علائم دیگری مانند نفخ یا درد شكمی دارید با پزشك خود مشورت كنید، زیرا این علائم ممكن است نشانه سندروم روده تحریك پذیر باشد.

وزوز گوش

در حدود 7 میلیون نفر تینیتوس (وزوز یا زنگ دائمی در گوش ها) را تجربه می كنند. پروفسور سیمون لوید، یك مشاور گوش، می گوید: «تینیتوس با بالا رفتن سن شایع تر می شود و درحالیكه در برخی موارد می تواند با از دست دادن شنوایی ایجاد شود، در موارد دیگر هیچ علتی ندارد و به این وضعیت صدای وزو ناشناخته یا تینیتوسِ ایدیوپاتیك گفته می شود.

وی توضیح می دهد: «وزوز ناشناخته ناشی از مشكل ساختاری نیست. این صدا توسط مغز ایجاد می شود.» به طور كلی، تینیتوس (اگر چه آزاردهنده است) نگران كننده نیست. اما اگر تینیتوس شكل صدهای منظم و ریتمیك به خود بگیرد و حالت نبضی داشته باشد (چیزی مانند ضربان قلب) بهتر است جدی تر گرفته شود.

این حالت صدای وزوزِ گوش نبضی نامیده می شود كه ناشی از مشكلی در رگ های خونی است. پروفسور لوید می گوید: «این صدا ناشی از تنگ شدن رگ های كاروتید (رگ هایی كه خون غنی از اكسیژن را به سر می برند) به دلیل رسوب پلاك های چربی است.»

این عارضه باعث می شود كه جریان خون به دلیل عبور از مسیر باریك تر متلاطم شود و همانطور كه یك رودخانه آرام در برخورد با آبشار یا شیب تند صدا ایجاد می كند، خون نیز در عبور از مسیرهای باریك صدا تولید می كند. اگر صداهای نبضی در گوشتان می شنوید با پزشك خود مشورت كنید. شاید لازم باشد با وارد كردن استنت (لوله توری) در رگ ها آن ها را باز كنند.

سوت كشیدن بینی

پروفسور لوید می گوید: «سوت كشیدنِ بینی اغلب به دلیل رسوب مخاط است كه در هوای سرد شكل می گیرد و باعث می شود جریان هوا غیر طبیعی شود.» سوت بینی همچنین می تواند ناشی از جراحت، جراحی، عفونت یا استفاده زیاد از افشانه های استروئیدی باشد كه در تیغه بینی (دیواره غضروفی و استخوانی كه دو سوراخ بینی را از هم جدا می كند) پارگی ایجاد كرده است.

دستگاه رطوبت زدا یا افشانه های نمكی می توانند داخل بینی را نرم و مرطوب نگه دارند. ممكن است برخی از افراد به جراحی نیاز داشته باشند تا سوراخی كه در تیغه ایجاد شده با استفاده از پروتز مسدود شود.

بَنگ بَنگ سر
پریدن از خواب با شنیدن صدای بلند در سر نشانه ای از سندروم انفجار سر (ادراك غیرطبیعی از صدا) است. نظریه های متعددی درباره علل این پدیده وجود دارد كه شامل تشنج خفیف، میگرن، استرس یا حركت بخش هایی از گوش است.
دكتر اندی داوسون، متخصص سردرد از كینگز كالج لندن، می گوید: «سندروم انفجار سر بخشی از میگرن است» . وی می افزاید: «جای نگرانی نیست مگر اینكه این بدترین سردردی باشد كه تاكنون تجربه كرده اید و در عرض نیم ساعت یا بعد از مصرف دارو هم رفع نشود.» اگر چنین بود باید فوری به پزشك مراجعه كنید، چون احتمال پارگی رگ های خونی یا خونریزی مغزی وجود دارد.

چرق چرق شانه

صدای چرق چرق در شانه وقتی كه دستتان را به سمت چیزی دراز می كنید نگران كننده نیست. پروفسور تونی كوچهار، مشاور ارتوپدی از بیمارستان بریج در لندن، می گوید: «مفاصل مانند لولاهای درهم است. در اطراف مفاصل روغن های طبیعی وجود دارد و با حركت كردن حباب هایی در این روغن ایجاد می شود و بعد این حباب های متركد. صدای تق تق یا تركیدن ناشی از آن است. اما اگر هر زمانی كه حركت می كنید این صداها را می شنوید یا علاوه بر صدا درد هم احساس می كنید باید به پزشك مراجعه كنید.»

به طور مشابه، صدای چرق چرقی كه در هنگام خم كردن زانوها می شنوید نیز مشكل خاصی نیست. این صدا كه به كرپیتوس معروف است ناشی از حباب های هوا در مایع زلالیه (سینوویال) یا همان مایعی است كه باعث روغن كاری مفاصل می شود.
دكتر جیمی آرباتنات، از دانشگاه بیرمنگام، می گوید: «اما اگر زانو دردناك است باید به پزشك مراجعه كنید. ممكن است درد ناشی از پارگی در مینیسك – یك قطعه دیسك مانندِ غضروفی كه نقش ضربه گیر بین استخوان ران و درشت نی را ایفا می كند – باشد. برخی از پارگی ها خودبه خود درمان می شوند و برخی بعد از فیزیوتراپی بهبود پیدا می كنند، اما در بعضی موارد نیاز به جراحی وجود دارد.

تق تق فك
صدای تق تق فك در هنگام جویدن آدامس یا خمیازه رخ می دهد و ممكن است دردناك باشد. لوك كاسكارینی، مشاور جراحی سر و گردن، می گوید: «این صدا معمولاً به این دلیل است كه دیسك های غضروفی كه به عنوان بالشتك های استخوان های فك عمل می كنند، در نتیجه جویدن یا آسیا كردنِ افراطی از جایشان در می روند و وقتی فك باز می شود سر جایشان بر می گردند.»

محافظ دندان یا ورزش هایی كه عضلات اطراف فك را تقویت كند می تواند مفید باشد. برای كسانی كه از درد شدید رنج می برند، یك جراحی 20 دقیقه ای می تواند كمك كننده باشد.

ساییدن دندان

دندان قروچه یا ساییدن دندان ها به هم یكی از صداهای رایج است. دكتر كاسكارینی، می گوید: «این صدا ناشی از ساییده شدنِ مینای دندان به یكدیگر است. بسیاری از افراد در خواب دندان هایشان را به هم می سایند.»

استرس، خواب آشفته، دندانِ افتاده یا گاز گرفتنِ غیرطبیعی می تواند باعث فك درد، سردرد و ساییده شدنِ دندان ها شود. دندان پزشك ممكن است یك محافظ دندان به شما بدهد و به شما توصیه كند عوامل برهم زننده خواب مانند سیگار، الكل و كافئین را ترك كنید.

آروغ زدن
آروغ زدن به علت بلعیدن هوای زیادی رخ می دهد. وقتی هوایی كه گیرافتاده از مری یا لوله غذا آزاد می شود، باعث می شود صدای آروغ ایجاد شود. سوهاضمه یا برگشت اسید معده (وقتی كه اسید به سمت گلو حركت می كند) می تواند باعث آروغ زدن شود.
پروفسور ریس می گوید: «افراد ممكن است برای كم كردن احساس سوزش ناشی از برگشت اسید، هوا بلعیده باشند.»

گرفتگی نفس
اگر با انسداد تنفس یا خروپف ناگهان از خواب می پرید ممكن است دچار وقفه تنفسی یا آپنه خواب باشید. وقفه تنفسی وقتی رخ می دهد كه مجاری تنفسی در اثر ریزش ماهیچه های اطراف لوله هوا باریك می شود و در تنفس اختلال ایجاد می كند.

دكتر مایكل اوكو، مشاور گوش و حلق و بینی از بیمارستان یونایتد لینكلنشایر، می گوید: «بدن یك پاسخ فوری می دهد كه علت صدای وقفه تنفسی هم همین است.»
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۲۰:۰۱ - ۲۸/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۳۸۰