دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

علل و راهكارهای درمان وز وز گوش
 
وز وز گوش یكی از علامتهای پیری گوش ، آسیب به گوش و یا اختلالات گردش خون است.
به گزارش گروه علمی فرهنگی خبرگزاری صدا و سیما مركز زنجان ؛ وزوز گوش احساس بسیار آزار دهنده ای است كه در یك یا هر دو گوش بوجود می آید. درباره علل و راهكارهای وز وز گوش بیشتر بدانید

از هر 5 نفر تقریبا یك نفر به این عارضه ی شایع مبتلا می شود. لازم به ذكر است كه وزوز گوش به خودی خود بیماری محسوب نمی شود، بلكه معمولا از ابتلا به بیماری های دیگری مانند كم شنوایی مرتبط با سالخوردگی، آسیب گوش یا اختلالات سیستم گردش خون خبر می دهد. البته این عارضه در بسیاری از موارد حاكی از هیچ بیماری نگران كننده ای نیست و گرچه ممكن است با افزایش سن وخیم تر شود، در صورت درمان تا حدودی قابل بهبود است.

1. صدای بلند

كسانی كه با ابزارهای پر سر و صدا كار می كنند و یا به طور معمول موسیقی با صدای بسیار بلند پخش می كنند، خود را در معرض خطر ابتلا به وزوز گوش قرار می دهند. اما می توانید برای محافظت از خود در برابر صدمات، گام هایی بردارید. اگر بیرون از منزل می دوید، میزان صدای موسیقی خود را به نصف برسانید و حتی هنگام استفاده از دستگاه چمن زن، از محافظ شنوایی استفاده كنید.

2. افزایش بیش از حد موم گوش

غالباً، تجمع موم طبیعی گوش به نام "سرومن" می تواند گوش های شما را مسدود كرده و باعث شود صداهایی كه وجود ندارند، را بشنوید. موم باید فقط توسط پزشك برداشته شود. پس از بیرون آمدن، وزوز گوش از بین می رود.

3. اختلال مفصل گیجگاهی فكی و عضلانی

یك اختلال مفصل گیجگاهی فكی و عضلانی (TMJ) در جایی كه استخوان فك به جمجمه متصل می شود، نه داخل گوش، رخ می دهد؛ اما هنوز هم می تواند سبب شود تا صداهای غیرطبیعی را بشنوید.

4. ضربه مغزی

صدای زنگ در گوش یكی از علائم ضربه مغزی است، به خصوص اگر در یك گوش باشد. نشانه های دیگر ضربه مغزی شامل سرگیجه، حالت تهوع و سردرد است.

5. برخی داروها

انواع مختلفی از داروها، مخصوصاً در دوزهای بالاتر، باعث وزوز گوش می شوند. این موارد شامل آنتی بیوتیك های خاص، داروهای ضدافسردگی و حتی میزان اضافی آسپرین است. خوشبختانه، در بسیاری از موارد، زمانی كه مصرف دارو قطع می شود، زنگ زدن گوش متوقف می شود.

6. اتوسكلروز

یك اختلال ارثی به نام اتوسكلروز باعث رشد غیرطبیعی استخوان گوش میانی می شود. این مسئله می تواند منجر به كاهش شنوایی و وزوز گوش شده و از اواسط 30 سالگی شروع می شود؛ اما خوشبختانه، با كمك جراحی قابل درمان است و اگر می دانید كهسابقه خانوادگی اتوسكلروز را دارید، غالباً می توانید آن را به زودی رفع كنید.

7. برخی بیماری ها و شرایط پزشكی

صدای زنگ و خروش در گوش می تواند نشانه ای از یك بیماری باشد، مثل فشار غیرطبیعی مایع در گوش داخلی (بیماری مِنیِر)، تومور غیر سرطانی (نوروم آكوستیك)، فشار خون بالا، دیابت یا حتی آلرژی. اگر مطمئن نیستید كه چه چیزی سبب ایجاد صداهای عجیب در گوش شما می شود،

از نظر فنی، استرس عاطفی یك دلیل نیست؛ اما مانند تقویت كننده صدا در گوش شما عمل می كند. اگر چیزی درست پیش نرود، در پایان روز متوجه خواهید شد كه وزوز گوشتان بلندتر است. كافئین نیز تأثیر مشابهی دارد. خوشبختانه متخصص شنوایی شما می تواند با استراتژی هایی به شما كمك كند تا علائم كاهش یابند. سهم بخش مشاوره، در مسئله زنگ زدن گوش، بسیار زیاد است.

درمان وزوز گوش در صورت مراجعه به پزشك، او یكی از درمان های زیر را به شما پیشنهاد می دهد:

درمان ها با توجه به علائم در فرد متفاوت است.

- درمان دارویی(از جمله داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب)
- كاهش استرس به كمك تكنیك های مدیریت استرس
- بیوفیدبك (تكنیكی درمانی است كه در آن افراد برای بهبود سلامت خود با استفاده از امواج حاصل از بدن خودشان آموزش می بینند.)
- سمعك
- مشاوره
- تحریك عصبی صوتی
- كاشت حلزون گوش
- درمان به وسیله مالش استخوان و مفاصل
- ورزش درمانی
- كایروپراكتیك
- جراحی (تحت نوركتومی و یا رفع فشار مویرگ ها)
- تغییر در شیوه زندگی درمان خانگی اگر چه متخصصان معتقدند برای درمان وزوز گوش حتما باید به پزشك مراجعه شود زیرا همانطور كه بارها گفته شد وزوز می تواند علائم بیمار دیگری باشد كه باید درمان شود. اما داروهای گیاهی(ژینكو بیلوبا، ملاتونین) و مصرف مكمل زینك می تواند به درمان كمك كند.

داروهایی مانند كاربامازپین و بتاهیستین نیز برای درمان مفید هستند، اما این دارو ها حتما باید تحت نظر پزشك مصرف شوند.
   تاریخ: ۱۰:۴۱ - ۰۲/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۹