دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

انتشار كتاب "جستارهایی از گنجینه شبكه بهداشتی درمانی جمهوری اسلامی ایران"، توسط فرهنگستان علوم پزشكی ایران
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

انتشار كتاب "جستارهایی از گنجینه شبكه بهداشتی درمانی جمهوری اسلامی ایران"، توسط فرهنگستان علوم پزشكی ایران

كتاب "جستارهایی از گنجینه شبكه بهداشتی درمانی جمهوری اسلامی ایران"، توسط فرهنگستان علوم پزشكی ایران و با همكاری انتشارات رویان پژوه در خرداد ماه جاری منتشر شد.

این كتاب، زیر نظر دكتر سید علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشكی ایران و به اهتمام دكتر حسین ملك افضلی استاد ممتاز دانشكده بهداشت دانشگاه تهران و عضو پیوسته ی فرهنگستان و دكتر پیام روشن فكر عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و مدیرگروه جامعه شناسی سلامت و پزشكی انجمن جامعه شناسی ایران و عضو گروه ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشكی ایران، تدوین شد.

دكتر پیام روشن فكر عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی درباره این كتاب به خبرنگار وبدای دانشگاه، گفت: این كتاب حاصل پژوهشی سه ساله، از طریق جمع آوری مستندات مورد تأیید نهادهای ملی و بین المللی از برنامه های موفق بهداشت كشور است كه عموما از طریق مصاحبه هایی با مجریان این برنامه ها تهیه و تدوین شده است.

وی افزود: دو فصل از این كتاب 25 فصلی، درباره اصلاحات بهداشتی پیش از انقلاب و تجربه آذربایجان غربی و ارتباطش با اقدامات بعدی و بقیه در مورد دستاوردها و ابتكارات بعد از انقلاب می باشد.

بگفته دكتر روشن فكر، كتاب به چگونگی شكل گیری، چالش ها، و نحوه پیشبرد و به بار نشستن دستاوردهای برجسته نظام بهداشتی درمانی ایران پرداخته كه « طراحی و گسترش شبكه بهداشتی و درمان كشور، ساختار و شرح وظایف سطوح شبكه، برنامه های مشاركت مردم، برنامه های همكاری های بین بخشی، برنامه تنظیم خانواده، برنامه EPI (گسترش ایمن سازی)، برنامه تغذیه با شیر مادر و تغذیه كمكی، برنامه یددار كردن نمك طعام، برنامه آهن یاری، برنامه مبارزه با بیماریهای واگیردار، برنامه ریشه كنی فلج اطفال (در دو قسمت ) » از جمله آنهاست.

« طرح ژنریك و تأمین داروهای اساسی، برنامه بهداشت روان، برنامه بهداشت محیط، برنامه بهداشت مدارس، برنامه بهداشت حرفه ای، پایش و ارزشیابی در شبكه بهداشتی درمانی كشور، نقش سازمان های بین المللی در توسعه كمی و كیفی شبكه، ادغام آموزش و پژوهش در خدمات سلامت، روایتی خلاصه از برنامه های آموزش بهورزی از آغاز تاكنون، نكات كاربردی در راه اندازی شبكه بهداشتی درمانی شهرستان » از دیگر بخش های این كتاب است كه دكتر روشن فكر ، از آنها یاد كرد.

در بخشی از مقدمه این كه توسط دكتر مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشكی ایران نگاشته شده، آمده است:

بی تردید انتشار این مستند برای همه دست اندركاران نظام سلامت به خصوص سیاستگزاران، مدیران و برنامه ریزان بهداشت كشور و بالاخص دانشجویان مفید و آموزنده است. بیان این موفقیت ها نافی نقاط ضعف شبكه بهداشتی درمانی كشور نمی باشد و لازم است با توجه به تغییرات جمعیتی و هم چنین سیمای اپیدمیولوژی بیماریها در حال و آینده تغییرات اساسی در ساختار، دانش و مهارت منابع انسانی شبكه و بالاخره برنامه ها رخ دهد. توجه به بیماریهای مزمن، نوپدید و بازپدید، اختلالات روانی، آسیب های اجتماعی، سلامت معنوی، و آمادگی برای شرایط اضطراری از ضروریات است.

انتهای پیام/

تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۱۶:۴۰ - ۲۸/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۹