دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

65 هزار و 557 كودك قزوینی، مشمول طرح غربالگری بینایی هستند
 
قزوین- ایرنا- مدیركل بهزیستی استان قزوین از آغاز طرح غربالگری بینایی كودكان سه تا شش سال استان خبر داد و گفت: 65 هزار و 557 كودك در سطح استان مشمول این طرح هستند.
65 هزار و 557 كودك قزوینی، مشمول طرح غربالگری بینایی هستند قزوین- ایرنا- مدیركل بهزیستی استان قزوین از آغاز طرح غربالگری بینایی كودكان سه تا شش سال استان خبر داد و گفت: 65 هزار و 557 كودك در سطح استان مشمول این طرح هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی دهباشی پور روز شنبه در نشست خبری در جمع رسانه های استان، هدف از اجرای این طرح را پیشگیری از معلولیت هایی نظیر نابینایی و كم بینایی و تنبلی چشم، كاهش عوارض اجتماعی و روانی ناشی از كم بینایی یا نابینایی كودك در خانواده ها و تأمین سلامت جمعیت آینده كشور دانست و افزود:در این طرح، كودكان دچار اختلال بینایی و تنبلی چشم شناسایی و امكان درمان و مداوای آنها فراهم می شود.

وی اظهار داشت: به همین منظور 53 مركز مثبت زندگی و 17 پایگاه دیگر، كار سنجش بینایی كودكان سه تا 6 سال را در سطح استان با همكاری دانشگاه علوم پزشكی برعهده دارند كه این طرح تا پایان سال ادامه دارد.

دهباشی پور با بیان اینكه این طرح در سه سطح اجرا می شود، تصریح كرد: در سطح اول این طرح، كودكان با كمك مربی و دستگاه غربالگری بینایی در پایگاه های سنجش ثابت یا سیار در مناطق شهری و روستایی معاینه می شوند.

این مسوول افزود: در سطح دوم، كودك به اپتومتریست ارجاع داده شده و بعد از مشخص شدن وضعیت كودك پس از معاینه در صورت لزوم برای معاینات تخصصی تر به پزشك معرفی می شود و در نهایت كودكانی كه در زمان اجرای طرح تنبلی چشم مورد سنجش بینایی قرار می گیرند در صورت نیاز به كمك هزینه عینك و جراحی چشم از طرف سازمان بهزیستی مورد حمایت قرار می گیرند.

وی خاطرنشان كرد: برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی در كودكان سه تا 6 ساله با هدف كاهش این اختلالات از طریق تشخیص و درمان به موقع بیماری در سنین طلایی یعنی زیر پنج سالگی اجرا می شود.

دهباشی پور اضافه كرد: سال گذشته بیش از 60 هزار نفر جامعه هدف بهزیستی در اجرای این طرح حضور داشتند كه از این تعداد 2 هزار و 950 نفر از این كودكان مشكوك به اختلالات بینایی بودند كه 49 نفر به پزشك متخصص ارجاع داده شدند.

وی هزینه معاینه هر كودك در مراكز غربالگری بینایی سنجی را 15 هزار تومان اعلام كرد و افزود: والدین كودكان متولد 1396 تا 1398 می توانند برای اطمینان از سلامت چشم فرزندانشان به مراكز تعیین شده در سطح استان مراجعه كنند چرا كه انجام این غربالگری در پیشگیری از اختلالات بینایی و كم بینایی در بزرگسالی تأثیر بسزایی دارد.

كم شنوایی شایع ترین نقص مادرزادی در زمان تولد كودكان است

مدیركل بهزیستی استان قزوین گفت: كم شنوایی از جمله شایع ترین نقایص مادرزادی در زمان تولد بوده و از آنجا كه نقص پنهانی است، تشخیص زودرس آن نیز بسیار مشكل و عموماً بسیار دیر انجام می شود.

وی اظهار داشت: پیشگیری از این نقص در راستای ارتقای سلامت عمومی جامعه و كاهش هزینه های بهداشتی نقش عمده ای دارد كه در این راستا غربالگری در دوره نوزادی طی سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

دهباشی پور با اشاره به غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران، افزود: این برنامه با هدف كشف نواقص شنیداری و انجام مداخله زود هنگام از بدو تولد نوزادان و شیرخواران انجام می گیرد.

وی اظهار داشت: این برنامه از جمله طرح های ملی سازمان بهزیستی كشور است و از سال 84 در كشور و از سال 86 در استان قزوین با پوشش هشت درصدی آغاز شد و در حال حاضر به پوشش 100 درصدی جامعه هدف رسیده است.

دهباشی پور با بیان اینكه سالانه سه طرح غربالگریی شنوایی، بینایی و ژنتیك در دستور كار این سازمان قرار دارد، گفت: به همین منظور طرح غربالگری شنوایی نوزادان از بدو تولد نیز به صورت روزانه در سطح بیمارستان های دولتی و خصوصی انجام می شود.

سال گذشته بیش از 15 هزار نوزاد قزوینی غربالگری شنوایی شدند

مدیركل بهزیستی استان قزوین گفت: سال گذشته 15 هزار و 158 نوزاد قزوینی غربالگری شنوایی شدند كه از این تعداد 84 نفر دچار اختلال شنوایی بودند.

وی با بیان اینكه 10 مركز غربالگری شنوایی نوزادان در استان فعال است، اظهار داشت: این طرح در همه بیمارستان ها و زایشگاه های استان انجام می شود و نوزادان در بدو تولد مورد آزمایش شنوایی قرار می گیرند.

دهباشی پور تصریح كرد: براساس این طرح نوزادان پس از تولد و قبل از ترخیص، توسط سنجشگران تحت نظارت بهزیستی مستقر در بیمارستان ها و بخش نوزادان سنجش می شوند و در صورت مشكوك شناخته شدن به مراكز تخصصی شنوایی سنجی ارجاع شده و پس از انجام آزمایشهای تشخیصی تحت درمان قرار می گیرند و در صورت نیاز به پزشكان متخصص ارجاع می شوند.

وی تاكید كرد: نقص شنوایی نوعی معلولیت پنهان و یكی از شایع ترین ناهنجاری های بدو تولد است كه در جوامع مختلف به دلایل نداشتن علائم ظاهری در كودك و نا آگاهی خانواده ها از علایم اولیه آن با تأخیر بسیار زیاد شناسایی شده و اثرات بسیار حادی بر گفتار كودكان دارد.

این مسوول افزود: همچنین به دلیل كاهش فرصت های گوش دادن، توانایی آوایی زبان صدمه می بیند كه این امر بر توانایی یادگیری واژگان و زبان، تأثیرگذار خواهد بود.

دهباشی پور یادآور شد: كم شنوایی در كودكان وضعیتی پنهان است و در صورت اجرا نشدن برنامه های غربالگری شنوایی ممكن است از 18 تا 30 ماهگی پنهان بماند.

وی با بیان اینكه به طور میانگین چهار تا پنج درصد نوزادان دچار اختلالات شنوایی هستند، افزود: سرانه غربالگری هر كودك برای بهزیستی تقریباً 18 هزار تومان است كه در صورت تشخیص به موقع، هزینه درمان كمتر خواهد شد.

برچسب ها
- درمان ناشنوایی
- سازمان بهزیستی
- نابینایی
- استان قزوین
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۴:۰۱ - ۲۸/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۵