دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

انصراف از درمان برخی بیماران نیازمند به خدمات توانبخشی
 
نایب رئیس سازمان نظام پزشكی تهران با اشاره به وضعیت نامناسب كلینیك های توانبخشی از ریزش پرسنل و انصراف از درمان برخی بیماران این مراكز در كشور خبر داد.
نایب رئیس سازمان نظام پزشكی تهران با اشاره به وضعیت نامناسب كلینیك های توانبخشی از ریزش پرسنل و انصراف از درمان برخی بیماران این مراكز در كشور خبر داد.

انصراف از درمان برخی بیماران نیازمند به خدمات توانبخشی
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، موج گرانی ها تنها به كالاها و خدمات ضروری محدود نمانده است و در این میان كالاها و خدمات درمانی و به ویژه توانبخشی را نیز دربر گرفته است. اكثریت جامعه هدف توانبخشی، افراد دارای معلولیت است كه به گفته سازمان جهانی بهداشت 10 تا 15 درصد جمعیت هر كشور را تشكیل می دهند.

در این میان تنها بیش از 1.5 میلیون نفر از افراد دارای معلولیت توسط بهزیستی ثبت شده اند كه می توانند از خدمات ارائه شده در مراكز توانبخشی این سازمان بهره ببرند، سایر افراد دارای معلولیت و همچنین بیماران و مصدومان حوادث در معرض معلولیت باید از مراكز خصوصی بهره ببرند. افزایش هزینه ها در پی گرانی های اخیر هم وضعیت این مراكز را به خطر انداخته و هم اینكه بسیاری از توانخواهان را دچار مشكل كرده است.

«محمدرضا اسدی» نایب رئیس سازمان نظام پزشكی تهران بزرگ در گفت وگو با ایلنا با اشاره به وضعیت نامناسب مراكز كاردرمانی، گفتار درمانی و فیزیوتراپی اظهار كرد: در حال حاضر كمترین درخواست برای تأسیس كلینك های توانبخشی وجود دارد، اصلی ترین دلیل این موضوع نیز نخست گرانی بیش از حد تجهیزات است و دوم اجاره بالای مكان و فضا بر اساس استانداردهای تعریف شده است.

وی افزود: در كنار این گرانی تجهیزات و فضای فیزیكی، تعرفه های خدمات توانبخشی نیز غیركارشناسی است كه پیش از این در مورد آن هشدار داده بودیم و بیمه ها هم كه باید در این حوزه كمك می كردند نتوانستند در این رابطه كمكی ارائه دهند به همین دلیل هزینه های كاردرمانی افزایش پیدا كرده و خسارت آن به جامعه هدف توانبخشی كه عمدتا معلولان هستند، وارد شده است.

اسدی در ادامه اظهار كرد: ریزش پرسنل درمانگری كه در كلینیك های توانبخشی كار می كنند، بسیار مشهود است به این دلیل كه كلینیك ها نمی توانند پرداختی رضایت بخشی را به این پرسنل داشته باشند و متأسفانه به سمت ارائه خدمت در منزل سوق پیدا می كنند كه این موضوع هم اگرچه تعرفه مشخصی دارد با این حال این خدمات گرانتر بوده و هر كسی نمی تواند آن ها را پرداخت كند و این اجحاف بزرگی به خانواده ها است.

وضعیت نامطلوب مراكز توانبخشی مشاور رئیس كل سازمان نظام پزشكی در ادامه با بیان اینكه بیمه ها باید رابطه مالی بین درمانگر و درمانجو را قطع كنند، گفت: متأسفانه در این زمینه كاستی هایی وجود دارد كه خود بیمه ها برای این كاستی ها دلایل خود را بیان می كنند، اما قانون بخشی از راه حل را در موضوع هدفمند كردن یارانه ها در نظر گرفته است تا بتوانند این وضعیت را تعدیل كند.

اسدی یادآور شد: اگر تعرفه ها اصلاح نشوند، كلینیك ها و مراكز كاردرمانی و توانبخشی به سمت تعطیل شدن می روند و از سوی دیگر در صورت عدم پوشش بیمه ای، پرداختی از جیب بیمار افزایش پیدا كرده و آن ها دچار آسیب می شوند. گروه مظلوم خدمت دهنده نظام سلامت، گروه توانبخشی است و گروه مظلوم خدمت گیرنده و بیمار، افراد دارای معلولیت هستند و در حقیقت تصمیم سازان در این عرصه اولویت هایشان رسیدگی به این دو قشر نیست.

انتقاد از پوشش حداقلی بیمه ای وی تأكید كرد: باید روی این گروه و ارائه خدمات آنها تمركز كنیم. وقتی چنین كاری انجام دهیم می توان از بروز معلولیت های جدید جلوگیری كرد. اگرچه بسته های خدمتی در وزارت بهداشت برای افراد دارای معلولیت تعریف شده است، اما این بسته ها كفاف معلولان را نمی دهد و حتی به 10 درصد معلولان ثبت شده نیز نمی توانیم خدمت ارائه دهیم.

وی یادآور شد: خدمات پركاربرد مانند كاردرمانی، گفتار درمانی و حتی شنوایی سنجی و بینایی سنجی كه مورد نیاز است به صورت جامع وارد بسته های سلامت وزارت بهداشت نشده است و اگر خدمتی هم وارد این بسته ها شده برای همه افراد نبوده است. گستردگی خدمات زیاد و نیاز به آن ها نیز زیاد است. همچنین تعداد افراد نیازمند نیز بسیار زیاد است، اما تنها 30 درصد از آنها از این بسته ها بهره مند می شوند.

افزایش چشمگیر قیمت تجهیزت توانبخشی اسدی همچنین با اشاره به افزایش قیمت تجیهزات توانبخشی نیز اظهار كرد: بخشی از تجهیزات توانبخشی كمكی است كه مورد نیاز روزمره افراد دارای معلولیت است و قیمت آن ها ظرف دو سال افزایش چشمگیری پیدا كرده است. اینها هزینه های ثابت است و علاوه بر آن برخی تجهیزات مصرفی نیز وجود دارد كه همه آن ها بر روی مراكز توانبخشی و خانواده ها سربار شده است.

عضو سابق هیئت مدیره انجمن علمی كاردرمانی ایران یادآور شد: این وضعیت موجب شده است تا بسیاری از همكارانی كه در مراكز توانبخشی كار می كردند، كار خود را رها كرده و از سوی دیگر برخی از خانواده ها از ادامه درمان اعضای خود انصراف داده و این روند را متوقف كرده اند و برخی دیگر نیز توالی درمان خود را كاهش داده اند كه این مسأله در آینده موجب افزایش معلولیت های بیشتری خواهد شد.

ناتوانی توانخواهان در تهیه وسایل توانبخشی «منصور رایگانی» رئیس انجمن طب فیزیكی و توانبخشی ایران نیز در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به افزایش قیمت تجهیزات كمك توانبخشی اظهار كرد: همزمان با افزایش قیمت ها، موج گرانی همه كالاها و خدمات را دربر گرفته است و در واقع این افزایش قیمت ها تنها به كالا و ملزومات توانبخشی منحصر نشده است.

وی با بیان اینكه اقلام و كالاهای توانبخشی بسیار متنوع هستند، گفت: این موضوع از لوازم شخصی توانبخشی مورد استفاده افراد دارای معلولیت تا وسایل پیچیده مورد استفاده در كلینیك های كاردرمانی، فیزیوتراپی و توانبخشی را دربر می گیرد و هر یك از توانخواهان به فراخور نیاز خود از آن استفاده می كنند.

وی افزود: میزان افزایش قمیت در تجهیزات متفاوت است، برخی اقلام افزایش 100 درصدی قیمت و برخی 200 درصدی داشته اند. البته 50 درصد افزایش قیمت این تجهیزات هم افزایش قابل توجهی است كه خرید آن ها خارج از توان توانخواهان است. افزایش قیمت قابل توجه بوده و توانخواهان با توجه به درآمد و كمك هزینه های ثابتی كه می گیرند از تهیه این وسایل ناتوانند.

رایگانی ادامه داد: افزایش قیمت های اخیر نیز آنها را متأثر كرده است و دسترسی آنها به این وسایل را دچار مشكل كرده است. آمار دقیقی از اینكه چه تعداد از افراد از ادامه درمان خود انصراف داده اند را نمی توان ارائه داد با این حال چنین موضوعی وجود دارد و درصدی از توانخواهان به دلیل افزایش هزینه ها در گروه كالاهای توانبخشی از ادامه درمان انصراف داده و تعدادی نیز درمان خود را به تعویق انداخته اند.

وی افزود: ما سال ها است كه در حوزه توانبخشی با مشكلاتی مانند افزایش هزینه ها مواجه هستیم اما این موضوع در دو سال اخیر تشدید شده است، برخی از خدمات توانبخشی مشمول بیمه نیست. از سوی دیگر دسترسی به تجهیزات و دستگاه های پیشرفته نیز به دلیل قیمت های بالا دچار محدودیت است و مراكز و بیمارستان ها عملا به دلیل گرانی آنها امكان استفاده ندارند. اگر هم امكان استفاده داشته باشند به دلیل تعرفه های بسیار پایین استفاده از این دستگاه ها برای آنها مقرون به صرفه نیست. اینها موارد بسیار مهمی است كه باید بررسی شوند.

برنامه هایی برای توسعه توانبخشی در مراكز بیمارستانی دولتی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی یادآور شد: البته برنامه هایی در بیمه سلامت و معاونت درمان وزارت بهدشت در دست تدوین است تا افراد نیازمند توانبخشی امكان استفاده از این خدمات را داشته باشند و هم اینكه بسترهای لازم در مراكز بیمارستانی برای ارائه خدمات توانبخشی فراهم شود.

وی بیان كرد: قدم اول پیشگیری از معلولیت، ارائه خدمات توانبخشی در مراكز درمانی و بیمارستانی است. یعنی اینكه سرویس های توانبخشی در این مراكز راه اندازی و تحت پوشش بیمه قرار بگیرد و پرسنل متناسب با این خدمت شامل پزشك متخصص، فیزیوتراپیست، كاردرمانگر، گفتاردرمان نگر، كارشناس مددكاری، كارشناس روانشناسی و پرستار نیز در آنها مستقر باشند تا بیماری كه دچار مشكل می شود و این مشكل در صورت عدم رسیدگی منجر به معلولیت او می شود را مورد رسیدگی قرار داده و از بروز معلولیت جلوگیری كنند.

وی یادآور شد: انتظار می رود مجموعه های حاكمیتی و به ویژه دولت نگاه ویژه ای را به خدمات و لوازم توانبخشی معلولان داشته باشد. این می تواند به صورت ارائه یارانه باشد یا اینكه كمك هزینه های آنها را بالا ببرند تا این افراد از خدمات توانبخشی بی بهره نمانند. اگر این افراد از این خدمات محروم شوند معلولیت آنها تشدید می شود.

دولت با پرداخت وام های بلند مدت كمك كند «حسن رزمیان مقدم» عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم در این باره به ایلنا گفت: مشكلات این چنینی مربوط به دولت است، چرا كه مشكلات مرتبط به اجرا است نه تقنین قوانین، كمبود قانون برای این موضوعات نداریم. اگر مشكلی در اجرای قانون وجود دارد به كمیسیون ارجاع دهند، اما تاكنون این مشكلات به كمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارجاع داده نشده است.اگر هم ارجاع داده شده باشد در هیئت رئیسه مطرح نشده و به همین دلیل ما نمی دانیم كه این موضوع ارائه نشده است.

این نماینده مجلس یادآور شد: با توجه به گرانی های اخیر و اینكه جامعه هدف مراكز توانبخشی و كاردرمانی معلولان هستند، باید مراكز بیایند و مشكلات خود را مطرح كنند و دولت نیز با وام های بلند مدت و سود كمتر به آنها كمك كند.
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۳:۲۸ - ۲۸/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۳