دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

آیا زدن 2 ماسك علیه كرونا كارایی بیشتری دارد؟
 
زدن 2 ماسك در برابر انتشار ویروس كرونا كارآیی بیشتری داشته و صد در صد منطقی و كاربردی تر است.

ایرنا: فرهاد مصدق متخصص ریه افزود: اگر ماسك جراحی استفاده می كنید در صورت مرطوب شدن و خیس شدن حتما باید آن را تعویض كنید.

وی با بیان اینكه برای افراد همچنان استفاده از ماسك های پارچه ای چالش برانگیز است، اظهار داشت: این نوع ماسك ها هم كاربردی هستند اما بهتر است در نبود ماسك های جراحی از آنها استفاده شود، در مكان یابی مانند داروخانه كلینیك، بیمارستان و از این قبیل كه امكان پخش ویروس بیشتر از سایر مكانها است حتما به جای پارچه ای از همان ماسك جراحی استفاده كنید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ارتش ادامه داد: در خصوص ماسك های سوپاپ دار هم توجه كنید كه این نوع ماسك برای استفاده عموم نیست چرا كه طوری طراحی شده اند كه وقتی بازدم انجام می دهید دریچه های آن باز می شوند و ممكن است در صورت ناقل بودن آن را به بیرون منتقل كنید.

مصدق تصریح كرد: قبل از اینكه ماسك بزنید، دست های خود را با آب و صابون شسته یا با محلول های الكلی ضدعفونی كنید، دهان و بینی خود را با ماسك بپوشانید و مطمئن شوید كه بین صورت و ماسك هیچ فاصله ای وجود ندارد، به محض اینكه ماسك مرطوب شد، آن را با یك ماسك جدید تعویض كنید و از ماسك یكبار مصرف، دوباره استفاده نكنید.

این پزشك تاكید كرد: مهمترین هدف از ماسك زدن جلوگیری از انتشار قطراتی است كه همراه با تنفس خارج می شود. باید همه افراد از ماسك درست استفاده كنند تا انتقال ویروس كرونا از فردی به فرد دیگر به حداقل برسد و تنفس با ترشحات تنفسی از مسیر دهان، بینی، سطوح آلوده، تماس با دست آلوده و غیره می تواند تعیین كننده احتمال ابتلا به كرونا باشد.

مصدق افزود: ویروس كرونا بر اساس پروتئین های سطحی، آنتی ژن و ژنتیك متفاوت است و این موضوع شدت ابتلا به بیماری را متفاوت می كند.

پژوهشگران می گویند كه استفاده از ماسك های جراحی زیر ماسك پارچه ای بیشترین محافظت را ایجاد خواهد كرد، زیرا ماسك جراحی به عنوان یك فیلتر كار می كند و ماسك پارچه ای یك لایه مازاد می افزاید و به تناسب آن كمك می كند.

در مكان هایی كه رعایت فاصله اجتماعی دشوار است، مانند هواپیما یا در فروشگاه ها، دو ماسك محافظت مازاد ایجاد می كند و پژوهش ها نشان داده اند كه ماسك های پارچه ای چندلایه می توانند 50 تا 70 درصد از قطره ها و ذره های ریز را مسدود كرده و گسترش كووید را محدود كنند.

مركز پیشگیری و كنترل بیماری CDC پیشنهاد می كند كه مردم ماسك هایی را استفاده كنند كه حداقل دو لایه پارچه نخی محكم بافته شده باشند، مانند پارچه لحافی یا ملافه های پنبه ای.

ماسك های جراحی یكبار مصرف كه از یك ماده مشتق شده از پلاستیك به نام پلی پروپیلن ساخته شدند، در فیلتر كردن ذره ها از یك ماسك پارچه ای موثرتر هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی امروز شنبه گفت: تاكنون یك میلیون و 411 هزار و 731 نفر در كشور به طور قطعی به ویروس كرونا مبتلا شده و با فوت 82 نفر از بیماران مبتلا به كرونا در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان كرونا در كشور به 57 هزار و 889 نفر رسیده است.

سیما سادات لاری با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان كرونا در ایران افزود: در 24 ساعت گذشته تا ظهر امروز (11 بهمن 1399) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی 6 هزار و 317 بیمار جدید مبتلا به كووید19 در كشور شناسایی شد و 506 نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران كووید19 در كشور به یك میلیون و 411 هزار و 731 نفر رسید.
منبع خبر:
خوزنا
   تاریخ: ۰۹:۰۶ - ۱۲/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۸