دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

برنامه های هلال احمر در حوزه تاب آوری صرفا آموزش همگانی نیست
 
تهران - ایرنا - رئیس جمعیت هلال احمر گفت: برنامه های این جمعیت در حوزه تاب آوری از طریق مشاركت داوطلبانه صرفا در آموزش همگانی خلاصه نمی شود.
برنامه های هلال احمر در حوزه تاب آوری صرفا آموزش همگانی نیست تهران - ایرنا - رئیس جمعیت هلال احمر گفت: برنامه های این جمعیت در حوزه تاب آوری از طریق مشاركت داوطلبانه صرفا در آموزش همگانی خلاصه نمی شود.

كریم همتی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در پاسخ به این سوال كه هلال احمر چه برنامه های داوطلبانه ای را برای تاب آوری جامعه در دستور كار دارد، اظهار داشت: جمعیت هلال احمر مطابق با اصول هفتگانه نهضت جهانی و همچنین اساسنامه مصوب مجلس شورای اسلامی، نهادی است كه فعالیت های خود را بر اساس مشاركت داوطلبانه مردم به انجام می رساند، از این رو با تعداد قابل توجهی از اعضا و داوطلبان كه از اقشار و گروههای سنی مختلف هستند در ارتباط مداوم است.

وی ادامه داد: از طرفی به موجب قانون وظیفه آموزش همگانی با هدف افزایش آمادگی و تاب آوری در جامعه برای مواجهه با حوادث و سوانح به جمعیت هلال احمر سپرده شده و این امر نیز موجب افزایش ارتباط مداوم جمعیت با عموم مردم شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر توضیح داد: این جمعیت از دو مسیر به افزایش تاب آوری در سطح جامعه كمك می كند، اول آموزش اعضا كه شامل امدادگران، نجاتگران، كانون های دانش آموزی و دانشجویی و نظایر آن و پس از آن آموزش مستقیم عموم مردم در سطح جامعه است.

همتی اضافه كرد: بدیهی است كه این افراد آموزش دیده ضمن آنكه خود به عنوان شهروندانی آماده به تحقق جامعه آماده كمك می كنند، با آگاه سازی اطرافیان خود موجب گسترش آموزه های فرهنگ آمادگی با هدف دستیابی به جامعه تاب آور می شوند، از این رو هریك از اعضای داوطلب یا فراگیران آموزش های همگانی به نوعی سفیران آمادگی و تاب آوری جمعیت در سطح جامعه هستند.

وی گفت: اجرای برنامه های مختلف كه از آن جمله می توان به طرح خانه های هلال اشاره كرد نیز تاب آوری را در اهداف خود دنبال می كنند، خانه های هلال، تقویت فرهنگ آمادگی و تاب آوری را تا سطح روستاها و دهستانها كه معمولا در برنامه ریزی های اجتماعی كمتر مورد توجه قرار می گیرند، گسترش داده است.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینكه برنامه های این جمعیت در حوزه تاب آوری از طریق مشاركت داوطلبانه صرفا در آموزش همگانی خلاصه نمی شود، گفت: در حوزه افزایش تاب آوری، می توان دو موضوع آموزش همگانی و خانه های هلال را به عنوان دونمونه موفق و اثربخش از خدمات جمعیت هلال احمر برشمرد، گرچه برنامه های دیگری نیز به صورت موردی یا مناسبتی توسط جمعیت هلال احمر با همین هدف در طول زمان به مرحله اجرا می رسد.

وی افزود: در شهریور امسال به ریاست جمهوری و ملت ایران قول دادیم كه تا پایان دولت دوازدهم، تعداد خانه های هلال را به پنج هزار خانه افزایش دهیم كه در دهه فجر امسال شاهد افتتاح صدها خانه هلال در كشور بودیم.

همتی اعلام كرد: تعداد خانه های راه اندازی شده تا پایان 22 بهمن، بیش از 4100 خانه هلال بوده و پیش بینی می كنیم جشن راه اندازی پنج هزار خانه هلال را در اردیبهشت 1400 و همزمان با هفته هلال احمر برگزار كنیم.

وی گفت: با راه اندازی این تعداد خانه هلال در كشور و ارتقاء كیفی آنها، شاهد بهبود تاب آوری جامعه خواهیم بود و می توانیم امیدوار باشیم كه در صورت رخ داد بلایای طبیعی، شاهد كاهش معنادارِ تلفات انسانی و صدمات مالی و مادی باشیم.

فعالیت در خانه های هلال جمعیت هلال احمر، كاملا داوطلب محور است و از هیچ اعتبارات دولتی برای راه اندازی آن استفاده نمی شود و برای راه اندازی این خانه ها از اماكن عمومی، مساجد، مدارس و نظایر آن استفاده شده است.

ارتقای سطح آگاهی عمومی جامعه در برابرسوانح و فعالیت های بشر دوستانه، افزایش آمادگی جوامع محلی در برابرسوانح، كاهش آسیب پذیری در برابر سوانح با رویكرد تاب آوری، توسعه ظرفیت های داوطلبانه در جوامع محلی و مسوولیت های اجتماعی از جمله اهداف فعالیت خانه های هلال است.

به گزارش ایرنا، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می كوشد تا به اهدافی كه در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارت از تلاش برای تسكین آلام بشری، تأمین احترام انسان ها و كوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.

جمعیت هلال احمر اكنون در زیرمجموعه خود دارای چهار سازمان فعال و گسترده در زمینه های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تداركات پزشكی، چهار معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، آموزش و پژوهش، پشتیبانی و منابع انسانی، معاونت امور بین الملل، یك شركت در زمینه تولید محصولات نساجی و ملزومات امدادی، یك مؤسسه علمی كاربردی و یك مركز پزشكی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران عتبات عالیات است.

همچنین دبیرخانه كمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت می كند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه ای نزدیك به یك قرن در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تأسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفت گانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر حركت كرده است.

برچسب ها
- كریم همتی
- دولت دوازدهم
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۳۷ - ۰۲/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۰