دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

اتیسم، متاثر از بی توجهی والدین/ اتیسم بیماری نیست
 
مسئول فنی یكی از مراكز اتیسم استان قم گفت: علت اصلی و چرایی بروز علائم اتیسم هنوز مشخص نیست ولی ژنتیك و فقر محیطی برای این بیماری شناسایی شده است.
اتیسم، متاثر از بی توجهی والدین/ اتیسم بیماری نیست یلدا شنوفی مسئول فنی یكی از مراكز اتیسم استان قم در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایسنا قم با اشاره به اینكه پذیرش كودكان اتیسمی با تشخیص و تائید روانپزشك انجام می شود، اظهار كرد: سن 2 تا 6 سال، سن طلایی بچه ها است و ما در این سن می توانیم با آموزش های ویژه كودكان اتیسمی را آماده رفتن به مدرسه كنیم.

وی با بیان اینكه اتیسم در سه طیف خفیف، متوسط و شدید بروز پیدا می كند، عنوان كرد: علائم اتیسم معمولا پس از 3 سالگی در كودك رخ می دهد ولی در موارد شدید امكان دارد حتی در 2 سالگی نیز قابل تشخیص باشد.

این كارشناس اتیسم با اشاره به اینكه هیچ بچه اتیسمی شبیه دیگری نیست و این علائم در هر فردی متفاوت است، مطرح كرد: روش آموزشی ما به صورت تك نفره است و هر بچه یك مربی خصوصی دارد.

وی با بیان اینكه این كودكان در هفته به دو جلسه كاردرمانی و گفتاردرمانی نیاز دارند، خاطرنشان كرد: همچنین باید به طور مداوم توسط كارشناسان از نظر ذهنی، حركتی، گفتاری و ... ارزیابی شوند.

شنوفی با اشاره به اینكه ابتدا باید مشكل این كودكان را كشف و سپس به آموزش مهارت اقدام كنیم، تصریح كرد: اگر سطح بیماری خفیف باشد این كودكان می توانند پس از طی دوره های آموزشی به مدرسه های عادی بروند و تا زمانی كه والدین اعلام نكنند كسی متوجه اتیسم این كودك نخواهد شد.

وی ادامه داد: اگرچه با آموزش های مختلف می توان شدت این بیماری را كاهش داد اما هنوز نمی توان گفت كه پس از مدتی این كودكان به شرایط عادی بازخواهند گشت.

مسئول فنی یكی از مراكز اتیسم استان قم با بیان اینكه هدف ما از این آموزش ها این است كه این كودكان به یك استقلال برسند، یادآور شد: این بیماری بیش تر در پسرها به وجود می آید و تقریبا از هر 4 نفر تنها یكی از آن ها دختر است.

وی با اشاره به اینكه اتیسیم اختلال عصبی رشدی است، بیان كرد: همچنین این بیماری را نمی توان در غربالگری دوران بارداری تشخیص داد.

شنوفی افزود: هنوز علم به علت اصلی این بیماری نرسیده و به همین دلیل نیز هنوز نتوانسته ایم درمان مشخصی برای آن پیدا كنیم.

وی با بیان اینكه بیماری یك چیزی است كه بالاخره یك روزی خوب می شود درنتیجه هنوز نمی توانیم به اتیسم بیماری بگوئیم، ابراز كرد: تاثیرگذاری اتیسم در شناخت، رفتارهای تكراری، مهارت اجتماعی، مهارت فردی، گفتار و ... است ولی در جزئیات حدود 60 نوع علائم مختلف دارد.

این كارشناس اتیسم با اشاره به اینكه شناخت خانواده ها می تواند تاثیر بسیار بالایی در بهبود شرایط این كودكان داشته باشد، تاكید كرد: این كودكان در ظاهر قابل تشخیص نیستند ولی متاسفانه بیشتر آن ها دچار اختلال همراه هستند، یعنی كودكان اتیسمی داریم كه همزمان دچار سندرم داون نیز هستند.

وی درپایان اضافه كرد: داروی خاصی برای اتیسم وجود ندارد ولی به دلیل اینكه قالب این كودكان مشكل عدم تمركز دارند، روانپزشكان داروهایی برای بهبود تمركز آن ها تجویز می كنند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۴۲ - ۳۰/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۹