دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

برخی اقلام توانبخشی ساخت داخل بی كیفیت هستند
 
سرپرست دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشكی بهزیستی كشور با بیان اینكه برخی اقلام توانبخشی ساخت داخل از كیفیت مناسب برخوردار نیست، درباره ارائه خدمات دندانپزشكی به افراد دارای معلولیت و سالمندان توضیحاتی ارائه كرد.
سرپرست دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشكی بهزیستی كشور با بیان اینكه برخی اقلام توانبخشی ساخت داخل از كیفیت مناسب برخوردار نیست، درباره ارائه خدمات دندانپزشكی به افراد دارای معلولیت و سالمندان توضیحاتی ارائه كرد.

برخی اقلام توانبخشی ساخت داخل بی كیفیت هستند
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«رامین رضایی» سرپرست دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشكی بهزیستی كشور درباره مراكز روزانه توانبخشی گفت: در حال حاضر حدود 50 هزار نفر از مددجویان در هزار و 500 مركز روزانه توانبخشی بهره مند می شوند.

وی ادامه داد: براساس پروتكل ها و رعایت موارد بهداشتی كه در دوران كرونا مطرح بود ما به تبعیت از ستاد كرونا مكلف شدیم تا آموزش ها از راه دور انجام شود و این به معنی تعطیلی مراكز نبود بلكه صرفا به دلیل رعایت پروتكل های بهداشتی موارد آموزشی از راه دور انجام می شد. در حال حاضر با توجه به اینكه شهرها در وضعیت آبی و زرد قرار گرفتند مراكز ما فعال هستند و مددجویان در مراكز توانبخشی روزانه خدمات دریافت می كنند. از ابتدای سال نیز بازدیدهای مكرر از مراكز داشته ایم و خوشبختانه مراكز با ظرفیت كامل در حال ارائه خدمات به مددجویان هستند.

سرپرست دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشكی بهزیستی كشور با بیان اینكه هیچ مركز روزانه توانبخشی تعطیل نشده و در نتیجه ریزش پرسنل هم در این بخش نداشته ایم، گفت: در طول دوران كرونا با تهیه بسته های مجازی تلاش كردیم كه خانواده ها را درگیر برنامه های توانبخشی كنیم و در این مدت دو سال مددجویان از خدمات توانبخشی بی بهره نبوده اند.

رضایی درباره كاهش حضور مددجویان در برخی از مراكز گفت: وقتی یك سال و نیم دوسال مددجو از مركز دور می ماند، طبیعتا در حضور مجدد مددجویان تاثیرگذار خواهد بود. در سیستم كلاسیك آموزش هم این موضوع وجود داشت و زمانی كه مدارس آغاز به كار كرد برخی از دانش آموزان به دلیل نگرانی هایی كه وجود داشت در مدارس حاضر نشدند این موضوع درباره مراكز توانبخشی هم وجود داشت اما در حال حاضر كه شرایط عادی است برگشت مددجویان به مراكز اتفاق افتاده است.

او افزود: ما همیشه یك سری از مددجویان را در زمان های مختلف به دلیل بیماری یا موارد دیگر نداریم اما این به معنی انصراف آن ها از دریافت خدمات نیست و به محض اینكه شرایط شان مساعد شود برای دریافت خدمات به مراكز مراجعه می كنند و ما مشكلی در این زمینه نداریم و حضور مددجویان در مراكز قابل قبول است و مراكز ما مانند دوران قبل از كرونا در حال فعالیت هستند.

وی گفت: طبیعتا به دنبال تحریم های ظالمانه ای كه به كشور ما تحمیل شده است مددجویان ما هم بی نصیب از این فشارهای اقتصادی نمانده اند، اما تمام تلاش سازمان این است كه تا حدی كه مقدور است مشكلات مددجویان را به حداقل برساند. به طور مثال یارانه ای كه ما برای حضور مددجویان در مراكز روزانه پرداخت می كنیم تلاش كردیم تا علیرغم سختی های اقتصادی كه داشتیم 35 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا كند. همچنین تلاش كردیم تا بتوانیم برای مدت 6 ماه با توجه به بودجه ای كه در اختیار داریم هزینه ایاب و ذهاب مددجویان را از منزل به مركز و بالعكس پرداخت كنیم البته هنوز این امر محقق نشده است. همچنین تلاش كردیم یك میان وعده غذایی را نیز در مراكز برای مددجویان تامین كنیم.

سرپرست دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشكی بهزیستی كشور درباره تامین وسایل توانبخشی گفت: ما سعی می كنیم تا جایی كه مقدور است مددجویان ما به دلیل نداشتن وسایل كمك توانبخشی در مضیقه نباشند. امروز موضوعی كه باعث نارضایتی مددجویان ما شده است بی كیفیت بودن برخی اقلام توانبخشی ساخت داخل است. طبیعتا ما به دلیل تحریم ها و مشكلاتی كه داریم ورود وسایل باكیفیت توانبخشی خارجی به كشور با مشكل مواجه است اما ما اقدامات مان را برای تامین این وسایل مورد نیاز از طریق ساخت داخل انجام دادیم و تلاش كردیم كه با تعامل با سازندگان بخشی از این نقاط ضعف را رفع كنیم تا متناسب با نیازمندی های مددجویان وسایل باكیفیت تر در اختیار مددجویان قرار دهیم.

رضایی درباره افزایش قیمت وسایل توانبخشی تصریح كرد: طبیعی است كه با بالارفتن هزینه های تولید هزینه های وسایل توانبخشی نیز افزایش پیدا كرده است ما سعی كردیم بخشی از این هزینه ها و نیازها را با افزایش یارانه ها برای مددجویان جبران كنیم. خوشبختانه در مراكز استانی ما برخی از این وسایل كمك توانبخشی موجود است و امیدواریم بتوانیم با اقداماتی كه انجام داده ایم امسال نیز در تامین وسایل كمك توانبخشی با مشكل مواجه نشویم.

وی همچنین درباره خدمات دندانپزشكی به مددجویان در مراكز توانبخشی خاطرنشان كرد: معمولا مددجویان ما دچار مشكلات دهان و دندان هستند بالاخص سالمندان، بیماران روانی مزمن، معلولان جسمی حركتی و معلولان ذهنی ما به ویژه افراد دارای اتیسیم دچار مشكلات دهان و دندان هستند. این افراد به دلیل محدودیت هایی كه دارند نمی توانند به بهداشت دهان و دندان بپردازند از طرف دیگر بالا بودن هزینه های دندانپزشكی سبب شده كه جمعیت افراد دارای معلولیت به نسبت افراد عادی با مشكلات بیشتری در خصوص دهان و دندان مواجه باشند.

سرپرست دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشكی بهزیستی كشور با بیان اینكه این موضوع وظیفه سازمان های متولی امر سلامت هستند و سازمان بهزیستی در این زمینه وظیفه ای برعهده ندارد، تصریح كرد: سازمان بهزیستی توسط برخی از افراد خیر و داوطلب در این زمینه و افرادی كه تمایل داشتند در این زمینه كمك كنند، طرحی را تدوین و به صورت پایلوت در استان كرمان و در برخی از مراكز تهران اجرا شد. خوشبختانه مددجویان ما توانسته اند علاوه بر آموزش بهداشت دهان و دندان به نیازهای اصلاح دندان، ترمیم دندان و ترمیم دندان های مصنوعی برای افراد سالمند پاسخ دهند و مشكلاتشان رفع شود. امسال نیز بنا داریم این طرح را در 6 استان دیگر اجرا كنیم. اجرای این طرح نیز به صورت خیریه انجام خواهد شد.
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۱:۳۰ - ۲۹/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۱