دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

جزئیات كامل اختصاص سهام عدالت به جاماندگان | نوع و میزان سهام مشمولان تا دو هفته آینده مشخص می شود
 
به نظر می رسد سرانجام پرونده اختصاص سهام عدالت به جاماندگان به سرفصل های نهایی خود نزدیك می شود و قرار است طبق محاسباتی سهام عدالت به برخی افرادی كه تاكنون مشمول نبوده اند، تخصیص یابد.
سهام عدالت به گزارش همشهری آنلاین، با آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت سال 1399 و قیمت قابل توجه این سهام متاثر از وضعیت بازار سرمایه در آن روزها، بحث مشمول بودن یا نبودن سهام عدالت داغ شد. درحالی كه طبق آمار حدود 49 میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند، همواره صدای اعتراض عده ای به گوش می رسید كه چرا با وجود اینكه جزو دهك های كم درآمد جامعه هستند، مشمول این سهام نمی شوند.

ماجرای 20 میلیون جامانده سهام عدالت چه بود؟ در هر حال دولت دوازدهم درحالی به كار خود پایان داد كه اعلام شد پرونده ثبت نام سهام عدالت بسته شده است و امكان اینكه مشمول جدیدی پذیرفته شود وجود ندارد. با این حال برخی نماینده های مجلس همچنان قول تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را می دادند و آمارهای مختلفی نیز از جاماندگان ارائه می شد و در نهایت نیز زمزمه های یك جامعه آماری 20 میلیون نفری نیز به گوش رسید.

در این مورد اعلام شد كه سال ها قبل كه فرایند ثبت نام سهام عدالت صورت گرفت، عده ای بودند كه سهام عدالت برایشان صادر شده بود اما دستگاه مرتبطه دعوت نامه را به موقع به دست این افراد نرساند.

به گفته علی اكبر حیدری، سخنگوی كانون شركت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت، جمعیت افرادی كه كارت دریافت كرده اند بین یك میلیون و 800 هزار تا دو میلیون نفر است و مجموع افرادی كه كارت و دعوت نامه دریافت كرده ند اما مراحل قانونی را طی نكرده اند نیز نزدیك به دو میلیون نفر است. بنابراین تعداد افرادی كه دعوت نامه به دستشان رسیده است و افرادی كه دعوت نامه برایشان صادر شده اما به دستشان نرسیده چهار میلیون نفر است.

حیدری همچنین درمورد گروه دوم جاماندگان توضیح داده بود: گروه دوم افرادی هستند كه توسط وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی دولت قبل به عنوان شش دهك پایین درآمدی جامعه شناخته شدند و سهام عدالت دریافت نكرده اند. در بین این افراد مشمولان نهادهای حمایتی شامل كمیته امداد و بهزیستی، روستانشینان، كارگران شاغل در كارخانه ها، كارگران تحت پوشش تامین اجتماعی، كارگران فصلی و ساختمانی و... قرار دارند. تعداد گروه دوم نزدیك به 16 میلیون نفر است. بنابراین با توجه به اینكه 16 میلیون نفر به اذعان دستگاه های دولتی جزو شش دهك پایینی جامعه بودند اما سهام عدالت دریافت نكردند و چهار میلیون نفر هم در مراحل شناسایی قرار داشتند اما سهام عدالت دریافت نكردند، مجموع جاماندگان سهام عدالت بلكه مستحق دریافت این سهام هستند 20 میلیون نفر می شود.

راهكار مجلس برای تعیین تكلیف جاماندگان در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال 1401، در مصوبه ای راهكاری برای تعیین تكلیف جاماندگان سهام عدالت در سال 1401 مشخص كردند. طبق مصوبه مجلس، دولت موظف شد از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شركت های دولتی در بنگاه های قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه های (1) و (2) ماده (2) قانون اجرای سیاست های كلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب 25 خردادماه 1387 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، نسبت به واگذاری سهام عدالت به مددجویان جامانده تحت پوشش كمیته امداد امام خمینی (ره) مددجویان سازمان بهزیستی كشور و تمامی افرادی كه از سهام عدالت برخوردار نشده اند اقدام كند.

پس از آن محمدرضا پورابراهیمی، رییس كمیسیون اقتصادی مجلس اعلام كرد كه برآورد این است حدود 20 میلیون نفر در كشور سهام عدالت ندارند كه در كمیسیون اقتصادی طرح را تصویب كردیم بنده به رییس جمهور نامه دادم و توافقات اولیه انجام و در بودجه امسال تصویب شد و دولت كلیات آن را پذیرفته و براین اساس كسانی كه مشمول باشند، در سال جاری سهام عدالت دریافت می كنند.

با این حال دولت تا مدت ها نظر قطعی در این مورد نمی داد و حتی حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی چند مرتبه اعلام كرد كه هنوز درمورد ثبت نام جاماندگان سهام عدالت هیچ چیز قطعی نشده است.

تخصیص سهام عدالت به انتها نزدیك می شود با این حال به نظر می رسد مجلس عزم خود را برای تعیین تكلیف جاماندگان جزم كرده است. بر این اساس حسین قربانزاده در آخرین مصاحبه خود اعلام كرد كه در آخرین جلسه ای كه هفته گذشته با رئیس سازمان بهزیستی، معاون وزیر رفاه و مسئولان كمیته امداد برگزار شد تعداد جاماندگان تحت پوشش این دو نهاد مشخص شدند. بر این اساس این افراد در مجموع حدود سه میلیون و 337 هزار و 700 نفر هستند كه حدود دو میلیون و 25 هزار نفر تحت پوشش بهزیستی و حدود یك میلیون و 300 نفر تحت پوشش كمیته امداد هستند.

رئیس سازمان خصوصی سازی درمورد پرتفوی افرادی كه به عنوان مشمول شناخته شده اند نیز گفت: تا دو هفته آینده پرتفوی این افراد مشخص می شود. در واقع كیفیت پرتفو، نوع سهام، میزان سهام هر فرد و روش انتقال مشخص شده و در تیرماه اطلاع رسانی كامل می شود. تفاوتی كه پرتفوی این افراد با پرتفوی مشمولانی كه سال 1384 انتخاب شدند در این است كه درحال حاضر سهام دولت بسیار محدود شده و ابتكار عملی كه در آن زمان وجود داشته وجود ندارد. از طرف دیگر دولت تكالیف دیگری در بند الف تبصره دو یا بند ی كه رد دیون است و... دارد و تابلوی بورسی سهام دولت كفاف این تكالیف را نمی دهد. باید اولویت سنجی صورت بگیرد كه درحال انجام است.

قربانزاده با تاكید بر اینكه افراد تحت پوشش كمیته امداد و بهزیستی لازم نیست برای ثبت نام به جایی مراجعه كنند، توضیح داد: افراد باید توجه داشته باشند كه اصلا ثبت نامی وجود ندارد زیرا هویت افراد مشخص و در بانك اطلاعات موجود است. این افراد نباید حتی یك ریال پرداخت كنند. اگر پیامكی ارسال می شود كه لینك ثبت نام دارد قطعا كلاهبرداری است و ربطی به دولت و وزارت اقتصاد و سازنمان خصوصی سازی ندارد.

ادامه روند شناسایی جاماندگان وی در ادامه در مورد سایر افراد واجد شرایط نیز گفت: در مورد تعیین سایر افراد واجد شرایط نیز جلسات مجزا درحال برگزاری است. مطابق تبصره 3 ماده 34 اجرای سیاست های اصل 44 باید با همكاری وزارت رفاه و طبق سازو كاری كه پایگاه رفاهی ایرانیان دارد، افراد واجد شرایط بر اساس دهك بندی شناسایی شوند. بر این اساس مرحله بعد دو دهك ابتدایی هستند كه باید تا پایان سال سهام عدالت به ان ها تخصیص پیدا كند. این موضوع نیاز به جلسات بیشتری دارد كه ممكن است تا چند ماه اینده زمان ببرد.

مددجویان بهزیستی توجه كنند سید مرتضی حسینی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی كشور درخصوص جاماندگان سهام عدالت كه تحت پوشش این سازمان قرار دارند، بیان كرد: همه مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی دارای سهام عدالت خواهند شد، اما قرار نیست به هیچ عنوان به جایی مراجعه كنند، زیرا سازمان بهزیستی اسامی افراد را با اطلاعات دقیق در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار داده است.

وی با بیان اینكه 6 میلیون و 928 هزار مددجو تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارد، افزود: این درحالیست كه حدود 70 درصد از این افراد (چهار میلیون و 806 هزار نفر) در حال حاضر سهام عدالت دارند و حدود 2 میلیون و 25 هزار نفر، جز جاماندگان سهام عدالت هستند یا قبلا تحت پوشش سازمان بهزیستی نبوده اند كه باتوجه به پیگیری های انجام شده همه این افراد سهام عدالت دریافت خواهند كرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی كشور تاكید كرد: قرار نیست جاماندگان سهام عدالت به هیچ عنوان به جایی مراجعه كنند، زیرا سازمان بهزیستی اسامی افراد را با اطلاعات دقیق در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار داده و به محض اینكه سازمان خصوصی سازی كارهای قانونی و اداری آن را انجام دهد مستقیما برای افراد جامانده سهام عدالت برقرار می شود.

چه باید كرد؟ بنابراین هیچ فردی كه تاكنون سهام عدالت دریافت نكرده لازم نیست برای ثبت نام به جایی مراجعه كند. فرایند شناسایی جاماندگان ادامه دارد و توسط دولت در ادامه انجام خواهد شد. همچنین فعلا پرتفویی كه قرار است برای جاماندگان در نظر گرفته شود مشخص نیست اما قطعا با پرتفوی فعلی مشمولان فرق دارد.

- خبر جدید در مورد جاماندگان سهام عدالت | مشمولان برای ثبت نام به كجا مراجعه كنند؟
- اعلام جدیدترین زمان واریز سود سهام عدالت | وضعیت واگذاری سهام عدالت متوفیان به وراث
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۰۹:۲۴ - ۳۰/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۷