دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

گیاهی برای درمان اضطراب
 
اگر به دنبال یك گزینه طبیعی برای كمك به اضطراب به جای روش های درمانی مانند دارو هستید، می توانید از ریشه سنبل الطیب استفاده كنید.
اگر به دنبال یك گزینه طبیعی برای كمك به اضطراب به جای روش های درمانی مانند دارو هستید، می توانید از ریشه سنبل الطیب استفاده كنید.

گیاهی برای درمان اضطراب
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سنبل الطیب گیاه بومی آسیا و اروپاست. البته در حال حاضر در آمریكای شمالی نیز رشد می كند.

به گزارش هلث نیوز،دكتر الكس دیمیتریو، دارای 2 بورد تخصصی و فوق تخصصی روانپزشكی و طب خواب و موسس درمانگاه تخصصی روانپزشكی و طب خواب در شهر منلو پارك كالیفرنیا، در این خصوص اظهار كرد: ریشه سنبل الطیب در طول زمان به دلیل خواص آرام بخش آن مورد استفاده قرار گرفته و نام مستعار «Nature"s Valium» را به خود اختصاص داده است.

دكتر سیندی تسای، پزشكی در سن دیگو نیز می گوید: تصور می شود ریشه سنبل الطیب برای اضطراب موثر باشد زیرا تركیباتی دارد كه به آرامش سیستم عصبی مركزی كمك می كند. همچنین اعتقاد بر این است كه این گیاه سطح یك انتقال دهنده عصبی آرام بخش به نام گاما آمینوبوتیریك اسید یا GABA را افزایش می دهد. این انتقال دهنده عصبی می تواند اضطراب و استرس را كاهش دهد.

ریشه سنبل الطیب دارای تركیبات دیگری مانند لیگنان ها(تركیبات شیمیایی موجود در گیاهان) و اسید والرنیك است كه می تواند سطح سروتونین و آدنوزین را افزایش دهد. تسای می گوید این ها مواد شیمیایی است كه به كنترل خلق وخو و خواب كمك می كند.

در حال حاضر ریشه سنبل الطیب به اشكال مختلفی مانند كپسول، قرص، پودر و دمنوش موجود است. اگرچه برخی از مردم از طعم چای ریشه سنبل الطیب لذت می برند اما بوی آن همیشه خوشایند نیست.

برای برخی افراد ریشه سنبل الطیب می تواند یك انتخاب موثر برای كاهش احساس اضطراب باشد.

تسای می گوید: این گیاه می تواند برای بیماران مبتلا به اضطراب خفیف تا متوسط كه علاقه مند به امتحان یك گزینه گیاهی با عوارض جانبی كمتر هستند، مفید باشد.

دیمیتریو به دلیل اثر آرام بخشی خفیف آن را در برخی از بیماران هم برای اضطراب و هم برای خواب موثر یافته است. این گیاه به خصوص برای چای عصرانه لذت بخش است و تركیب آن با گیاه بادرنجبویه برای اثربخشی بهتر توصیه می شود.

به خاطر داشته باشید مكمل هایی مانند ریشه سنبل الطیب توسط سازمان غذا و دارو تایید نشده است؛ به این معنا كه تحقیقات كمتری برای نشان دادن میزان موثر بودن آن انجام شده است. به علاوه كیفیت محصول هم ممكن است متفاوت باشد.

نتایج بررسی ها نشان داده هنوز شواهد كافی برای نتیجه گیری اینكه آیا ریشه سنبل الطیب برای اضطراب موثر است یا خیر وجود ندارد. یك متاآنالیز در سال 2020 مبتنی بر شواهد كه شامل هشت مطالعه در مورد ریشه سنبل الطیب برای اضطراب و 10 مطالعه برای كیفیت خواب بود، به این نتیجه رسید كه این گیاه می تواند برای مقابله با مشكلات خواب و اختلالات مرتبط با آن ایمن و موثر باشد.

دیمیتریو می گوید: یكی از مزایای ریشه سنبل الطیب برای اضطراب این است كه غیر از بو مضرات آن بسیار اندك است و در بهترین حالت اضطراب را كاهش می دهد و كیفیت خواب را بهبود می بخشد. با این حال برخی از افراد ممكن است عوارض جانبی ناشی از مصرف آن را تجربه كنند.

برخی از افراد نیز مانند زنان باردار، كسانی كه داروی آرام بخش مصرف می كنند و افرادی كه بیماری كبدی دارند، باید از مصرف سنبل الطیب اجتناب كنند. نكته مهم این است كه ریشه این گیاه زمانی موثر خواهد بود كه به طور مداوم استفاده شود چراكه ممكن است اثربخشی آن 6 هفته طول بكشد. بنابراین اگر به راهكار سریع نیاز دارید، باید به دنبال موارد جایگزین باشید.
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۰۹:۵۰ - ۳۰/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۱