دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

تبریز قطب پژوهش های ایمنی ترافیكی ایران است
 
تبریز-ایرنا- سرپرست امور آموزشی مركز تحقیقات و پیشگیری از حوادث ترافیكی دانشگاه علوم پزشكی تبریز گفت: این مركز قطب اصلی و شماره یك انجام و اجرای تحقیقات و پژوهش های علمی در حوزه های مختلف ایمنی ترافیكی كشور است.
تبریز قطب پژوهش های ایمنی ترافیكی ایران است تبریز-ایرنا- سرپرست امور آموزشی مركز تحقیقات و پیشگیری از حوادث ترافیكی دانشگاه علوم پزشكی تبریز گفت: این مركز قطب اصلی و شماره یك انجام و اجرای تحقیقات و پژوهش های علمی در حوزه های مختلف ایمنی ترافیكی كشور است.

علیرضا رزاقی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، امكانات و توانمندی های مركز پژوهشی ایمنی ترافیك تبریز را در نوع خود بهترین عنوان و اضافه كرد: طبق ارزیابی های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی این مركز رتبه اول كشوری را در اختیار دارد و پس از تبریز بیمارستان سینای تهران با فاصله در رده دوم قرار دارد.

وی پیوند بین علم و كاربردسازی را از مزیت های بسایر مهم مركز تحقیقات ایمنی ترافیك تبریز بیان كرد و افزود: از آنجائیكه موضوع ترافیك و حوادث مربوطه چندعلتی است و عوامل مختلفی همچون انسانی، سلامت روانی، جامعه شناختی، رفتارشناسی، مسایل بالینی، بیماری های فلبی و عروقی و سایر موارد در آن دخیل است، اجرای هر نوع پژوهش علمی مستلزم برخوداری از تخصص های گوناگون است كه مركز تبریز تمامی این تخصص ها را در خود دارد.

رزاقی با بیان اینكه با توجه به نیازهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و با توجه به پتانسیل وجود زمینه های تحقیقاتی و پیشینه مناسب در این حوزه نیاز به راه اندازی این مركز در تبریز احساس می شد، اظهار داشت: بر همین اساس مركز تحقیقات پیشگیری از آسیب حوادث جاده ای تبریز از سال 1391 كار خود را به طور رسمی در دانشگاه علوم پزشكی تبریز آغاز كرد و در مدت كوتاه فعالیت خود ضمن پیگیری فعالیت های گذشته، برنامه های قابل توجهی را در دستور كار خود قرار داده است، كه می توان در این زمینه به اجرای فعالیت های آموزش و پرورش در این زمینه، همكاری و جلب مشاركت سازمانهای مرتبط با حوزه ترافیكی اشاره كرد.

وی نقش كلیدی مركز در ارتقای دانش ترافیكی و پیشگیری از حوادث جاده ای در سطح كشور، توسعه ارتباطات ملی و بین المللی در زمینه توسعه دانش ترافیكی، برنامه ریزی آموزشی و اجرا برای گروه های هدف شامل تعیین محتوا، طراحی و اجرا و ارزشیابی در حوزه پیشگیری از حوادث جاده ای در سطح كشور، انتقال، ترجمان و كاربست دانش ترافیك در حوزه پیشگیری از آسیب حوادث جاده ای، گسترش زیرساخت های لازم برای تربیت سرمایه انسانی مورد نیاز منطقه و كشور در این زمینه، انتشار و تجاری سازی نتایج پژوهشی و تقویت ارتباطات درون بخشی و برون بخشی را از اهداف مهم مركز پژوهش های ایمنی ترافیك تبریز برشمرد.

رزاقی دانش بنیان بودن را یكی از رسالت های اصلی مركز مزبور اعلام و اضافه كرد: توسعه دانش بنیانی به منظور ارتقای ایمنی ترافیك از جمله دغدغه های مركز است كه در این زمینه از چند سال قبل حركت هایی شروع شده و طی یك سال آینده محصولاتی نیز د این زمینه تولید و نهایی خواهد شد.

وی توسعه دانش آكادمیك، ترجمان و كاربست دانش، ارزشیابی و اعتبارسنجی، توسعه زیرساخت ها و ارایه خدمات مبتنی بر دانش را حیطه كاری مركز تحقیقات ایمنی ترافیك تبریز بیان كرد و یادآور شد: اپیدمیولوژی و سنجش ریسك حوادث ترافیكی با تمركز بر عوامل خطر انسانی، مطالعات در حیطه ایمنی ترافیك با تمركز بر سنجش و ارتقای عملكرد رانندگی در محیط آزمایشگاهی و واقعی، معالعات متدولوژیك و تولید و استفاده از شواهد و اطلاعات( سیستم های ثبت، مطالعات مروری، مطالعات متدلوژیك و سایكومتریك)، مطالعات مبتنی بر مدیریت (مدیریت ارائه خدمات سلامت، سیاستگذاری ایمنی ترافیكی و اقتصاد سلامت و ایمنی ترافیك)، مطالعات بالینی و مطالعات مداخله ای مرتبط با ایمنی ترافیك، مطالعات فناورانه در تولید فناوری های كاربردی در راستای ارتقای ایمنی ترافیك كشور و پژوهش در آموزش ارتقای ایمن از اولویت های پژوهشی مركز تحقیقات پیشگیری از آسیب حوادث جاده ای تبریز می باشد.

رزاقی، توجه به آموزش را یكی از مهمترین رسالت های مركز فوق دانست و ادامه داد: در این زمینه از سال 1397 پذیرش دانشجوی كارشناسی ارشد در رشته سلامت و ایمنی ترافیك شروع شده است و هم اكنون حدود 25 دانشجو در این مقطع مشغول تحصیل هستند كه تاكنون در هیچ یك از واحدهای دانشگاهی ایران چنین رشته ای پایه گذاری و راه اندازی نشده است.

وی توجه به اجرای پایان نامه های مساله محور را از كاركردهای اصلی مركز تحقیقات ایمنی ترافیك دانشگاه علوم پزشكی تبریز برشمرد و با بیان اینكه در این راستا اقدامات بسایر خوب و پایان نامه های دارای قابلیت اجرایی منتشر شده است، گفت: در حوزه آموزش پیگیری رهیافت همگرایی همواره جزو اهداف ما بوده است و در این زمینه پیگیر اخذ محوز برای راه اندازی مقطع دكترای تخصصی هستیم.

عضو هیات علمی مركز تحقیقات و پیشگیری از حوادث ترافیكی دانشگاه علوم پزشكی تبریز، برگزاری دوره های آموزشی برای استادان دانشگاه های مختلف كشور در حوزه ایمنی ترافیك را از برنامه های مهم مركز عنوان كرد و اظهار داشت: این امر سبب مساله محور بودن تحقیقات را تسریع می كند و گام بلندی برای اجرای پژوهش های ایمنی ترافیك به شمار می رود.

رزاقی همچنین از راه اندازی درس ایمنی و ترافیك در كلیه رشته های دانشگاه های علوم پزشكی خبر داد و افزود: این درس در تمامی مقاطع تحصیلی و به صورت اختیاری مصوب شده است.

وی برگزاری تعداد 4 دوره تربین مدرس از تمامی استان های كشور در تبریز را از دیگر اقدامات و فعالیت های مركز تحقیقات سلامت و ایمنی ترافیك تبریز خواند كه در این دوره ها حدود 150 نفر طی دوره های 2 ماهه و به صورت مجازی شركت كردند.

رزاقی وجود آزمایشگاه ترافیك را از مزیت های بارز مركز تحقیقات ایمنی ترافیك تبریز بیان و اضافه كرد: این آزمایشگاه در سال 1394 تاسیس شده و نسبت به رفع نیازمندی های تحقیقاتی مركز تحقیقات ترافیك انجام وظیه می كند كه دارای امكاناتی همچون شبیه ساز رانندگی، تجهیزات مرتبط با مكانیك، الكترونیك و تجهیزات تصویربرداری هوایی می باشد.

وی با اشاره به اینكه مركز تحقیقات سلامت ایمنی ترافیك تبریز مجری یكی از مهمترین و بزرگترین اسناد تحقیقاتی ایران است، گفت: سند ملی سلامت و ایمنی ترافیك از حدود 2 سال قبل توسط محققان و كارشناسان این مركز طراحی و اجرا شده است كه در آن مسایل مختلف مثل ایمنی وسائط نقلیه، فرهنگ رفتاری، راه، زیرساخت ها، خدمات سلامت و مسایل حقوقی و قضائی دیده شده است كه تاكنون چنین سندی در وسعت كلان در ایران اجرا و تهیه نشده است.

رزاقی ادامه داد: در اجرای سند ملی سلامت و ایمنی ترافیك تعداد 9 كمیته شامل كمیته های راهبردی، تلفیق، سیاستگذاری و مدیریت، رفتار و فرهنگ، سلامت و خدمات سلامت، توسعه دانش ترافیك، مدیریت زیرساخت ها، وسائط نقلیه و آیید نامه مربوطه فعالیت داشتند.

برچسب ها
- دانشگاه علوم پزشكی
- تبریز
- پژوهش
- علمی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۴۷ - ۳۰/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۸