دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

مدیریت بحران در زلزله تهران
 
مدیریت مطلوب شرایط اضطراری پس از بلایا، بستگی به هماهنگی ها و برنامه ریزی های قبلی دارد.
مدیریت بحران در زلزله تهران
مدیریت مطلوب شرایط اضطراری پس از بلایا، بستگی به هماهنگی ها و برنامه ریزی های قبلی دارد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون بازیابی، توانمند سازی و مشاركت جامعه محور سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درخصوص حساسیت های شهر تهران در برابر زلزله گفت: تهران بر روی چندین گسل زلزله قرار دارد و در صورت فعالیت این گسل ها خطرات بسیاری گریبان پایتخت ایران خواهد شد.
وی افزود: در بحث زلزله در كشور، تهران در مقایسه با دیگر شهر ها از حساسیت ویژه ای برخوردار است و دلیل آن تراكم بالای جمعیت و نیز تمركز بسیاری از زیر ساخت ها در این شهر و یا اطراف آن است.
مظفری همچنین درمورد برنامه های حوزه مدیریت بحران برای مدیریت شرایط اضطراری اظهارداشت: یكی از راهكار ها در این حوزه، شبكه سازی متخصصین، تقویت دانش و مهارت های اختصاصی ایشان، معرفی خدمات آن ها به جامعه و تقویت تعاملات اجتماعی در این حوزه است.
وی برای گروه های آسیب پذیر جمعیتی از جمله زنان، سالمندان، كودكان، افراد دارای معلولیت و افراد آسیب دیده بعد از وقوع حوادث طبیعی گفت: با بررسی نحوه پاسخگویی به نیاز های روزمره توانبخشی اجتماعی، جسمی و روحی گروه های آسیب پذیر به این نتیجه رسیدیم كه كار زیادی برای انجام دادن هست. اگر بیمه های مختلف، از تمامی این نیازها، حمایت و پوشش لازم را ندارند و یا دسترسی مناسب و كافی به تجهیزات و اقلام كمكی وجود ندارد؛ جای تأمل اساسی است. چه رسد به ساز و كار ارائه خدمات در شرایط اضطراری بعد از بلایا كه به جمعیت این گروه های آسیب پذیر و فوریت رسیدگی ها، افزوده می شود و به هیچ وجه، جای آزمون و خطا نیست.
مظفری درمورد ابلاغ برنامه ملی بازسازی و بازتوانی توسط سازمان مدیریت بحران كشور به دستگاه های مرتبط تصریح كرد: در همین راستا برنامه ملی بازسازی و بازتوانی بر اساس بند ج ماده 4 قانون مدیریت بحران كشور توسط سازمان مدیریت بحران كشور به دستگاه های مرتبط ابلاغ شده است.
وی افزود: این سند در سطح ملی است و نیازمند جزئیات و فرآیند های اختصاصی اجرایی، برنامه ریزی ها و اقدامات بازسازی و بازتوانی در هریك از استان ها و مناطق مختلف كشور است. باید دقت داشت كه غفلت از تدوین سیاست ها، راهبرد ها و برنامه های منطقه ای مبتنی بر نیاز ها و چالش ها و درنظر گرفتن این جزئیات در هر شهر، استان و شهرستان و كاستی های اجرایی بعد آن، در هنگام حوادث و بحران ها، پیامد ها و صدماتی قابل توجه كه در موارد زیادی قابل پیشگیری بوده اند را، برای مردم منطقه حادثه دیده در بر خواهد داشت.
وی در پایان خاطرنشان كرد: البته حمایت نخبگان هم مهم است. تشكیل كمیته ها و هیأت های اندیشه ورز از دیگر راهبرد هایی است كه با هدف تقویت نگاه كارشناسانه، علمی و همه جانبه نگر به مسائل شهر و شهروندان مدنظر بوده و با همیاری و مشاركت فعال جمعی از اساتید، مدیران صاحب تجربه و فعالان اجتماعی در حوزه بازسازی و بازتوانی شهر و شهروندان پس از حوادث و بلایا نیز، در حال پیگیری آن هستیم.
   تاریخ: ۲۰:۴۷ - ۰۳/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۶