دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

كودكان كار و معتادان متجاهر در شیراز ساماندهی می شوند
 
گروه استان ها - كودكان كار و معتادان متجاهر از جمله مهم ترین آسیب های اجتماعی هستند كه كلانشهر شیراز نیز به این چالش دچار است و به تازگی اقداماتی برای ساماندهی آنها انجام شده است.
كودكان كار و معتادان متجاهر در شیراز ساماندهی می شوند
گروه استان ها - كودكان كار و معتادان متجاهر از جمله مهم ترین آسیب های اجتماعی هستند كه كلانشهر شیراز نیز به این چالش دچار است و به تازگی اقداماتی برای ساماندهی آنها انجام شده است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز ، اعتیاد، طلاق، ازدواج ناموفق، حاشیه نشینی و كودكان كار از مهم ترین آسیب های اجتماعی است كه فراوان تر از دیگر آسیب ها است و اغلب شهرها به ویژه كلانشهرها با این آسیب ها دست و پنجه نرم می كنند.

حاشیه نشینی از معضلات همیشگی و لاینفك كلانشهرها است. این معضل خود به تنهایی علل و عواملی دارد كه نه تنها مشكلاتی را ایجاد می كند بلكه به وجود آورنده پاره ای دیگر از آسیب ها نیز هست به عبارتی حاشیه نشینی هم معلول و هم علت برخی از آسیب ها و مشكلات است.

شهر شیراز و استان فارس نیز مستثنی از این قاعده نیست و براساس گفته استاندار فارس نزدیك به 3 هزار هكتار بافت فرسوده دارد كه همین امر هم خود یكی از حاشیه ها محسوب می شود و نشان می دهند كه حاشیه نشینی لزوماً در حاشیه شهر نیست بلكه ممكن است در نزدیك مركز شهر نیز باشد.

به گفته كیوان نیازی مدیركل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس 12 درصد از جمعیت استان فارس یعنی حدود 600 هزار حاشیه نشین در سطح استان فارس وجود دارد و در شیراز نیز 200 تا 300 هزار نفر حاشیه نشین زندگی می كنند.

خبرگزاری تسنیم به تفصیل در مصاحبه ای به این معضل و جزئیات آن در استان فارس پرداخت. همین موضوع سبب به وجود آمدن دیگر آسیب ها نیز شده است. اعتیاد و كودكان كار از دیگر معضلات اجتماعی است كه در كنار حاشیه نشینی مشكلات بسیاری را برای استان فارس به وجود آورده است.

اعتیاد نیز از مهم ترین آسیب های اجتماعی در استان فارس است كه نه تنها سبب زشتی چهره شهر می شود بلكه براساس برآوردهای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس حدود 220 هزار معتاد شناسایی شدند كه بیش از 2 هزار و 800 نفر از آنان معتاد متجاهر هستند.

سلیمان كرمی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس معتقد است كه در بحث مقابله با اعتیاد به عنوان مادر تمام فسادها اقداماتی انجام شده اما تاكنون خروجی كار موفقیت آمیز نبوده است.

كیوان نیازی، مدیركل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس نیز در گفت وگو با تسنیم اعلام كرد: معضلاتی كه در حاشیه شهرها وجود دارد از جمله اعتیاد، قابل حذف یا كتمان نیست چراكه اگر بخواهیم به صورت كلی منكر این آسیب اجتماعی شویم قابل حل نخواهد بود.

به گفته وی علاوه بر آن هیچ وقت نمی توانیم بگوییم كه قادریم اعتیاد را به صورت كامل حذف كنیم ولی می توان آن را ساماندهی كرد. نیازی می گوید: تا 2 ماه پیش سر هر چهار راه كودكان كار بسیاری وجود داشت و معتاد متجاهر نیز در همه شهر پراكنده بود.

مدیركل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس بیان كرد: طی ماه های اخیر با اقداماتی كه از سوی دستگاه های مرتبط انجام شده 2 هزار معتاد در كمپ های ماده 15 و 16 جمع آوری كردیم و برای نخستین بار نیز كمپی را به زنان معتاد اختصاص دادیم.

بانوان استان كردستان نگران گسترش آسیب های اجتماعی هستند
انس جامعه با قرآن آسیب های اجتماعی را كاهش می دهد
سكونت 200 هزار نفر در 40 منطقه آسیب پذیر لرستان؛ مسئولان از بروز آسیب های اجتماعی جلوگیری كنند
كودكان كار نیز از دیگر معضلات موجود در كلانشهرها هستند كه در شهر شیراز نیز بر سر هر چهارراه و خیابانی به چشم می خورد. به گفته نیازی اقداماتی نیز برای جمع آوری و ساماندهی كودكان كار انجام شده است.

به گفته معصومه فروتن، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان فارس 806 نفر كودك كار در استان شناسایی شده كه بالغ بر 80 درصد از این افراد غیر ایرانی هستند.

مدیركل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس درباره ساماندهی این كودكان نیز می گوید: در ماه های اخیر از 80 كودك كاری كه در شهر شیراز جمع آوری شده، بیش از 90 درصد اتباع خارجی هستند.

به گفته نیازی كودكان كار سه گروه هستند، یك گروه ایرانی هستند كه با خانواده هایشان صحبت می شود، برای این افراد كلاس های آموزشی و مهارتی قرار داده می شود تا هم برای كودك مشكل ساز نباشد هم اینكه گداپروری نباشد علاوه بر آن، این كودكان یك مهارتی را نیز بیاموزند.

مدیركل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس بیان كرد: گروه دوم و سوم اتباع خارجی هستند كه یا مجوز دارند كه در این صورت از خانواده های این افراد تعهد می گیریم كه این موضوع دوباره تكرار نشود چون ما تعهدی در قبال شغل كودك 6-7 ساله اتباع خارجی نداریم.

به گفته وی دسته دیگر كودكان كار اتباع خارجی بدون مجوز هستند كه برای این افراد نیز علاوه بر گرفتن تعهد، بحث طرد و بازگرداندن آنها نیز در دستور كار قرار می گیرد.
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۱:۰۳ - ۰۲/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۸